حدیث روز :
امام علی(ع) می فرماید : بپرهیز از این که خود را برای دیگران بیارایی و با انجام گناه به جنگ با خدا برخیزی


» » » » اولویت‌های استان قزوین در دولت سیزدهم

میثم پیله‌فروش پژوهشگر اقتصاد ایران در یادداشتی به تشریح اولویت‌های اقتصادی استان قزوین در دولت سیزدهم و بیان ظرفیت‌های این استان پرداخت.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری فارس: میثم پیله فروش، دکتری اقتصاد و پژوهشگر اقتصاد ایران در یادداشتی نوشت:

مساحت استان قزوین 0.95 درصد کل کشور و 1.6 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است. قزوین شامل 6 شهرستان: قزوین، تاکستان، بویین زهرا، آوج، البرز و آبیک و 1 هزار و 127 آبادی شامل 77 روستای توسعه یافته و 823 روستای توسعه نیافته است و در واقع حدود 8 درصد روستاهای قزوین توسعه یافته هستند. با این وجود نرخ باسوادی در استان 88.6 درصد (کشور= 87.6 درصد) بوده که بیشتر از میانگین کشوری است. همچنین امید به زندگی در استان 76.2 سال (کشور=74 سال) است که از میانگین کشوری بالاتر است.

مهم‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم در استان قزوین به شرح زیر است:

 

حفظ آب‌های سطحی استان

90 درصد آب سطحی استان از آن خارج می‌شود و استان قزوین جزو معدود استان‌هایی است که هنوز از آب چاه برای شرب استفاده می‌کند. در حالی که در استان با کمبود آب مواجهیم برنامه‌ای برای استفاده از پساب‌ها و آب‌های سطحی وجود نداشته و مدیریت آب‌های سطحی و بازیافت آب، مهم‌ترین اولویت توسعۀ استان در دولت آینده است.

 

استفاده از موقعیت استراتژیک قزوین

موقعیت جغرافیایی قزوین به گونه‌ای است که آن را در چهار راه حمل و نقل کشور قرار داده و قزوین با  استان‌های مازندران، گیلان، همدان، زنجان، مرکزی و البرز همسایه ‌است. قزوین می‌تواند در مسیر شرق آسیا به اروپا به‌عنوان «هاب لجستیک» (مرکز حمل و نقل) منطقه تبدیل شود و در ایجاد ارزش افزوده و ترانزیت کالا نقش مهمی ایفا کند.

ضروری است قزوین به‌عنوان یک شاهراه دیده شده و  شبکۀ حمل و نقل ملی، منطقه‌ای و استانی به درستی تعریف شود.

به علاوه با‌ توجه به اینکه سیاست راهبردی ایران توسعه تجارت با منطقه ویژه اقتصادی اوراسیا است، ایجاد بندر خشک و هاب لجستیک در قزوین می‌تواند نقش مهمی در انتقال کالا و محصولات صادراتی به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا مانند بلاروس، قزاقستان و روسیه داشته باشد. در نتیجه ایجاد بندر خشک در استان و بندرکمکی برای بندر انزلی مهم‌ترین اولویت دولت آینده در زمینه ایجاد زیربناهای توسعه خواهد بود.

 

استفاده از پتانسیل‌های فرهنگی استان

قزوین پایتخت خوشنویسی کشور بوده و رونق و ترویج کسب و کارهای هنرمندان از اولویت های دولت آینده خواهد بود.

همچنین معرفی سرمایه‌های فرهنگی استان مانند چهره‌های شاخص شهید رجایی، شهید بابایی و شهید لشگری و مرحوم سیدعلی اکبر ابوترابی و معرفی پیشگامان جهاد و شهادت در جبهه مانند گردان غواص کربلای 4 از مهم‌ترین اولویت‌های فرهنگی دولت آینده است.

 

استفاده از پتانسیل‌های گردشگری استان قزوین

استان یک سرمایۀ منحصر به فردی در زمینۀ میراث فرهنگی دارد و رتبۀ نخست آثار ثبت شدۀ ملی را داشته به‌طوری‌که ۱2 درصد از آثار تاریخی ملی ثبت شده کشور در استان قزوین قرار دارد. جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان (الموت و طارم) و پتانسیل جذب گردشگر پزشکی بین‌المللی طبق مطالعات آمایش به سبب نزدیکی به تهران و پتانسیل گردشگری کشاورزی در فصل برداشت انگور در تاکستان، ذغال اخته، فندوق و آلبالو در الموت و از همه مهم‌تر باغستان سنتی منحصر به فرد در عرصۀ جهانی قزوین که پتانسیل بزرگی در زمینۀ گسترش گردشگری باغی در کشور دارد، گردشگری را به راهکاری ضروری برای توسعۀ استان تبدیل کرده است.

 

استفاده از موقعیت منحصر به فرد در زمینۀ صنعت و انرژی

استان قزوین جزء پنج استان صنعتی ایران بوده و با دارا بودن بیش از 3هزار و 400 واحد تولیدی، پتانسیل صنعتی عظیمی در این استان ایجاد شده و بیش از ۱۳۰ هزار نفر در بخش صنعت این استان مشغول به کار هستند. همچنین یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های صنعتی ایران در شهر صنعتی البرز و چندین شهرک صنعتی بزرگ در قزوین وجود دارد که ضروری است با اتصال پارک‌های علم‌وفناوری و ذخیرۀ دانش استان به این شهرک‌ها زمینۀ ارتقای فناوری در صنعت استان به‌طور بومی فراهم شود. وجود نیروگاه برق شهید رجایی در استان زمینۀ مناسبی برای استخراج رمز ارزها در ساعات خارج از پیک شبکه را فراهم کرده است.

 

استفاده از یکی از بزرگ‌ترین مجموع دانشگاهی کشور

28 مرکز علمی و دانشگاهی در استان فعال بوده و دانشگاه‌های استان قزوین صاحب امتیاز 26 ژورنال تخصصی علمی هستند. در سال 1397 در دانشگاه‌های استان قزوین تعداد 65,659 دانشجو مشغول تحصیل بوده است و این مراکز دارای 2,248 استاد و عضو هیات علمی بودند. البته در آمار فوق اطلاعات دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای لحاظ نشده است.

در مجموع نسبت دانشجو به جمعیت در استان قزوین 2.5 برابر متوسط کشور بوده و  2.8 درصد دانشجویان کشور در این استان حضور دارند. ایجاد ارتباط مؤثر و منطقی بین نیازهای دانشی صنایع و دانشگاه‌ها برای به روز کردن صنعت استان  اولویت دولت آینده است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.