حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : دانشمندى كه از علمش استفاده شود ، از هفتاد هزار عابد بهتر است.


» » هفت نکته مهم درباره ممنوعیت لوازم خانگی کره‌ای

تصمیمی که باید از آن قدردانی شود؛

هفت نکته مهم درباره ممنوعیت لوازم خانگی کره‌ای

هفت نکته مهم درباره ممنوعیت لوازم خانگی کره‌ایتولیدکننده لوازم خانگی ایرانی؛ پس از خروج کره‌ای‌ها توانست مقاومت کند؛ با آنکه خروج یکباره کره‌ای‌ها که سهم ۷۰درصدی بازار را داشتند می توانست یک ابربحران بوجود بیاورد.
...

کاوش نیوز-میکائیل دیانی، از فعالان رسانه ای درباره دستور جلوگیری از واردات محصولات لوازم خانگی ساخت کره جنوبی نوشته است:
یک. لوازم خانگی کره‌ای -سامسونگ و ال‌جی-از قریب به چهار سال است که خودشان بازار ایران را تحریم کرده‌اند و با تحریم‌های آمریکایی همراه شدند؛ حالا هم با طراحی امریکایی میخواهند به ایران بازگردند که هم صنعت جان‌گرفته ما را لطمه بزنند و هم ارز نقدی و قابل استفاده ما رو از بین ببرند.
دو. تولیدکننده لوازم خانگی ایرانی؛ پس از خروج کره‌ای‌ها توانست مقاومت کند؛ با آنکه خروج یکباره کره‌ای‌ها که سهم ۷۰درصدی بازار را داشتند می توانست یک ابربحران بوجود بیاورد؛ اما شرکت‌های ایرانی با افزایش توان تولید جلوی ایجاد بحران و کمبود را گرفتند و امروز به خودکفایی رسیدند؛ جالب توجه است که در همین چهار سال همه از همین محصول ایرانی استفاده می کردند و نبود کالای خارجی اساسا در بازار چندان ملموس نبوده است. در این بازه اشتغال این صنعت نیز چند برابر شده است و به بیش از ۳۰۰هزار شغل مستقیم و یک و نیم میلیون شغل غیر مستقیم رسیده است.
سه. سیاست ممنوعیت واردات برای افزایش قدرت و تثبیت صنعت؛ تنها در ایران انجام نشده؛ مطالعه سند راهبردی وزارت اقتصاد کره؛ به شما نشان می دهد همین ال‌جی و سامسونگ در ازای ممنوعیت واردات و خدمات دیگر دولت کره به جایگاه امروز رسیده اند.
چهار. صنعت لوازم خانگی ایرانی امروز در بعضی از وسایل ۱۰۰٪عمق ساخت داخل و در عموم وسایل بیش از ۷۰٪ عمق ساخت داخل دارد؛ لذا تصور مونتاژی بودن صنعت نیز تصویری غلط است.
پنج. برخلاف تصور عمومی لوازم خانگی اساسا صنعتی رانتی و دولتی مانند خودروسازی نیست؛ این صنعت تماما خصوصی است و تا به امروز نیز از رانت دولتی بی بهره بوده است!
شش. یکی از نمودهای کیفیت صنعت صادرات است؛ شرکت‌های لوازم خانگی ایرانی پس از بحرانی که کره‌ای‌ها با خروج خود ایجاد کردند؛ در درجه اول کمبود نیاز داخل را تامین کرد و پس از آن چشم به صادرات داشت؛ تا امروز که نیمه سال۱۴۰۰ است؛ بیش از ۹۰میلیون دلار صادرات ۶ماهه نخست این صنعت بوده است!
هفت. تصور ممنوعیت ورود کره‌ای‌ها منجر به انحصار می شود نیز در بازار ایران کاملا غلط است چرا که بیش از ۵۰۰ شرکت لوازم خانگی متوسط و بزرگ و بیش از ۲۰برند بزرگ در این صنعت فعالیت دارند؛ که بعنوان نمونه سهم بزرگ‌ترین تولیدکننده؛ تنها نزدیک به ۲۰درصد است و اتفاقا رقابت در این صنعت خصوصی به شدت بالاست و همین رقابت است که منجر به افزایش کیفیت محصول ایرانی شده است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.