نگاه راهبردی ما بر توسعه روابط با چین است
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گامهای مستحکم برداشته شده در روابط ایران و چین طی یک سال گذشته، گفت: نگاه راهبردی ما بر توسعه روابط با چین است.
به گزارش کاوش نیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی و به منظور دیدار و گفتگو با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در پکن حضور دارد، با «چین گانگ» وزیر خارجه چین دیدار و گفتگو کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گامهای مستحکم برداشته شده در روابط دو کشور طی یک سال گذشته گفت نگاه راهبردی ما بر توسعه روابط با چین است.
وی با اشاره به توافقهای مهم رؤسای جمهور دو کشور و برنامه جامع همکاریهای بلند مدت دو کشور افزود: اطمینان دارم که توافقات دو رئیس جمهور با جدیت پیگیری و اجرا خواهد شد و روابط دوجانبه با سرعت بیشتری به پیش خواهد رفت.
امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در توسعه روابط با کشورهای منطقه تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران از مشارکت با چین و کشورهای حوزه خلیج فارس در راستای ابتکار کمربند راه استقبال میکند.
وزیر امور خارجه کشورمان در راستای تقویت همکاری دو کشور در زمینههای مختلف از جمله در حوزه اقتصادی، تسریع در برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور را خواستار شد.
موضوعات مرتبط با همکاریهای دو کشور در زمینههای انرژی، بانکی، پولی و اعتباری، تجارت و بازرگانی، همکاریهای استانی، تسهیلات روادیدی و نیز همکاریهای فرهنگی از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی وزیر خارجه کشورمان در این دیدار بود. دکتر امیرعبداللهیان همچنین از همتای چینی خود برای سفر به ایران دعوت کرد.
چین گانگ وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار گفت متعاقب دیدار روسای جمهور دو کشور، روند روابط دو کشور شتاب گرفته و چین مایل است براساس نقشه راه مصوب، در زمینه توسعه روابط دوجانبه مشارکت و همکاری کند.
وی ضمن عمیق توصیف کردن روابط فیمابین افزود؛ چین از تمامیت ارضی ایران حمایت میکند و با مداخله خارجی در امور داخلی ایران مخالف است.
وزیر امور خارجه چین با اظهار خرسندی از برقراری روابط رسمی ایران و عربستان، گفت این توافق به تقویت ثبات و امنیت در منطقه کمک میکند و چین از توسعه روابط ایران و کشورهای منطقه استقبال میکند و این تحولات مثبت نشان میدهد که تحریمهای یکجانبه اعمال شده بر ایران بی فایده است.
وزیر امور خارجه چین همچنین بر لزوم تقویت روابط دو کشور در زمینههای منطقهای و بینالمللی به موازات توسعه روابط دوجانبه تاکید کرد.
وزیر خارجه چین ضمن اظهار تشکر و قبول دعوت همتای ایرانی خود جهت سفر به تهران، گفت سفر به تهران در برنامه وی قرار دارد.
این دومین دیدار امیرعبداللهیان و چین گانگ وزرای خارجه ایران و چین در پکن بعد از تصدی چین گانگ به این سمت است. وزرای خارجه دو کشور در حاشیه سفر آیتالله سید ابراهیم رئیسی به پکن نیز با یکدیگر دیدار و گفتگو کرده بودند.
امیر عبداللهیان صبح امروز (پنج شنبه) ۱۷ فروردین ماه نیز با همتای سعودی خود دیدار و دو طرف پس از آن بیانیه مشترکی را امضا کردند و مقرر شد که هیأتهای فنی برای بررسی بازگشایی سفارتخانهها و سرکنسولگریهای دو کشور بزودی به پایتختها سفر کنند.
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.



ارسال نظر