حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : محبوب ترین کارها نزد خدا با دوام ترین آنهاست گرچه ا ندک باشد.



دبیر انجمن مرغداران آذربایجان‌غربی:

سودجویی دلالان عامل گرانی مرغ است

دبیر انجمن صنفی مرغداران آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه مهم‌ترین دغدغه این قشر، تامین نهاده دام و طیور است، گفت: دلالان در این میان، سودجویی بسیار زیادی دارند و همین امر، قیمت مرغ را بالا برده است.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: بهنام حکیمی افزود: دولت حدود پنج میلیارد دلار را با ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی صرف تامین نهاده دامی می‌کند تا مردم مرغ را ارزان مصرف کنند اما این مبلغ بیشتر سهم دلالان، سوداگران و رانتخواران می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات و التهاب ایجاد شده در بازار مرغ اظهار داشت: کمبود شدید نهاده‌های دامی، واکسن، دارو و به تبع آن عدم رغبت برای جوجه‌ریزی توسط مرغداران و دخالت‌های دستوری برای کاهش اجباری قیمت‌ها از عوامل اصلی التهاب در بازار مرغ است.

وی با بیان اینکه عدم اطمینان مرغداران و تولیدکنندگان به کیفیت نهاده‌ها، واکسن و دارو از دیگر عوامل در گرانی قیمت مرغ است، گفت: بی کیفیت بودن این اقلام که در پی گران بودن آن‌ و افزایش طمع دلالان و سوداگران صورت می گیرد، نیز عاملی دیگر در افزایش ضریب تبدیل و تشدید این مشکلات است.

دبیر انجمن صنفی مرغداران آذربایجان غربی اضافه کرد: دولت اگر بستر را فراهم کند، ۲۷ هزار واحد مرغداری در کشور علاوه‌بر تامین بازار داخل، با توجه به پتانسیلی که دارند می‌توانند صادرات و ارزآوری خوبی هم برای کشور داشته باشند.

حکیمی با اشاره به اینکه پیش از این برای تولید یک کیلو مرغ متوسط ۱.۹ کیلوگرم نهاده مورد نیاز بود در حالی‌ که هم اکنون بالای ۲.۱ کیلوگرم نهاده نیاز است، گفت: همه این‌ها نیازمند برنامه‌ریزی دقیق توسط متولیان امر و وزارت جهادکشاورزی است.

وی با بیان اینکه اگر نهاده‌ دامی برحسب نیاز خریداری و در اختیار مرغدار قرار گیرد مشکلی پیش نمی‌آید، افزود: در این میان نظر ۲ وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی باهم متفاوت است و یکی از آنها مازاد بودن نهاده‌ دامی و دیگری‌ از کمبود آن سخن می‌گوید در حالی که اگر نهاده با قیمت کمتر به دست مرغدار برسد به یقین به نفع تولید و رونق مرغداری بوده و مرغ با قیمت کمتر به دست مردم می‌رسد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.