حدیث روز :
امام حسین (ع) می فرماید : هيچ كس روز قيامت در امان نيست ، مگر آن كه در دنيا خدا ترس باشد.


» » » » مسجدی که پناه بی‌پناهان شد/ شکست حصار خودساخته از مساجد

مسجدی که پناه بی‌پناهان شد/ شکست حصار خودساخته از مساجد مسجدی که به نام خدا سند خورده این روزها به مأمنی برای بی‌پناهان و کارتن‌خواب‌ها تبدیل شده و خانه پدری را در خود جای داده تا از حصار خودساخته خارج و به رسالت اجتماعی آن عمل شود.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری مهر: مامنی امن در خانه‌ای که به نام خدا سند خورده چند ماهی است که از بی‌خانمان‌ها میزبانی می‌کند و سفره کرامت و عطا و بخشش در آن پهن شده است. مسجدی که «خانه پدری» را در خود جای داده تا تجلی‌بخش اسماً الهی باشد. یا مَلجَاَ کُلِّ مَطرُود … ای پناه هر طرد شده...

مصلای مسجد قبا واقع در شمال شهر اصفهان و در محدوده ملک‌شهر از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ تا به امروز درهای خود را به روی بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها باز کرده تا به نقش اصلی مساجد که از دیرباز بر آن تکیه شده به کمک همنوعان و بی‌سرپناهان به عنوان جزئی از عبادت بپردازد.

«پرداختن به ابعاد اجتماعی اسلام هم یکی از کارکردهای مساجد و مصلی نماز جمعه به‌شمار می‌رود که در واقع در کنار رسالت حداقلی و عرف خود یعنی عبادت و راز و نیاز، در حمایت و رسیدگی امور اقشار آسیب‌پذیر جامعه نقش‌آفرینی کند. مساجد از صدر اسلام در مسائل و مشکلات مردم از قبیل معیشت، ازدواج و رسیدگی به مصدومان جنگ و رفع اختلاف نقش اساسی داشتند تا محل آن خانه خدا در رسیدگی به امور خلق الله باشد.» چنین باوری نقطه آغازین ارائه خدمات هدفمند به کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها توسط حجت الاسلام روح الله فیاض امام جمعه وقت مسجد قبا انجام شده که این اقدام را حرکتی نو در سطح مصلی‌های نماز جمعه کشور می‌داند و می‌گوید: به دلیل اینکه این طرح در نزدیکی ایام ولادت امام علی (ع) آغاز شد نام طرح را «خانه پدری» نهادیم.

 

خانه‌ای هدفمند برای رسیدگی به بی‌پناهان

وی بیان اینکه «خانه پدری» با اخذ مجوز قانونی راه‌اندازی شد، می‌گوید: در دو بخش کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار فعالیت خود را همراه با گروه‌های جهادی و خیریه‌ها آغاز کردیم، در این طرح با استفاده از اتوبوسی به محل‌های تجمع افراد کارتن‌خواب مراجعه و برای آنها در خصوص ساماندهی و اسکان و برنامه‌هایی که برای آنها در نظر گرفته شده توضیحاتی ارائه می‌دهیم و هرکدام که مایل باشند با ما همراه خواهند شد که البته هیچ اجباری برای ملحق شدن به این مجموعه وجود ندارد.

حجت الاسلام فیاض ادامه می‌دهد: ضمن انتقال و حضور در مسجد مشخصات این افراد و مشکلاتی نظیر بیماری‌ها، نیازهای داروی و پزشکی و اعتیاد آنها ثبت خواهد شد. بعد از پذیرش یک دست لباس نو به آنها اهدا می‌شود، استحمام، اصلاح مو و صورت توسط نیروهای جهادی انجام و با غذایی گرم از آنها پذیرایی می‌شود. یک مددکار بهزیستی هر شب در این مسجد برای بررسی صحت و سلامتی آنها مستقر است؛ با یک مرکز ترک اعتیاد هم هماهنگی شده که به صورت رایگان افرادی که مایل به ترک هستند را پذیرش کند و در صورت ترک اعتیاد هم به آنها تضمینی برای فراهم کردن زمینه اشتغال داده می‌شود.

 

حصاری خودساخته از مساجد

امام جمعه مسجد قبای ملک‌شهر با اشاره به استقبال مردم از این اقدام و بازخورد مثبت از کارتن‌خواب‌ها خاطر نشان می‌کند: اجرای این فعالیت‌ها کاملاً مردمی است و با اینکه ۱۲ ارگان در خصوص افراد بی‌خانمان مسؤولیت دارند، اما در حد توان پا به میدان نهادیم تا مشکلات این اقشار ضعیف و آسیب‌دیده را برطرف و اثبات کنیم که ائمه جماعات و مساجد می‌توانند در این مسیر نقش مهمی را ایفا کنند؛ این افراد بی پناه و از همه جا ترد شده احتیاج به توجه، پناه و محبت دارند و زمانی که وارد مسجد می‌شوند با حالتی تعجب و شوک از این کرامت و محبت خوشحال می‌شوند و دیدگاه آنها حتی به دین و روحانیت تغییر می‌کند.

وی با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص تبدیل مسجد به پناهگاه تصریح می‌کند: تاکنون ۹۹ درصد از مردم از این طرح استقبال و کمک کردند و یک درصدی هم داشتیم که گفتند مسجد متولی این کار نیست و نباید به پناهگاه تبدیل شود و در پاسخ باید گفت که تعریف ما از مسجد چیست و نباید به حصار خودساخته و تعریف ناقصی از عبادت خلاصه شود که به نماز خواندن محصور شود البته که نماز خواندن اهمیت بالایی دارد اما فقط عبادت نماز خواندن نیست و توجه به محرومین و بی‌پناهان جز رسالت اجتماعی یک مسلمان است.

 

چه کسی عهده‌دار رسیدگی به کارتن‌خواب‌ها ست

الهام حاجی حسینی یکی از مددکاران اجتماعی حاضر در این مسجد است که با توجه به تجربه مددکاری و کمک به کارتن‌خواب‌ها می‌گوید: متأسفانه تصور اینکه کارتن‌خواب‌ها افرادی خشن و خطرناک هستند بین عموم مردم رواج پیدا کرده در صورتی که با یک بار برخورد با این افراد متوجه می‌شوید که چه افراد مهربانی هستند و مانند سایر افراد به احترام و توجه نیاز دارند. چنین افرادی با دیدن یک محبت کوچک و احترام رفتار متقابلی نشان می‌دهند که این رفتارها به ویژه در مسجد قبا با تاکید امام جماعتِ این مسجد بر رفتار محترمانه به وضوح قابل رؤیت است.

وی ادامه می‌دهد: تاکنون برخی از کارتن‌خواب‌ها با توجه به مهارت و یا شغلی که در گذشته داشتند و با قول ترک اعتیاد به زندگی امیدوار شدند در واقع می‌توان گفت که این مکان به صورت هدفمند برای این معضل و آسیب اقدام می‌کند، این در حالی است که وظایف نگهداری و اسکان کارتن خواب‌ها به عهده بهزیستی است که این چند سال در این زمینه اقدام خاصی انجام نداده و همیشه دم از کسری بودجه می‌زند و شهرداری هم خارج از وظایفش برای کارتن خواب‌ها هزینه کرده که آن هم به دلیل فقدان تخصص اغلب بیهوده بوده است.

 

تناقض در اقدامات شهرداری

این روانشناس و مددکار اجتماعی با تاکید بر اقدام هدفمند در راستای کمک به کارتن‌خواب‌ها و ایجاد اشتغال می‌گوید: از ایراداتی که می‌توان به شهرداری گرفت این است که کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها را برای مدتی در آرام‌سرا زندانی می‌کنند که تنها به خوردن و خوابیدن و تماشای فیلم مشغول می‌شوند بدون هیچ گونه مهارت‌آموزی.

وی تصریح می‌کند: به عبارتی می‌توان گفت شهرداری به صورت هدفمند جمع‌آوری نمی‌کند بلکه تنها هدفش جمع کردن از دید مردم است و با وجود اینکه همچنان روزانه حدود ۸۰ الی ۹۰ کارتن خواب در منطقه حاشیه مشاهده می‌شود، اعلام می‌کنند که ما کارتن خواب‌ها را جمع کردیم.

حاجی حسینی معتقد است که باید افرادی که در این کارها خبره هستند و مراکزی که در این زمینه فعالیت داشتند را به هم‌افزایی بیشتر فرابخوانیم حتی نیروهای جهادی هم پای کار بیایند، اما تنها در صورتی این اقدامات مفید و مؤثر واقع می‌شود که هدفمند هزینه کنند و اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.