حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : محبوب ترین کارها نزد خدا با دوام ترین آنهاست گرچه ا ندک باشد.


» » ادامه سقوط لیر همزمان با بالا گرفتن تنش ترکیه با غرب

ادامه سقوط لیر همزمان با بالا گرفتن تنش ترکیه با غرببه دنبال افزایش تنش‌ها میان ترکیه و غرب به همراه سیاست‌های پولی نامتعارف آنکارا و افزایش نرخ تورم در این کشور، ارزش لیر به میزان بی سابقه‌ای سقوط کرد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز؛ به دنبال افزایش تنش‌ها میان ترکیه و غرب به همراه سیاست‌های پولی نامتعارف آنکارا و افزایش نرخ تورم در این کشور، ارزش لیر به میزان بی سابقه‌ای سقوط کرد.
روز دوشنبه ارزش لیر ترکیه کاهش بی سابقه‌ای را تجربه کرد. دلیل کاهش ارزش پول ملی ترکیه افزایش تنش‌ها بین آنکارا و غرب و همچنین افزایش تورم در این کشور اعلام شده است.
ارزش لیر ترکیه در حالی کاهش یافت که سایر ارز‌های بازار‌های نوظهور در برابر دلار تقویت شدند.
پس از آنکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دستور اخراج سفرای آمریکا و ۹ کشور غربی دیگر را به دلیل درخواست آن‌ها مبنی بر آزادی عثمان کاوالا، از افراد خیّر این کشور، صادر کرد، لیر بیش از ۲ درصد از ارزش خود را از دست داد و نرخ آن به ۱۰ واحد در برابر هر دلار کاهش یافت- سطحی که بی سابقه است و لیر ترکیه هیچگاه آن را تجربه نکرده بود.
اتهام کاوالا تأمین مالی اعتراضات سراسری سال ۲۰۱۳ و دست داشتن در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ در ترکیه است.
به همراه کاهش ارزش لیر در برابر دلار، اوراق قرضه دلاری این کشور نیز ارزش خود را از دست دادند.
تنش‌ها میان ترکیه و متحدان ناتو بر سر پرونده کاوالا در حالی افزایش یافته است که نگرانی‌ها درباره مداخله‌های دولت اردوغان در سیاست‌های پولی این کشور نیز افزایش یافته و سطح زیان لیره در سال ۲۰۲۱ را به حدود ۲۴ درصد رسانده است که با اختلاف زیاد، بدترین عملکرد را در بین بازار‌های نوظهور نشان می‌دهد.
اولریش لویختمان، رئیس بخش تحقیقات کالا و ارز در بانک «کومرتس‌بانک» (Commerzbank) - یک بانک چندملیتی و شرکت خدمات مالی آلمانی - در این باره گفت. "اگر سیاستمداران (ترکیه) از خارجی‌ها «لولو خورخوره» بسازند (خارجی‌ها را بد جلوه دهند)، آنگاه راحت‌تر می‌توانند فشار‌های ناشی از لیر ضعیف را به عنوان هزینه‌ای که باید برای استقلال سیاسی پرداخت شود به مردم تحمیل کنند. این همچنین بدان معناست که در حال حاضر احتمال چرخش ۱۸۰ درجه‌ای در سیاست‌های پولی کشور کمتر است که به نوبه خود، خبر بدی برای لیر است. "
به دنبال تعدیل سیاست‌های بانک مرکزی ترکیه در هفته گذشته، سه بانک دولتی وام دهنده واکیف بانک، هالک بانک و زیارت بانک این کشور نرخ وام خود را تا ۲۰۰ واحد پایه با توجه به محصولات بانکی و سررسید‌ها کاهش دادند. بانک‌های مذکور در بیانیه‌ای مشترک در روز دوشنبه این خبر را منتشر کردند.
کاهش ارزش دلار نیز به سایر ارز‌های متعلق به بازار‌های نوظهور کمک کرد، به طوری که ارزش یوان چین تقریبا ۰/۱ درصد افزایش یافت، در حالی که رَند آفریقای جنوبی شاهد افزایش ۰/۳ درصدی بود.
اما نگرانی‌ها درباره شیوع مجدد ویروس کووید-۱۹ چین را تحت تأثیر قرا رداد، زیرا نگرانی‌های بالقوه ممکن است سبب کُندتر شدن رشد اقتصادی شود.
روبل روسیه با افزایش بهای نفت تقویت شد و در روز جمعه کمی به بالاترین سطح خود طی ۴ ماه گذشته نزدیک‌تر شد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.