حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : فقيه حقيقى، زاهد در دنيا، مايل به آخرت و چنگ زننده به سنّت پيامبر اكرم(ص) است.


» » » » سدهای خالی و تنش آبی در البرز

سدهای خالی و تنش آبی در البرز مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان البرز گفت: البرز با کاهش ۲۳ درصدی بارش مواحه بوده و ذخیره آب سد طالقان ۳۴ درصد و ذخیره سد کرج ۵۶ درصد نسبت به سال گذشته منفی است که این امر موجب کاهش سرانه آب شرب در البرز شده و این استان را دچار تنش آبی می‌کند.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری فارس: داوود نجفیان، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان البرز، با بیان اینکه افزایش غیرمنتظره دمای هوا موجب افزایش ذوب برف‌ها و به تبع آن افرایش ورودی سدهای استان شده است؛ اظهار کرد: اگرچه برخی استان‌ها با توجه به بالا بودن حجم ذخیره سد، با افزایش ذوب برف‌ها، ناچار به رهاسازی آب برای جلوگیری از سرریز شدن هستند اما در البرز با توجه به کاهش بارش‌ها در سال گذشته و خالی شدن بیش از اندازه حجم دو سد طالقان و کرج، ظرفیت کافی برای ذخیره آب حاصل از ذوب برف‌ها در پشت سدهای استان وجود دارد.

 وی افزود: در سال گذشته حجم بارش‌های البرز با کاهش ۲۳ درصدی مواجه بوده و ورودی سدهای استان کمتر شده است؛ به طوریکه در مقایسه با سال گذشته در زمان مشابه، حجم سد کرج ۵۶ درصد و حجم سد طالقان نیز ۳۴ درصد منفی است.

این مقام مسؤول گفت: اگرچه در سال گذشته نیز شرایط خوبی نداشتیم و با مدیریت‌های انجام شده رهاسازی آب حداقل بوده است، حجم سدهای استان خالی است و با شرایط فعلی می‌تواند هر نوع افزایش ورودی آب که نتیجه افرایش دمای استان است را ذخیره کند. امیدواریم علیرغم کم بارشی در فروردین ماه، طبق پیش بینی‌های انجام شده برای افزایش بارش بیش از حد نرمال در اردییهشت ماه، کسری حجم مخازن جبران شود.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل حجم بالای خالی شدن مخازن سدهای استان البرز، برای جلوگیری از بروز مشکلات تأمین آب شرب، به مدیریت مصرف آب در تهران و البرز و همکاری مردم در این خصوص نیاز داریم.

نجفیان در خصوص گفته وزیر نیرو برای وجود تنش آبی در ۳۰۰ شهر در سراسر کشور، توضیح داد: با توجه به کاهش حجم ذخیره آب سدها، سرانه آب شرب کاهش می‌یابد و اصطلاحا شهرها دچار تنش آبی می‌شوند. با توجه به کمترین بارش‌ها در سال‌های اخیر در فلات مرکزی که استان‌های تهران و البرز نیز در آن قرار دارند و کاهش ۲۳ درصدی بارش در یکسال گذشته در البرز و کاهش حجم ذخایر سدهای استان، البرز و تهران نیز دچار تنش آبی هستند.

وی یادآور شد: هدف استفاده از سد‌های کرج و طالقان تامین آب شرب است و از سویی و با توجه به افزایش سهمیه تخصیص آب سطحی به البرز، وابستگی استلن به آب‌های سطحی بیشتر شد که با کاهش بارش و کاهش حجم مخازن سدها، البرز و تهران در محدوده استان های دارای تنش آبی محسوب می شوند و مدیریت مصرف آب در این دو استان مورد توجه ویژه قراردارد.

مدیر عامل آب منطقه ای البرز گفت: در شهرهای دارای تنش آبی، وزارت نیرو تمهیدات ویژه ای در اجرای طرح ها، مدیریت مصرف و اولویت برای تخصیص اعتبار در نظر گرفته است که در این راستا امسال دو پروژه خوب نیز در حال کلنگ زنی و آماده اجر است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.