حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : پر حسرتترين مردم در روز قيامت، بنده اى است كه عدلى را وصف كند و خودش خلاف آن را عمل كند.


» » » » انتخابات مظهر تجلی حماسه سیاسی و همبستگی اجتماعی

انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و نیز ریاست جمهوری که در روز ۲۸ خردادماه برگزار خواهد شد صحنه‌ای برای ظهور دوباره همبستگی ایرانیان و تجلی تکرار حماسه سیاسی آنها بوده و شهروندان اردبیلی هم در این راستا خود را برای شرکت در آن آماده می‌کنند.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: شهروندان و مسئولانی که در این زمینه گفت وگو کرده‌اند بر حساس بودن این دوره از انتخابات تاکید کرده و حضور پرشور در آن و انتخابی خوب و  هوشمندانه را ضروری می‌دانند.

رسول ایمانی شهروند اردبیلی درباره حضور مردم در انتخابات گفت: ایران اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به واقع سرزمین انتخاب‌ها و انتخابات بوده و هرسال در آن چندین انتخابات برگزار شده و مردم با حضور در آن شعور سیاسی و اجتماعی خود را نشان داده‌اند و اکنون نیز  با شرکت در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری  در تعیین سرنوشت خود مشارکت خواهند داشت.

وی با بیان اینکه انتخابات محلی برای اعلام مواضع مردم با انتخاب خود می‌باشد، اظهار کرد: مردم ایران در هر انتخابات با گزینش و انتخاب افراد خواست و مطالبه خود را مطرح کرده‌اند هر چند که در هر دوره‌ای به تناسب یا به این خواسته آنها توجه شده و یا به طور مناسب مورد توجه قرار نگرفته و گزینش شدگان چندان در تحقق مطالبه مردمی موفق نبوده‌اند.

ایمانی بیان کرد: انتخابات را حق خود می‌دانم و معتقدم که اگر در آن شرکت نداشته باشم به نوعی از این حق خود منصرف شده و دیگران برای من و سرنوشت کشورم تصمیم‌گیری خواهند کرد و به این دلیل با وجود مشکلات اقتصادی جامعه حضور در پای صندوق‌های رای را برای خود فرض می‌دانم.

عاطفه سروری دیگر شهروند اردبیلی هم در این باره گفت: هنوز با توجه به وضعیت موجود کمی درباره انتخابات دودل هست ولی در همه انتخابات‌های گذشته شرکت کرده‌ام و می دانم که به هر حال  انتخابات تعیین سرنوشت است و اگر نامزدهای انتخاباتی در شوراها و ریاست جمهوری از طیف‌های مختلف و نماینده اقشار گوناگون باشند در پای صندوق رای حاضر خواهم شد.

وی با بیان اینکه نوع گزینش و انتخاب نیز همانند شرکت در انتخابات امری مهم است، گفت: کسانی که انتخاب می‌شوند در تعیین سرنوشت و آینده این کشور و مردم نقش دارند و باید هم نهادهای نظارتی و تصمیم گیر و هم مردم در گزینش نامزدها بدون توجه به گرایش‌های سیاسی آنها و تنها بر اساس لیاقت و توانمندی و تعهد تصمیم گیری کنند.

سروری بیان کرد: جوانان ما مشکلات زیادی دارند و بخاطر نبود شغل، نه تنها حاضر به تشکیل خانواده نیستند بلکه ناامید هم هستند و به عقیده من  با عمل گرایی، وحدت و همبستگی و نه با شعار توخالی می توان این مشکلات را برطرف کرد.

وی ادامه داد: مردم ما نجیب‌ترین و شریف‌ترین مردم دنیا هستند، چنین مردمانی شایسته خدمت هستندو منتخبان شوراها و ریاست جمهوری باید اولویت‌های زندگی مردم را در نظر گرفته و برای حل این مشکلات تلاش کنند.

سروری خواسته بانوان از مسئولان را رفع تبعیض در اشتغال و مدیریت‌ها اعلام کرد و گفت: اقشار مختلف مردم هر کدام خواسته‌ای دارند و خواسته بانوان هم رفع تبعیض در اشتغال و مدیریت ها است که مسئولان باید در تحقق آن مصمم باشند.

در این حال آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل هم، انتخابات پرشور و برگزیدن فرد اصلح را از اولویت‌ها و ضرورت‌های کشور دانسته  و تاکید می‌کند که شرکت نکردن در انتخابات، واگذاری عرصه به افراد نالایق و کمک به تولیت انسان‌های ناکارآمد است.

وی افزود: انتخابات پرشور دشمن را به کلی مایوس می‌کند چرا که در طول تاریخ هر وقت مردم در صحنه حاضر بوده‌اند، دشمن عقب‌نشینی ‌کرده و هر وقت، این کشور ضربه دیده، به خاطر این بوده که مردم در صحنه نبوده‌اند.

عاملی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر "علاج دردهای مزمن کشور در پرشور بودن انتخابات و انتخاب اصلح است" بیان کرد: اگر کسی معیارهای صحیح و عقلانی را در انتخابات رعایت نکند، مدیون ملت شده و با این کار، حق ملت را ضایع می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل انتخاب اصلح را دومین اصل بعد از انتخابات پرشور دانست و اظهارکرد: همواره در انتخابات ایران سلیقه‌های مختلف حاضر می‌شوند و در چنین شرایطی مسئولیت انتخاب با خود ملت بوده و پس از انتخاب، دیگر جای گلایه نیست.

وی گفت: اگر کسی با انتخابات قهر کند و عرصه را به افراد نالایق واگذار کند، خیال نکند که زرنگی کرده است.

تیمور حسین‌نژاد، عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار هم در این باره گفت: احزاب می‌توانند مشارکت حداکثری مردم را رقم بزند و باید در این زمینه فعال باشند.

وی افزود: به نظر می‌رسد احزاب و تشکل‌های سیاسی باید در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها دیدگاه‌های خود را به صورت شفاف اعلام کنند و حتی از عملکرد خود به صورت مستدل و منطقی دفاع نموده و مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب کنند.

حسین نژاد با اشاره به شرایط خاص کشور از نظر اقتصاد و تاثیر احتمالی آن بر میزان مشارکت افزود: انتخابات شوراهای شهر و روستا به لحاظ تعدد داوطلبان و طایفه‌گرایی منطقه‌ای، انتخابات ریاست‌جمهوری را پوشش می‌دهد. آن‌طور که در رسانه‌های مخالف نظام به مشارکت و قهر حداکثری دامن می‌زنند نخواهد بود و مشارکت مردم به نامزدها و صلاحیت آنها بستگی دارد.

وی  درباره مشارکت مردم در انتخابات گفت: اینکه تصور می شود مشارکت مردم در انتخابات پایین باشد یک امر طبیعی است، در ادوار گذشته نیز اتفاقاتی رخ داده و دوباره همان مردم به صحنه بازگشته و حماسه‌ها آفریده‌اند، فقط باید کاری کرد که مردم اعتمادشان را از نظام و حاکمیت سلب نکنند و این مشارکت‌ها و پایین آمدن حضور مقطعی است.

محمود اشرافی، قائم مقام دبیر حزب کارگزاران اردبیل هم با اشاره به نقش احزاب در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات گفت: احزاب همواره در انتخابات  پررنگ‌تر از دیگر نهادهای مدنی عمل کرده و مشارکت حداکثری را رقم زده است.

وی افزود: احزاب به عنوان گروه‌های مرجع در جامعه شناخته می‌شوند و مردم از طریق رسانه‌ها، می‌توانند تحلیل‌ها و بیانیه‌های این احزاب را دریافت کرده  و بر اساس آن عمل کنند.

اشرافی با اشاره به تاثیر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها  بر میزان مشارکت ادامه داد: با افزایش آگاهی در مردم، احتمال تحریم انتخابات توسط اکثریت کم است و امیدوارم مشارکت خوبی ایجاد شود.

حبیب احمدی، مدیر مسئول نشریه "امید اردبیل" هم گفت: رسانه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین ابزار اطلاع‌رسانی، فرهنگ سازی و آگاهی‌دهی نقش بسزایی در ارتقای بینش سیاسی و اجتماعی شهروندان دارند و نقش مهمی در مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم از زجمله در انتخابات دارند.

وی افزود: تاثیر رسانه‌ها بر افکار عمومی بر هیچ کس پوشیده نیست و بناچار کاندیداها نیز جهت تبلیغ و معرفی خود به نحو احسن نیازمند رسانه‌های جمعی می باشند ، این رسانه‌ها هستند که فضای انتخاباتی را پرشورتر و تنور انتخاباتی را گرم‌تر می‌کنند، آنها می‌توانند با ایجاد فضا و بستری برای گفتگو در قالب مصاحبه ،مباحثه ، مناظره ، گفتگو و میتینگ‌های انتخاباتی باعث تمییز و تشخیص کاندیداهای شاخص و اصلح از سایر کاندیداها شوند.

احمدی بیان کرد: رسانه‌ها می‌توانند با ایجاد فضای نقد منصفانه و پرهیز از مطالب تفرقه‌انگیز باعث ایجاد اتحاد و اتفاق ملی شوند، همچنین با تبیین اهمیت انتخابات و اقناع افکار عمومی در این باره  موجب ایجاد شور و نشاط انتخاباتی شده و افزایش مشارکت را دامن زنند به خصوص در شرایط فعلی کرونایی که تبلیغات حضوری کمرنگ‌تر خواهد شد.

 

آمادگی استان اردبیل برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها

مسئولان ستاد انتخابات استان اردبیل با تاکید بر ضرورت حضور گسترده مردم در انتخابات از آمادگی استان برای برگزاری انتخابات شوراها و ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد ماه خبر می‌دهند.

بهروز ندایی رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل از مهیا شدن امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در این استان خبرداد و اظهار کرد: با همکاری اعضای ستاد انتخابات، فرمانداران و بخشداران نیازمندی‌های لازم برای برگزاری انتخابات احصا و تامین شده است.

ندایی با اشاره به وضعیت خاص این دوره از انتخابات به خاطر شیوع کرونا بیان کرد: تلاش می‌کنیم با انجام هماهنگی‌های لازم و افزایش شعب اخذ رای از ازدحام جمعیت در شعب جلوگیری و پروتکل‌های بهداشتی به نحو احسن رعایت شود.

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل ادامه داد: تعداد کل واجدین شرایط برای انتخابات در استان اردبیل یک میلیون نفر است که از این تعداد ۲۲ هزار نفر رای اولی محسوب هستند.

ندایی با اشاره به آماده بودن زیرساخت‌ها برای برگزاری انتخابات در استان اردبیل گفت: در تمام حوزه‌ها نیروها و تجهیزات مورد نیاز تامین شده و تلاش می‌شود انتخابات پرشوری در استان برگزار شود.

وی بیان کرد: مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی باید در انتخابات اصل بی طرفی را رعایت کنند و با هر گونه سوء استفاده احتمالی برخورد می‌شود.

وی اظهار کرد: مشارکت حداکثری در انتخابات از اولویت‌ها بوده و در این راستا ایجاد فضای رقابتی سالم بین نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا ضروری است.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل هم در این باره گفت: در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا بدون جانبداری از طیف یا فرد خاص، وظیفه خود را در صیانت از آرای مردم انجام داده و تنها هدف و مقصدمان تامین زمینه حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای است.

وی با تاکید بر صیانت از آرای مردم گفت: جریان انتخابات گرچه دارای گرایش های مختلف سیاسی هستند اما در صیانت از آرای مردم با کسی رو دربایستی ندارند و افرادی که در برگزاری انتخابات نقش دارند به هیچ وجه نباید طرفدار فرد یا جریان خاص سیاسی باشند چرا که به عنوان امین مردم باید از آرای آنها صیانت کنند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ امانتداری، درست کار کردن و بدون حاشیه کارها را پیش بردن باید در استان نهادینه شود، تشریح کرد: اگر بتوانیم در بحث انتخابات فرهنگ امانتداری و صیانت از آرای مردم را به عنوان الگوی جامعه نهادینه کنیم انتخابات بدون حاشیه و بدون دغدغه را برگزار خواهیم کرد.

استاندار اردبیل بر بی‌طرفی اعضای ستاد انتخابات و اقدام به روح قانون تاکید کرد و افزود: احترام به همه داوطلبان و شرکت‌کنندگان وظیفه ستاد انتخابات است و فعالیت در آستانه انتخابات بویژه به لحاظ شرایط کرونایی بیشتر بصورت مجازی اتفاق می‌افتد و باید طبق قانون مواظب باشیم کسی خلاف قانون عمل نکند.

وی اظهارکرد: مردم ما قدرشناس بوده و در تشخیص خود بهتر عمل می‌کنند.

مسعود امامی یگانه فرماندار شهرستان اردبیل هم  با بیان اینکه مشارکت حداکثری در این انتخابات اولویت اصلی است افزود: تمام امکانات لازم برای برگزاری انتخابات در این شهرستان مهیا است و تلاش می شود با حضور حداکثری مردم این انتخابات برگزار شود.

وی افزود: در انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر نیز که ثبت‌نام آن در اسفند ماه سال گذشته انجام شد، در مجموع در شهرهای تابعه شهرستان اردبیل ۲۹۳ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که کار بررسی تایید صلاحیت آنها در هیات‌های اجرایی و نظارت  به اتمام رسیده است.

امامی یگانه گفت: مردم همیشه در دوره های مختلف مشارکت خوبی در انتخابات داشتند و در این دوره هم شاهد برگزاری انتخابات پر شور خواهیم بود.

فرماندار اردبیل ادامه داد: ما بدنبال برگزاری انتخابات سالم و پر شور هستیم و سعی خواهیم کرد بیطرفی در انتخابات را  رعایت کنیم.

دبیر هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان اردبیل هم با بیان اینکه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان این انتخابات پایان یافته است گفت: هیات‌های نظارت شهرستانها در بررسی پرونده داوطلبان کاری با خط و جریان و مصادیق سیاسی نداشته و براساس چارچوب قانونی عمل کردند.

توحیدی مشارکت پرشور مردم را مهمترین موضوع انتخابات دانسته و تاکید کرد: در رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات تنها به قانون توجه شده است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.