حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلی مرده است.



دولت جوان(1)

کاوش نیوز-دکتر حسن بیارجمندی: انقلاب اسلامی با ورود به گام دوم خود علاوه بر اینکه خط بطلانی بر نظریه ترمیدور انقلاب ها کشیده است؛ روند تکاملی خود در مسیر زنجیره وار رو به ایجاد تمدن سازی نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور را می پیماید.اما نباید از این واقعیت بسیار مهم غافل شد که ما هنوز در مرحله «ایجاد دولت اسلامی» متوقف مانده ایم و این توقف هزینه های سنگینی بر انقلاب و نظام اسلامی تا کنون بار نموده است. بر همین اساس شاید یکی از مهمترین مسایل پیش روی در این گام، برون رفت از چنین توقفگاهی است که براساس تحلیل نمودار عمر سازمانی، دولت در ایران را به ورطه پیری و مرحله بوروكراسي كامل کشانده است.

حال آنکه براساس مقدمه قانون اساسی – که ترسیم کننده روند نما ،آرمان ها ،اصول و خطوط اصلی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) است- :« قوه مجریه به دلیل اهمیت ویژه‌ای که در رابطه با اجرای احکام و مقررات اسلامی به منظور رسیدن به روابط و مناسبات عادلانه حاکم بر جامعه دارد و همچنین ضرورتی که این مساله حیاتی در زمینه سازی وصول به هدف نهایی حیات خواهد داشت بایستی راهگشای ایجاد جامعه اسلامی باشد. نتیجتاً محصور شدن در هر نوع نظام دست و پا گیر پیچیده که وصول به این هدف را کُند و یا خدشه‌دار کند از دیدگاه اسلامی نفی خواهد شد. بدین جهت نظام بوروکراسی که زائیده و حاصل حاکمیت‌های طاغوتی است به شدت طرد خواهد شد تا نظام اجرایی با کارایی بیشتر و سرعت افزون‌تر در اجرای تعهدات اداری به وجودآید.»

حال راهکار عملی برای برون رفت از این ورطه پیری و مرحله بوروكراسي كامل دولت چیست؟ کوتاه سخن باید گفت که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که به تعبیر امام خامنه ای «یک ترسیم کلّی از گذشته و حال و آینده‌ی انقلاب است»؛از نظر معظم له یکی از چهار نقطه‌ی به‌اصطلاح اصلی آن:« (عظمت نقش نیروی جوان متعهّد)؛ نه هر جوانی؛ جوانی که احساس تعهّد کند،‌ احساس مسئولیّت کند. عظمت نقش این قشر یعنی جوان متعهّد در این مسیری که در پیش رو داریم و در رسیدن به آن چشم‌انداز مورد نظر.»( ۱۳۹۸/۰۳/۰۱)

بر همین اساس و در اولین حرکت از این گام یعنی اولین انتخابات آن در اسفند 98؛ملت ایران بر سر درخانه خود(خانه ملت)مهر تاییدی بر آن زدند و به تصریح امام خامنه ای:« خوشبختانه مجلسِ تشکیل‌شده یکی از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس دوران انقلاب هم هست. بحمداله سرشار است از نیروهای پُر‌انگیزه و پُر‌ایمان،‌ نیروهای پُر‌توان، نیروهای جوان. هم جوانان تحصیل‌کرده و انقلابی در بین شماها زیاد هستند -جوانان کاربلد، نه دور از مسائل اجرائی؛  هم مدیران انقلابی دوره‌های گذشته؛ تعدادی از مدیرانی که کار اجرائی کرده‌اند و...»

همچنین معظم له در ارتباط تصویری۱۳۹۹/۰۲/۲۸ با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی ضمن تاکید بر این راهبرد کلان و تمدن ساز ؛دولت جوان حزب‌اللّهی‌ را علاج مشکلات کشور دانستند و اینکه این دولت میتواند کشور را از راه‌های دشوار عبور بدهد.

  در همین مدت تحلیل ها و تفاسیر متعددی از این بیانات گردید و حتی بدون توجه به محتوی اصلی و حتی تاکید ایشان بر معنی و مفهوم دولت جوان ؛ در سن و سال نامزدهای انتخاباتی و رییس دولت آینده و وزرای آن بدون توجه به مبانی یاد شده و اصول تعریف شده آن متوقف و حتی به بیراهه رفتند؛بدون اینکه کمتر توجهی به فلسفه و هدف اصلی چنین راهبردنگاری داشته باشند.

البته معظم له در همین دیدار تاکید می کنند که :«من البتّه -همچنان که قبلاً هم در سال گذشته تأکید کردم و مکرّر هم گفته‌ام- به دولت جوان و حزب‌اللهی معتقدم و به آن امیدوارم و البتّه دولت جوان صرفاً به معنای این نیست که باید یک رئیس دولت جوان، آن هم مثلاً جوان به معنای ۳۲ ساله داشته باشد؛ نه، دولت جوان، [یعنی] یک دولت سرِ پا و بانشاط و آماده‌ای که در سنینی باشد که بتواند تلاش کند و کار بکند و خسته و از کارافتاده نباشد؛ منظور این است. بعضی‌ها تا سنین بالا هم به یک معنا جوانند؛ حالا همین شهید عزیزی که شما از او اسم بردید -شهید سلیمانی، و بنده شب و روز به یاد او هستم- شصت و چند سال سنّش بود، ایشان که خیلی جوان نبود؛ اگر دَه سال دیگر هم زنده میماند و بنده زنده میماندم و بنا بود که من مشخّص بکنم، او را در همین جا نگه میداشتم، یعنی کنار نمیگذاشتم او را که جوان هم نبود. »

بنابراین کاملا پیداست که امام خامنه ای در روند ایجاد دولت اسلامی و با شناخت کامل ازوضعیت بوروکراسی زده دولت در نظام جمهوری اسلامی و نیز تکیه بر راهبرد یاد شده بلحاظ  علمی و عملی

1-اولا بدنبال بازگرداندن دولت به مرحله تکامل سازمانی آن با ویژگی های یاد شده و عاری از بوروکراسی کامل است

2-ثانیا بطور خاص و متمایز با سایر دولت ها در دیگر نظام های خارجی،این دولت جوان باید متعهد و حزب اللهی باشد:« یعنی واقعاً باید حزب‌اللهی باشند؛ به معنای درست کلمه‌ی حزب‌اللهی- آن وقت آن حرکت عمومی کشور طبعاً استمرار پیدا میکند، سرعت پیدا میکند و انجام میگیرد. بنابر‌این، اگر چنانچه ان‌شاءالله شما جوانها با این حرکتها پیش بروید و زمینه را برای روی کار آوردن یک دولت جوان و حزب‌اللهی آماده کنید، بنده معتقدم که بسیاری از این نگرانی‌های شما و دغدغه‌های شما و غصّه‌های شما پایان خواهد پذیرفت؛ این غصّه‌ها هم البتّه فقط مخصوص شماها نیست»(۱۳۹۸/۰۳/۰۱)

ان شاء الله


به کانال خبری« کاوش نیوز»در تلگرام بپیوندید

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.