حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلی مرده است.


» » » » بیم و امید گیلانی‌ها برای حفظ حریم آزاد شده دریا

بیم و امید گیلانی‌ها برای حفظ حریم آزاد شده دریااجرای قاطع ضرب الاجل رییس جمهور برای آزادسازی حریم ۶۰ متر دریاها امکان حضور و گشت و گذار ساحل‌نشینان و گردشگران را در نوار ساحلی استان فراهم کرد اما حفظ حرایم آزاد شده و رفع موانع باقیمانده، نگرانی مهمی است که باید جدی گرفته شود.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: سفر پر برکت رییس جمهور در هشتم بهمن ماه امسال به گیلان و بازدید ایشان از تصرفات نوار ساحلی، سبب صدور ضرب الاجل ۲۰ روزه به دستگاه های دولتی برای رفع موانع و آزادسازی حریم ۶۰ متر دریاها شد و خوشبختانه با پیگیری مسئولان مرتبط و نظارت رسانه ها، کار با جدیت ادامه یافت.

در ۲۶۸ کیلومتر نوار ساحلی گیلان از شرق این استان یعنی از جابکسر تا در منتهی الیه آن در شهرستان آستارا این دستور اجرا شد و طبق آخرین اطلاعات اعلام شده از ناحیه مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، ۱۵ درصد سواحل استان در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی بود که از این میزان ١١ درصد آن تحت تصرف دستگاه های دولتی به طور کامل آزاد شد و چهار درصد باقی مانده هم در تصرف اشخاص حقیقی است.

بر این اساس؛ هنوز بخش هایی از حریم ۶۰ متر دریای خزر در ساحل گیلان برای آزادسازی به حکم قضایی نیاز دارد و برای مراحل بعدی در اولویت آزادسازی قرار خواهد گرفت.

بیشترین نوار ساحلی در میان شهرستان های گیلان، با ۹۳ کیلومتر ساحل به شهرستان تالش اختصاص دارد و طبق اعلام رییس شورای شهر تالش، آن بخش از موانع و سازه هایی که از ناحیه شهرداری در ساحل بنا و مستقر شده بود، به طور کامل برچیده شده است.

رسول برهانی این را هم گفت که اغلب این موانع و سازه های شهرداری در سواحل و مناطق گردشگری گیسوم و قروق بود و همه آنها با اجرای حکم رییس جمهور از مناطق یاد شده برداشته شده است.

در ۱۸ و نیم کیلومتر نوار ساحلی آستارا نیز به گفته سرپرست فرمانداری این شهرستان، در حریم ۶۰ متری دریا ساخت و سازهای مربوط به نهادها و ادارات وجود ندارد اما ۳۶ مورد تصرفات مردمی در نوار ساحلی به چشم می خورد که برای هفت مورد آن از سال ۹۷ حکم قضایی صادر شده است.

عنایت رضایی پور اعلام کرد که با اجرای نخستین حکم بعد از سه سال، ۶ هزار مترمربع زمین ساحلی از تصرف اشخاص خارج و حدود ۲۴۰ متر حصار بلوکی تخریب شد و سازه های مربوط به ۶ حکم دیگر نیز در روزهای آینده تخریب خواهد شد.

 وی به انباشت ماسه در طرح ساحلی شهرداری لوندویل اشاره کرد و گفت: در این منطقه با برداشت ماسه و مصالح از حریم ۶۰ متر، مسیر عبور مردم آزاد شد و دستور رییس ‌جمهوری برای آزادسازی سواحل باعث تقویت گردشگری، رونق اقتصادی و افزایش اشتغال خواهد شد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز در بازدید از ساحل آستارا با اشاره به در حال احداث بودن رستوران دریایی در حریم ۶۰ متر دریا دستور رییس کل دادگستری مبنی بر توقف اجرای این طرح را اعلام کرد تا مجوزهای آن بررسی شود.

در سایر شهرستان های ساحلی گیلان نیز موانع بزرگی از حریم دریا برداشته شد و خوشبختانه هم مسئولان و هم مردم از اجرای حکم آزادسازی حریم ۶۰ متر دریا استقبال کردند و ساحل نفسی تازه کرد.

 

بخش خصوصی کی از حریم دریا دست می شوید

اکنون که دستگاه های دولتی دست و پای خود را از حریم ۶۰ متر دریای خزر در استان گیلان کشیدند، نوبت به مردم رسیده است تا با تاسی از پیشگامی دولت، از احکام قضایی صادر شده برای قلع و قمع ابنیه شخصی در ساحل استقبال کنند.

مردم انتظار دارند دستگاه قضایی بدون اطاله و چشم پوشی و تبعیض، احکام صادره از سال ها قبل درباره قلع و قمع بناها و سازه های حریم ۶۰ متر دریا را به مرحله اجرا بگذارد و مردم و مسافران و گردشگران گیلان، به طور کامل طعم شیرین آزادسازی سواحل را بچشند.

یکی از اهالی تالش که با ساحل خزر فاصله زیادی ندارد با ابراز خرسندی از برچیده شدن بساط دستگاه های اداری از حریم ۶۰ متر دریا، حفظ و نگهداری حریم آزادشده را کاری مهم دانست و از مسئولان خواست در پاسداشت این کار، جدی باشند.

داور علی نیا گفت: با فضای رسانه ای و خبری که در پی دستور رییس جمهور در کشور و بخصوص مناطق ساحلی صورت گرفت، حساسیت زیادی برای حریم ۶۰ متر دریا ایجاد شده است و باید این حساسیت نگه داشته شود.

مصطفی جمشیدی از ساحل نشینان تالش نیز با ستایش کار بزرگ دولت در این خصوص، ابراز امیدواری کرد روزی فرا برسد که اجرای احکام قضایی رفع موانع بخش خصوصی از حریم دریا را شاهد باشیم و این طرح نباید فقط به دستگاه های دولتی منحصر شود.

در نوار ساحلی آستارا آقای قاسم مرسلی که به گفته خودش ۵۰ سال است در ساحل دریا خانه و ابنیه دارد، آزادسازی حریم دریا را کاری کم سابقه و بسیار خوب دانست و گفت: در آستارا دیوار یک بنا را در حریم ۶۰ متر دریا تخریب کردند اما عقب نشینی لازم را اعمال نکردند و احتمال دارد صاحب بنا دوباره به بازسازی دیوار اقدام کند.

به نظر او هنگامی که دیوار ساخته شده در حریم ۶۰ متر را با لودر تخریب می کردند، باید عقب نشینی لازم را نیز اعمال می نمودند تا زمین آزادشده به طور کامل مشخص شود اما مسئولان فقط دیوار را در جای خودش تخریب کردند.

خانم زهره اسدی از ساکنان شهرک عباس آباد آستارا که به همراه چند زن دیگر در ساحل خزر به قدم زنی آمده بود، از اقدام مسئولان در آزادسازی حریم دریا قدردانی کرد اما نگران بود که اراضی آزادشده چگونه نگهداشته خواهد شد.

وی از مسئولان امر خواست احکام قضایی قلع و قمع بناهای موجود در حریم ۶۰ متر دریا را هر چه زودتر اجرا کنند و فضا و فرصت پیش آمده بعد از دستور دولت را از دست ندهند.

به عقیده او آزادسازی حریم دریا برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی نیز انگیزه ایجاد امکانات تفریحی و گردشگری را فراهم می کند تا با خیال راحت در محدوده ساحل برای راه اندازی امکانات تفریحی و گردشگری سرمایه گذاری کنند.

اکنون که امواج دریای خزر با فراغ خاطر پا به ساحل می گذارند و مسافران و گردشگران گیلان نیز در آستانه سال نو برای تفریح و تماشای زیبایی های دریا قصد سیر و سفر به گیلان را دارند، هم از دستگاه های غیر دولتی دارای سازه و بنا و هم از مردم ساکن نوار ساحلی انتظار می رود، با تمکین به قانون و احکام قضایی، حریم ۶۰ متر را به طور کامل رها و زمینه رونق گردشگری را فراهم کنند.

استان گیلان با ۲۶۸ کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر، یکی از مهمترین مقاصد گردشگران داخلی و خارجی در شمال ایران است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.