حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : کسی که همت بر انجام کار خیری کرده در عمل به ان تسریع کند و آن را به تاخیر نیندازد.


» » پاشنه آشیل دولت رئیسی چیست؟/ انتظاری که مردم دارند

درحالی که مشکلات دولت قبل ریشه مدیریتی داشت متاسفانه دیده می‌شود که هنوز برخی از این مدیران در دولت جدید سر کار هستند یا به منصب‌های جدید گماشته می‌شوند.

...

به گزارش کاوش نیوز : دولت سیزدهم با قوت کار خود را شروع کرده و مسئله اقتصاد را نیز در سرلوحه کار خود قرار داده است. تحرک و فعالیت دولتمردان خصوصا رئیس جمهور در این دولت نشان می‌دهد که دغدغه و اراده زیادی برای حل مشکلات کشور و مردم وجود دارد. از سفرهای استانی گرفته تا بازدیدهای سرزده که شخص رئیس جمهور در آن شرکت می‌کند، نشان دهنده نوعی هدفگذاری ویژه برای نظارت و پیگیری امور است.
درواقع رئیس جمهور روش مدیریتی پیگیرانه را مد نظر قرار داده است و به نظر می رسد این نوع روش مدیریتی موفقیت آمیز خواهد بود چون نه تنها دستوری و منقطع نیست بلکه به صورت فعال و حضوری و مداوم امور پیگیری و تحت نظارت قرار می گیرد تا به سرمنزل مقصود برسد.
بر همین اساس جای امیدواری وجود دارد که مسائل کشور اگرچه بزرگ هستند اما در طول زمان با تداوم این نوع مدیریت حل شوند و مجموعه کشور و مردم به سمت پیشرفت و ترقی حرکت کنند. اما در این میان مسائلی هم هست که ممکن است دولت را از این امر خطیر و مهم دور سازد. کارشناسان مطرح می‌کنند که پاشنه آشیل دولت آیت الله رئیسی ممکن است، انتصابات افرادی باشد که حواشی جدی همراه خود دارند یا دغدغه و اراده لازم برای تغییرات و بهبودی اوضاع را ندارند یا اینکه اگر هم اراده و برنامه دارند در این حوزه کارآمدی لازم را ندارند.
البته مجموعه اخباری که از گوشه و کنار فعالیت دولتمردان به گوش می رسد نشان می دهد دولت حساسیت های لازم را در این عرصه دارد. در این خصوص استفاده و بهره مندی از اطلاعات دیگر نهادهای رسمی کشور از جمله نهادهای امنیتی و اطلاعاتی یکی از مواردی است که خوشبختانه دولت به آن توجه دارد و اخبار منتشره نشان دهنده آن است که از مشورت و اطلاعات این ارگان ها استفاده لازم صورت می گیرد. این حساسیت البته یکی از نقاط قوت دولت آیت الله رئیسی است. مثلا موضوع دوتابعیتی بودن افراد که در دولت قبل چندان به آن اعتنایی صورت نمی گرفت در دولت جدید مورد توجه جدی قرار گفته است.
منتها این روزها برخی از انتصابات نیز برای دولت حاشیه دار شده است و انتقاداتی از سر دلسوزی را بوجود آورده است. موضوع انتخاب استاندار سیستان و بلوچستان یکی از این موارد بود که انتقاداتی را به دنبال داشته است. گفته می شود مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با استاندار شدن «مدرس خیابانی» مخالف بودند و فیش نجومی حقوق وی یکی از علل این انتقادات بوده است. وی عنوان کرده فیش حقوقی که در تیرماه منتشر شده مربوط به حقوق چند ماه بوده است نه یک ماه. این درحالی است که برخی از منتقدان مطرح می کنند که به هر جهت وی فردی است که به اخذ حقوق نجومی مشهور است و اینکه فردی را با این حاشیه به عنوان استاندار یک استانی که محرومیت در آن کم نیست انتصاب می کنند مشکلاتی را ایجاد می کند و ممکن است سد راه اهداف صحیح دولت برای این استان شود. نکته دیگر اینکه این افراد در دولت قبل مسئول بودند و انتقادات به نوع مدیریت برخی از همین مدیران بوده است اما اینکه در دولت جدید به عنوان افرادی با کفایت مطرح می شوند چندان با کارنامه کاریشان در گذشته سنخیتی ندارد.
از موارد دیگری که در دولت مورد انتقاد قرار گرفته این است که چرا روند جایگزینی و انتخاب مدیران به کندی انجام می پذیرد؟ برخی از کارشناسان مطرح می کنند که حساسیت های لازم در حوزه انتخاب افراد باعث شده که این انتصابات با کندی صورت گیرد اما اینکه از یک طرف سرعت انتصابات پایین است و از سوی دیگر افراد حاشیه داری در این حوزه انتخاب می شوند، افکار عمومی را نسبت به دولت بدبین می کند. تکلیف پست مهمی همچون ریاست سازمان محیط زیست که جزو معاونان رئیس جمهور هم محوسب می شود تازه روز گذشته مشخص شد. برای معاون علمی فناوری رئیس جمهور هم که تاکنون حکمی صادر نشده است و ظاهرا بنا براین است که ستاری به کار خود ادامه دهد هرچند که این موضوع هم تائید نشده است.
از سوی دیگر برخی انتصابات نظیر اسلامی برای سازمان انرژی اتمی یا قربانزاده در سازمان خصوصی سازی و همچنین برخی انتصابات وزرا یا گزینه های محتمل برای فرمانداری ها با سوالاتی در افکار عمومی مواجه شده است که فارغ از رد یا تائید و یا درست یا غلط بودن انتقادات، نیازمند شفاف سازی و ابهام زدایی بیشتری بود.
منتقدان مطرح می کنند دولتی که اقبال مردمی را دارد و رئیس جمهور آن همواره پای کار است، نباید با اقدامات نسبتا حاشیه دار زیر سئوال برود و ادامه کار آن با خدشه روبرو شود. خصوصا اینکه امروز در حوزه افکارعمومی دولت احتیاج دارد که فضای مثبتی شکل بگیرد تا کارها بهتر دیده شود و مردم نیز بتوانند بهتر از مواهب اقدامات دولت در یک فضای شفاف استفاده کنند.
همه این موارد درحالی است که مشکلات دولت قبل ریشه مدیریتی داشت و مردم نسبت به مدیریت تنبل و غیرصحیح دولت گذشته انتقاد داشتند اما اینکه دیده شود همین افراد برای گرفتن سررشته امور بر مسندهای مختلف دولت جدید تکیه می زنند، نه تنها ممکن است امیدواری عمومی را کم رنگ کند بلکه این نگاه امیدوارانه به دولت را از بین ببرد.
در پایان این موضوع را نیز باید تاکید کرد، که بوجود آمدن حواشی برای هر دولتی اجتناب ناپذیر است ولی برای دولت انقلابی آقای رئیسی همین مقدار حواشی کم نیز مردم و جریانات ارزشی کشور دوست دارند، اتفاق بیافتد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.