حدیث روز :
امام حسین (ع) می فرماید : به درستي كه من مرگ را جز سعادت نمي بينم و زندگي با ستمكاران را جز محنت نمي دانم.


» » » » قطب تولید زعفران آذربایجان شرقی در حسرت صنایع بسته بندی

شهر بناب مرند با ۲۱۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران به عنوان قطب تولید طلای سرخ در استان آذربایجان شرقی شناخته شده است اما در حال حاضر قطب تولید طلای سرخ، فاقد کارخانه بسته بندی است.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری مهر: شهر بناب مرند در استان آذربایجان شرقی با ۲۱۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران، به عنوان قطب تولید طلای سرخ شناخته شده است و با توجه به کیفیت زعفران تولیدی در شهر بناب مرند، قابلیت معرفی در بازارهای جهانی را دارد.

شهر بناب مرند سابقه طولانی در کاشت طلای سرخ در استان آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده است اما زعفران کاران در شهر بناب مرند، از برخی از مشکلات موجود اعم از کمبود آب، عدم توجه مسئولین برای حمایت‌های مالی و از همه مهم‌تر نبود کارخانه بسته بندی گله مند هستند.

 

رتبه نخست مرند در تولید زعفران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: بیشترین سطح زیر کشت زعفران در استان آذربایجان شرقی در شهرستان‌های مرند، میانه و آذرشهر است.

اکبر فتحی ادامه داد: شهرستان مرند با دارا بودن ۲۰۲ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۱/۱ تن زعفران در سال، رتبه نخست استانی را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: سطح زیر کشت محصول زعفران در سال جاری در استان آذربایجان شرقی، ۳۶۷ هکتار است که تولید ۱/۷ تن زعفران از مزارع استان برآورد می‌شود.

فتحی بیان کرد: زعفران یا طلای سرخ، جزو گیاهان کم آب بر به شمار می‌رود که در سال ۹۹، بالغ بر ۳۳۷ هکتار بوده و میزان تولید آن به ۱/۴ تن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی افزود: متوسط عملکرد تولید زعفران در واحد سطح استان، ۴/۶ کیلوگرم بوده است که نسبت به میانگین کشوری، ۳.۲ کیلوگرم بالاتر می‌باشد.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت زعفران در کشور، بالغ بر ۱۲۰ هزار هکتار است که استان آذربایجان شرقی با دارا بودن ۰/۳ درصد سطح زیر کشت، حائز رتبه ۱۱ است.

فتحی گفت: در حال حاضر قیمت گل تر زعفران در کشور، ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تومان است که قیمت هر کیلوگرم زعفران نیز، بین ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

 

افزایش صادرات نیازمند تحولات است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات انجام گرفته در رابطه با جلوگیری از فروش فله‌ای و خام زعفران پاسخ داد: در حال حاضر، ۳۶۷ هکتار زمین زیر کشت زعفران داریم و یکی از مهم‌ترین مسائل در زمینه فروش زعفران شکل، کیفیت و نحوه بسته بندی آن است که برای بهبود فروش داخلی و افزایش صادرات، نیازمند انجام تحولاتی در این زمینه هستیم.

 

برند سازی و دستیابی به بازارهای جهانی جزو برنامه‌های ماست

فرماندار مرند گفت: برند سازی و دست یابی به بازارهای منطقه‌ای و جهانی جزو برنامه‌های پیش رو است که در این راستا، جشنواره شهرستانی و استانی در تفرجگاه عینالی تبریز نیز برگزار شده اما تلاش بر این است تا طلای سرخ آذربایجان‌شرقی با حضور در نمایشگاه‌های کشوری، معرفی گردد.

داوود گرشاسبی ادامه داد: با توجه به اینکه ۲۱۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران در شهر بناب مرند وجود دارد هدف اول معرفی توانمندی این شهرستان با حمایت از بسته بندی و بازارهای فروش است.

 

تولید یک هزار و ۱۱۶ کیلوگرم طلای سرخ در شهر بناب مرند

وی افزود: سالیانه یک هزار و ۱۱۶ کیلوگرم زعفران در شهر بناب مرند تولید می‌شود و هدف این است که نیازهای کشاورزان اعم از آب و نهاده‌ها، تکنولوژی مورد نیاز خشک کن و بسته بندی تأمین شود.

 

۲۱۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران در شهر بناب مرند وجود دارد

گرشاسبی به وجود ۳ واحد فرآوری در شهرستان مرند اشاره کرده و افزود: وجود ۳ واحد فرآوری با توجه به توسعه سطح زیرکشت زعفران در آینده پاسخگو نخواهد بود و نیازمند توسعه واحدهای فرآوری هستیم.

فرماندار مرند بیان کرد: آب در مرند یک کالای کمیاب است چرا که در این شهرستان، رودخانه‌های دائمی و سفره‌های زیرزمینی وجود ندارد و از آب‌های زیر سطحی استفاده می‌شود که موجب افزایش قیمت می‌گردد و از این رو تولید محصول با مبالغ هنگفتی همراه است.

وی ادامه داد: زعفران یک کالای اقتصادی برای کشور است و تغییر اصلاح الگوی کشت در این شهرستان و تولید محصولاتی که دارای ارزش افزوده بالایی هستند تأثیر بسزایی در اقتصاد کشور دارد.

 

لزوم اتمام سد بناب و کاهش هزینه‌های آب

گرشاسبی افزود: با توجه به هزینه هنگفت آب در این منطقه برای کشاورزان، سعی بر این است که برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی را کاهش دهیم و سد بناب را به اتمام برسانیم.

وی به مشکل فرار آب در سد بناب اشاره کرده و گفت: با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان به دنبال جلوگیری از فرار آب در سد بناب و هم چنین هدایت پایاب سد به مزارع هستیم که این اقدام منجر به کاهش هزینه‌های آب خواهد شد.

 

سابقه ۳۰ ساله کشت زعفران در شهر بناب مرند

رئیس اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی مرند گفت: کاشت زعفران حدود ۳۰ سال است که در این شهرستان آغاز شده است و با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و سازگاری، سابقه کشت زعفران به ۳۰ سال گذشته بازمی‌گردد.

فاطمه خانه دان ادامه داد: علاوه بر اینکه ارزش دارویی زعفران منجر به ترویج و توسعه کشت آن شده است، از سویی با توجه به نیاز آبی کم زعفران نسبت به سایر محصولات و ارزآوری این محصول، به کشت ۲۱۰ هکتاری طلای سرخ در شهرستان بناب مرند دست یافته‌ایم.

وی افزود: در برنامه تغییر اصلاح الگوی کشت، کاشت زعفران جایگزین محصولات با نیاز آبی بیشتری است که اکنون در حال توسعه و ترویج است.

خانه دان گفت: مرند به دلیل سطح بالای کشت زعفران، به عنوان قطب تولید زعفران در شمال غرب کشور شناخته می‌شود و میزان برداشت متوسط از اراضی سطح کشت زعفران، حدود ۷ کیلوگرم زعفران خشک از هر هکتار به طور سالیانه است.

 

کیفیت بالای زعفران شهر بناب مرند

رئیس اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی مرند توضیح داد: زعفران مرند به دلیل شرایط اقلیمی حاکم و طبق آزمایشات انجام گرفته از حیث عطر و رنگ از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته محصول زعفران خشک از کشاورزان خریداری می‌شد و در سایر استان‌ها بسته بندی می‌شد اما علاوه بر توسعه سطح زیر کشت، بسته بندی و برند سازی این محصول نیز مورد توجه است و توانسته‌ایم در بسته بندی‌های شکیلی به بازار عرضه کنیم و از سویی موفق شده‌ایم علاوه بر نیازهای داخل استان، به سایر استان‌ها نیز صادرات داشته باشیم.

زعفران مرند به دلیل شرایط اقلیمی حاکم و طبق آزمایشات انجام گرفته از حیث عطر و رنگ از کیفیت بالایی برخوردار است

خانه دان گفت: صادرات زعفران به خارج از کشور نیازمند توسعه است تا صادرات آن به بازارهای خارجی افزایش یابد.

وی افزود: با توجه به کیفیت بالای محصول تولیدی و سطح زیر کشت آن، طی چند سال متوالی تولید کننده نمونه زعفران از این شهرستان معرفی شده است.

کشت کار زعفران در شهر بناب مرند گفت: کاشت زعفران در این شهرستان، در سال ۱۳۷۱ توسط پدرم آغاز شده است و حدود ۳۰ سالی می‌شود که من نیز در کاشت زعفران فعالیت دارم.

صادق طیب ادامه داد: میزان برداشت به کاشت پیاز زعفران بستگی دارد که در صورت تراکم بالای آن، برداشت نیز افزایش خواهد یافت و اگر در هر هکتار، حدود ۴ تا ۵ تن زعفران کاشت شود سالیانه حدود ۷ کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود.

وی افزود: یکی از مشکلات در این حوزه عدم حمایت از کشت کاران زعفران است و به دلیل اینکه کاشت زعفران هزینه بر است باید از لحاظ مادی مورد حمایت واقع شویم.

این کشت کار زعفران در شهر بناب مرند گفت: زعفران اغلب در سطح استان و حتی تهران به فروش می‌رسد و با توجه به اینکه زعفران تولیدی در این شهر، از کیفیت بالایی برخوردار است معمولاً در استان خراسان رضوی نیز به فروش می‌رسد.

طیب ادامه داد: فصل کاشت زعفران از اردیبهشت و خرداد ماه آغاز می‌شود و معمولاً برداشت آن از اواسط مهر ماه و تا پایان آبان ماه نیز انجام می‌گیرد.

 

لزوم تشکیل تعاونی زعفران کاران

مدیر تعاون روستایی استان آذربایجان شرقی گفت: مصرف بهینه آب به دلیل کمبود آن در این منطقه، یکی از اولویت‌های اصلی است.

علی اکبر نژاد رضا ادامه داد: با توجه به اهمیت درآمد کشاورزان، کشت زعفران جزو اولویت‌های شهر بناب مرند شده و حتی نسبت به سایر محصولات نیز از درآمد بالایی برخوردار است.

 

شهرستان بناب مرند یکی از قطب‌های تولید زعفران در استان آذربایجان شرقی است

وی افزود: توسعه سطح زیر کشت در شهر بناب مرند منوط به اولویت‌های بخش کشاورزی و سیاست گذاری‌های جهاد کشاورزی است اما اگر خواهان فعالیت دوچندان در زمینه بازاریابی و تأمین نهاده آن هستیم باید خود تولیدکنندگان به فکر باشند که در این میان، تشکیل تعاونی زعفران کاران می‌تواند در زمره یکی از اولویت‌ها قرار بگیرد.

نژاد رضا در پایان بیان کرد: شهرستان بناب مرند یکی از قطب‌های تولید زعفران در استان آذربایجان شرقی است.

 

نبود کارخانه بسته بندی در شهر بناب مرند

رئیس شورای شهر بناب مرند نیز گفت: حدود ۲۰ سالی است که زعفران در شهر بناب مرند کشت می‌شود اما متأسفانه مسئولین همواره وعده و وعید راه اندازی کارخانه بسته بندی را داده‌اند که تاکنون هیچ گونه اقدامی در این رابطه انجام نگرفته است.

جواد سربازی ادامه داد: در حال حاضر، شاهد خام فروشی زعفران در شهر بناب مرند هستیم بدین گونه که اگر دلالان، زعفران تولیدی را از کشاورزان خریداری نکنند روی دست آنها خواهد ماند.

متأسفانه مسئولین همواره وعده و وعید راه اندازی کارخانه بسته بندی را داده‌اند که تاکنون هیچ گونه اقدامی در این رابطه انجام نگرفته است

وی از نبود ثبات قیمت در بازار گله کرده و افزود: تکلیف کشاورزان با وجود تمام هزینه‌هایی که صرف می‌کنند مشخص نیست و خبری از قیمت روزهای آتی ندارند و مسئولین باید در این باره چاره‌ای بیاندیشند.

سربازی گفت: ما به دنبال معرفی طلای سرخ به تمام دنیا هستیم اما با وجود کیفیت و مرغوبیت زعفران در شهر بناب مرند، نتوانسته‌ایم آن‌را آنگونه که باید و شاید به جهان معرفی کنیم و کشاورزان با مشکلات آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

شهر بناب مرند در استان آذربایجان شرقی به عنوان قطب تولید زعفران در شمال‌غرب کشور شناخته شده است اما با توجه به کیفیت و مرغوبیت زعفران تولیدی، کشاورزان با مشکلات گوناگونی اعم از کمبود آب برای آبیاری مزارع دست و پنجه نرم می‌کنند و از سویی با افزایش سطح زیر کشت زعفران در شهر بناب مرند، نبود کارخانه بسته بندی یکی دیگر از مشکلات اساسی است که نیازمند توجه و رسیدگی مسئولان ذی ربط است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.