حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : محبوب ترین کارها نزد خدا با دوام ترین آنهاست گرچه ا ندک باشد.



برق یکی از نیازهای اساسی در توسعه همه جانب است و از ابتدایی‌ترین زیرساخت‌هایی مورد نیاز در هر منطقه است که با وجود آن می‌توان برای بخش‌های دیگر توسعه زیرساختی نیز برنامه‌ریزی کرد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: دولت سیزدهم پس از استقرار به دنبال ایجاد زیرساخت‌ها در همه مناطق به صورت عادلانه است تا نقاط روستایی و شهری از امکانات و منابع ملی به صورت عادلانه برخوردار شوند، که یکی از این زیرساخت‌ها، توسعه شبکه و توزیع برق است که نیاز اصلی در همه بخش‌هاست.

یکی دو سال پیش، خاموشی برق حتی در زمان اوج کرونا، با گلایه‌ها و دلخوری‌های مردمی همراه بود که اکنون در تابستان داغ خبری ار خاموشی و قطع شدن هنگام و بی‌هنگام برق وجود ندارد.

این خاموشی‌ها در دو سه سال پیش برای مردم اتفاق افتاده بود که گاهی باعث آسیب رسیدن به کسب و کار مردم نیز می‌شد حتی برخی نانوایی‌ها از اینکه در طول روز برق ندارند اعلام ناخرسندی می‌کردند.

یک سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این‌ حال اگر چه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسوولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به بخش از اقدامات زیرساختی در حوزه برق چهارمحال و بختیاری با نگاهی متوازن  خواهیم پرداخت.

 

توزیع پنل‌های خورشیدی بین عشایر

توزیع پنل‌های خورشیدی به بین خانوارهای عشایری در طول یک‌سال اخیر شتاب گرفت، چرا که برخی از عشایر به دلیل دور بودن از شبکه انتقال و توزیع برق، به شبکه دسترسی نداشتند به همین منظور از پنل‌های خورشیدی استفاده شد.

محمد خدری یکی از عشایر کوچرو چهارمحال و بختیاری می‌گوید: پنل‌های خورشیدی توزیع شده برای کارهای ضروری کاربرد دارد و نیاز اصلی عشایر در این بخش بود.

به گفته وی، باتری و پنل‌های شارژی در طول روز در معرض نور خورشید در بالای چادر قرار می‌گیرند و بعد در طول شب یا روز بعد برای شارژ باتری گوشی موبایل، رادیو یا برای روشن شدن یک لامپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری گفت: این شرکت امسال دو هزار پنل خورشیدی با اختصاص ۴۰ میلیارد تومان تامین می‌کند تا در مناطق محروم و عشایری استان توزیع شود.

مجید فرهزاد افزود: در سال گذشته ۸۸۰ پنل خورشیدی تامین و در اختیار امور عشایر قرار داده شد تا در مناطق محروم و عشایری استان توزیع شود و امسال نیز در صورت تامین قطعات مورد نیاز تولید پنل‌ها امید می‌رود برنامه پیش‌بینی شده محقق ‌شود.

 

توسعه زیرساخت های شهری و روستایی

علاوه توسعه زیرساخت‌های برق‌رسانی در بخش صنعت و کشاورزی، توسعه زیرساخت‌ها صنعت برق برای مشترکان خانگی روستایی و شهری در طول یک سال اخیر شتاب گرفته است به گونه‌ای که در اکنون خط قرمز وزارت نیرو خاموشی مشترکان خانگی است.

اکنون ۸۴ درصد مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان خانگی هستند و همچنین هفت دهم درصد از مشترکان در بخش صنعت و ۱.۸ درصد مشترکان در بخش کشاورزی هستند این در حالی است که ۳۰ درصد مصرف برق استان در بخش خانگی، ۳۵ درصد در بخش کشاورزی و ۲۰ درصد در بخش صنعت است.

۲۷ هزار مشترک خانگی استان، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هستند که از این تعداد هفت هزار و ۵۰۰ مشترک از معافیت پرداخت قبض برق برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه ۱۰۰ درصد مناطق شهری و ۹۹.۵ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت برق برخوردارند، افزود: تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار دائم استان برق‌کشی شده است اما برای روستاهای زیر ۱۰ خانوار که هنوز از امکان برق برخوردار نشده‌اند دیزل ژنراتور و پنل خورشیدی توزیع شده است.

فرهزاد گفت: طول شبکه‌های توزیع برق استان تا پایان سال گذشته به ۱۲ هزار و ۴۳ کیلومتر رسید که از این میزان ۶ هزار و ۷۳۳ کیلومتر طول شبکه‌های فشار متوسط و ۵ هزار و۳۱۰ کیلومتر طول خطوط فشار ضعیف است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته به میزان ۱۴۲ کیلومتر به طول شبکه‌‍‍های برق رسانی استان افزوده شده است، گفت: تعداد پست‌های توزیع برق سطح استان نیز ۹ هزار و ۲۶۵ دستگاه است که از این تعداد ۲۶۱ دستگاه پست توزیع در سال گذشته احداث و به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت توزیع برق، ظرفیت پست‌های توزیع استان را هزار و ۱۶۱ مگاولت آمپر اعلام کرد و افزود: تعداد مشترکین برق در حال حاضر به ۴۰۰ هزار مشترک رسیده که رشد سه درصدی را درپی داشته است.

 

توسعه انرژی پاک در دستور کار دولت

با توجه به ضرورت توسعه فناوری‌های نوین در تولید و توزیع برق، ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در دستورکار قرار گرفت و در دولت سیزدهم نیروگاه برق سفیددشت به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: این نیروگاه با ظرفیت پنج مگاوات تولید انرژی برق و هزینه یک هزار میلیارد ریال اعتبار، توسط بخش خصوصی احداث و وارد مدار تولید برق شد.

فرهزاد افزود: برق تولیدی این نیروگاه از طریق انعقاد قرارداد ۲۰ ساله خریداری می‌شود و با توجه به شرایط مطلوب استان برای بهره‌وری از انرژی خورشیدی به میزان ۲۰۰ مگاوات تولید انرژی برق در سطح استان ظرفیت‌سنجی شده است و سرمایه‌گذاران می‌توانند در این زمینه در سطح استان سرمایه‌گذاری کنند.

 

طرح‌های قابل بهره‌برداری در نخستین سال استقرار دولت سیزدهم

همزمان با هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، امسال طرح‌های مختلفی در حوزه زیرساختی از جمله برق به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال وبختیاری از افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۰۱ پروژه برق‌رسانی به ارزش هزار و ۴۷۷ میلیارد ریال در هفته دولت خبر داد.

مجید فرهزاد افزود: در هفته دولت امسال تعداد پروژه‌های افتتاحی این شرکت ۶۶ مورد و طرح‌های کلنگ زنی ۳۵ پروژه خواهد بود.

وی گفت: پروژه‌های قابل افتتاح و کلنگ‌زنی این شرکت در بخش‌های اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های برق‌رسانی روستایی، تبدیل شبکه سیمی کابل خودنگهدار، احداث شبکه روشنایی معابر، توزیع پکیج‌های برق خورشیدی در بین عشایر، توسعه و احداث فیدرهای برق‌رسانی، رفع حریم و ایمن‌سازی تاسیسات، نصب کنتورهای هوشمند است.

فرهزاد پروژه تبدیل سیم به کابل خودنگهدار و رفع افت ولتاژ در شهر اردل و آلیکوه، بهینه‌سازی شبکه برق روستاهای (یاسه چای،شوراب صغیر، جغدان، دهنو محمد قلی، چله‌گاه، قطعه‌، قلعه سوخته) احداث شبکه فشار متوسط دومداره جهت قطب صنعتی ۲ شهرکرد ، نصب پست هوایی و احداث شبکه فشار متوسط و فشار ضعیف جهت برق‌رسانی به محله ۳۲ منظریه، احداث ساختمان اداری مدیریت برق لردگان و برق‌رسانی به شهرک رهبری لبد بازفت را از مهمترین پروژه‌های افتتاحی این شرکت عنوان کرد.

مدیرعامل این شرکت خاطر نشان کرد:برق‌رسانی به ۱۴ روستا در سطح استان از مهمترین پروژه‌های کلنگ‌زنی هفته دولت خواهد بود.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.