حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : منفورترين چيزهاي حلال در پيش خدا طلاق است.


» » » » دولت موظف به پرداخت بدهی خود به صندوق توسعه ملی است

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با تأکید براینکه دولت موظف به پرداخت بدهی خود به صندوق توسعه ملی است، گفت: دولت باید در صورت فروش روزانه یک‌میلیون بشکه نفت سهم ۲۰ درصدی و در صورت فروش بیش از این مقدار باید ۳۸ درصد از درآمد نفتی خود را به صندوق توسعه ملی اختصاص دهد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری فارس: جبار کوچکی نژاد با بیان اینکه بودجه مهم‌ترین سند مالی کشور است، اظهار کرد: تمامی قوانین و برنامه‌های توسعه‌ و عمرانی کشور در بودجه تعیین‌شده و باید به بهترین نحو تنظیم و تقدیم مجلس شورای اسلامی شود ولی بودجه سال ۱۴۰۰ دارای اشکلات فراوانی در بسیاری از حوزه‌ها است.

وی یکی از مهم‌ترین اشکالات در بودجه ارائه‌شده توسط دولت را کسری شدید دانست و افزود: کشور در شرایط حساس اقتصادی به سر برده و کسری ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه منجر به افزایش تورم در کشور می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به مجلس در خصوص حذف تبصره چهار بیان کرد: صندوق توسعه ملی یکی از سرمایه‌های کشور بوده و باید از آن در راستای کارهای عمرانی و کمک به بخش خصوصی استفاده شود، ولی هدف دولت استفاده از این صندوق برای هزینه‌های جاری کشور است.

کوچکی نژاد با تأکید براینکه دولت موظف به پرداخت بدهی خود به صندوق توسعه ملی است، تصریح کرد: دولت باید در صورت فروش روزانه یک‌میلیون بشکه نفت سهم ۲۰ درصدی و در صورت فروش بیش از این مقدار باید ۳۸ درصد از درآمد نفتی خود را به صندوق توسعه ملی اختصاص و همچنین بدهی خود به این صندوق را پرداخت کند.

وی با اشاره به ارسال نامه رئیس‌جمهور به کمیسیون تلفیق بیان کرد: انتظار ما رد کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق بود ولی با ارسال نامه رئیس‌جمهور به این کمیسیون مبنی بر اصلاحات بودجه توسط نمایندگان، دو دستگی میان اعضای کمیسیون تلفیق ایجاد و کلیات بودجه رأی آورد.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی اقدام کمیسیون تلفیق مبنی برافزایش ۳۵ درصدی وابستگی به نفت را غیرقابل‌قبول دانست و افزود: متأسفانه کمیسیون تلفیق اصلاحات مهمی را در بودجه انجام نداده و از طرفی برخلاف قوانین برنامه‌وبودجه، وابستگی بودجه به نفت را به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش داد که بسیار تعجب‌برانگیز است.

کوچکی نژاد با تأکید بر توجه دولت به دریافت  معوقات مالیاتی در کشور تصریح کرد: در کشور ۷۰ هزار میلیارد معوقات و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود داشته و کمیسیون تلفیق باید دولت را به دریافت این دو مورد هدایت می‌کرد.

وی با اذعان به اینکه افزایش مالیات ارزش برافزوده در بودجه منجر به افزایش فشار اقتصادی به مردم می‌شود، بیان کرد: افزایش ۳۰ هزار میلیارد تومانی مالیات ارزش برافزوده منجر به افزایش مشکلات مردم و مصرف‌کننده شده و ازاین‌رو مردم تحت‌فشار اقتصادی شدیدی قرار می‌گیرند.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی قیمت‌گذاری ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را غیرواقعی دانست و گفت: بسیاری از نهاده‌های دامی، دارو و بسیاری از محصولات اساسی کشور با ارز چهار هزار و ۲۰۰ هزارتومانی وارد کشور شده و حذف این ارز و تعیین ارز به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان منجر به افزایش قیمت شده و دولت باید به این مسئله توجه جدی کند.

کوچکی نژاد با بیان اینکه جوان‌سازی جمعیت در کشور در اولویت کار مجلس قرار دارد، افزود: پیری جمعیت یکی از خطراتی است که کشور را تهدید کرده و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جوان‌سازی جمعیت، مجلس شورای اسلامی طرحی را تنظیم و این طرح  به مراحل پایانی نزدیک شده و در سال آینده وارد صحن و به تصویب می‌رسد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.