حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : محبوب ترین برادران نزد من کسی است که عیب های مرا به من هدیه دهد.


» » سیاهه دخل و خرج مردم چیزی جز گرانی نیست

شعاری که توسط دولت محقق نشد

سیاهه دخل و خرج مردم چیزی جز گرانی نیست

 

گرانی  امروز ها جزء عادت های سفری ما ایرانی ها شده ، بطوریکه اگر قیمت کالا نسبت به ماه قبل خرید هایمان گرلنتر نشود !! از خود می پرسیم چرا گران نشد!!! انگار گرانی کالا ها امروز ها به کیفیت آن می افزاید و یا کلاسش بیشتر می شود.!!!

به گزارش کاوش نیوز، امروز ها وقتی به بازار خرید کالا های مصرفی مراجعه می کنی قیمت گوشت، برنج، چای، میوه، شیر، مرغ، تخم مرغ، کره و برخی دیگر از اقلام،  ما وقتی برای خرید لبنیات به سوپرمارکت محل می‌روی متوجه می‌شوی که قیمت برخی از محصولات لبنی مثل پنیر و بستنی برندهای شرکت‌های معروف با ترفندهای مختلف به صورت چراغ خاموش بالا رفته یا اگر همان قیمت قبلی را دارد، وزن آن کم شده است.

...

 

رقیه بشارت نیا

گرانی  امروز ها جزء عادت های سفری ما ایرانی ها شده ، بطوریکه اگر قیمت کالا نسبت به ماه قبل خرید هایمان گرلنتر نشود !! از خود می پرسیم چرا گران نشد!!! انگار گرانی کالا ها امروز ها به کیفیت آن می افزاید و یا کلاسش بیشتر می شود.!!!

به گزارش کاوش نیوز، امروز ها وقتی به بازار خرید کالا های مصرفی مراجعه می کنی قیمت گوشت، برنج، چای، میوه، شیر، مرغ، تخم مرغ، کره و برخی دیگر از اقلام،  ما وقتی برای خرید لبنیات به سوپرمارکت محل می‌روی متوجه می‌شوی که قیمت برخی از محصولات لبنی مثل پنیر و بستنی برندهای شرکت‌های معروف با ترفندهای مختلف به صورت چراغ خاموش بالا رفته یا اگر همان قیمت قبلی را دارد، وزن آن کم شده است.

کسی حریف مسئولان نمی شود

یکی از مصرف کنندگان می گوید: ما امروز وقتی برای خرید به مغازه ها مراجعه می کنیم قیمت ها هرروز بیشتر و بیشتر می شود . بطوریکه همیشه در استرس هستیم که این کالا که امروز خریدیم تا یک هفته دیگر چقدر روی قیمتش می رود. مسئله دیگر این است که قیمت ها در مغازه ها با هم اختلاف دارد و این نشان می دهد که هر فروشنده با نظر خودش کالاهای مصرفی را به فروش می رساند  . وی تاکید می کند: در این زمینه  همه دستگاه‌های درگیر یعنی اتاق اصناف و اتحادیه فروشندگان  وسازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان  باید نظارت کنند.

فروشنده مواد شوینده  می‌گوید: انواع شوینده‌ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته اند. از مسئولان انتظار داریم که طوری مدیریت کنند تا هیچ کمبودی وجود نداشته باشد. به نظر وی مسئولان اجرایی کشور فقط فن بیان یاد گرفته‌اند و خوب می‌توانند تولید کننده و مصرف‌کننده را با حرف قانع کنند و کسی هم حریف آنها نمی‌شود.

 

سیاهه دخل  و خرج مردم چیزی جز گرانی نیست

 

اگر چرتکه نیندازند، حتما دچار مشکل خواهند شد

بازار میوه و تره‌بار هم که همیشه و در بیشتر ماه‌های سال با تقاضا روبه‌رو است فرصتی را به وجود می‌آورد تا سودجویان این بازار مدام در حال بهره‌برداری از شرایط باشند .بازار برنج و حبوبات هم بی‌نصیب از گرانی‌ها نبوده و در این ماه در کنار گرانی بیش از دو تا سه هزار تومانی هر کیلو حبوبات، قیمت برنج هم به کیلویی 12 هزار تومان یا شایدم بیشتر رسیده است. تقلب در فروش برنج‌های ایرانی با کیفیت هم معضلی دیگر  به طوری که حتی برنج‌های پاکستانی با برنج‌های مرغوب ایرانی ترکیب شده یا برنج‌های پاکستانی در کیسه‌های ایرانی جاسازی و فروخته می‌شود. قیمت‌ها آنچنان بالا رفته و اوضاع اقتصادی خانوارها به اندازه‌ای با بحران مواجه شده است.  سبد هزینه‌ای خانوارها  به شدت با تغییرات قیمتی مواجه است و اگر چرتکه نیندازند، حتما دچار مشکل خواهند شد.

مردم هرروز بار این گرانی را به دوش می کشند

به گفته مسوولان وزارت جهاد کشاورزی، هیچ کمبودی در بازار برنج وجود ندارد و وجود دلالان و به نوعی جوسازی عده‌ای سودجو، دلیل اصلی گرانی اخیر برنج شده است قیمت‌ها توسط بازار گردانان و واسطه گران از چرخه تولید تا مصرف مدیریت می‌شود و در عین حال سیاستگذاری و تنظیم بازار محصولات کشاورزی بر عهده وزارت جهاد است.وزارت جهاد توپ را به زمین سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و یا به زمین وزارت صنعت، معدن و تجارت می اندازد. همه این موارد نشان دهنده کوچک شدن سفره مردم است. مردم هرروز بار این گرانی را به دوش می کشند. از طرف دیگر مردم در تامین نیازهایی مانند خرید مسکن و درمان و بهداشت هم دچار مشکل هستند.

گزارش از بازار درو هم نشان می دهد که  بعضا داروها به سه برابری قیمت خودرسیده اند .رکود  باعث ورشکست شدن بسیاری از واحدهای تولیدی، خدماتی، مصرفی شده است.دولت یازدهم اگر روزی به بهانه ترس از تورم سیاست انقباضی درپیش گرفت و باعث رکود وحشتناک شد در عمل تورم را هم نتوانست کنترل کند.

 

 

بانک مرکزی نرخ تورم۸.۷ درصد اعلام کرد

بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۵ نسبت به دوازده ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۴ را ۸.۷ درصد اعلام کرد.به گزارش بانک مرکزی، خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ حاکی از آن است که  شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مهرماه ۱۳۹۵ به عدد ۲۴۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۴ درصد افزایش یافته است.بر اساس این گزارش، همچنین شاخص مذکور در مهرماه ۱۳۹۵ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۹.۳ درصد افزایش داشته است.مرکز آمار ایران نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مهر ۹۵ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل را ۷.۹ درصد اعلام کرده است.

سیاست‌های ترخیصی گمرک در سال جاری

در مورد کالا های وارداتی هم گفته شده ، سیاست‌های ترخیصی گمرک در سال جاری دستخوش تغییرات زیادی شد، تغییراتی که براساس آن زمان ترخیص کالا‌های مختلف تا چند ماه به تاخیر می‌افتد. اگر سال گذشته ترخیص یک کالا کمتر از  یک ماه زمان می‌برد اکنون ترخیص اجناس گاهی تا چند ماه زمان می‌برد و همین مساله باعث شده تا روند عرضه اجناس مختلف در بازار به خصوص بازار تجهیزات کامپیوتر و موبایل به کندی پیش رود. امروز بعضی از کالا‌ها در بازار کمیاب و یا حتی نایاب‌ هستند، درحالی که بیشتر شرکت‌های وارد‌کننده در مواجهه با این مشکل پاسخ می‌دهند که کالا برای فروش دارند، ولی در گمرک! قرار دارد.

توزیع عدالت اقتصادی ، یکی از اهداف یارانه‌ها

یکی از کارشناسان اقتصادی می گوید: حدود سه هفته از زمانی که نرخ دلار سر به افزایش گذاشت و به مرز ۴۰۰۰ تومان نزدیک شد، می‌گذرد و آثار مختلفی که روی وجوه متنوع اقتصاد ایران گذاشت قیمت لوازم خانگی وارداتی در هفته‌های اخیر پنج تا شش درصد افزایش پیدا کرده است که این افزایش قیمت به بالا رفتن نرخ دلار مرتبط است و قیمت کالاهای مواد اولیه تولید داخل هم مانند فولاد، مس و محصولات کارخانه‌های مادر افزایش یافته و تولیدکنندگانی که این مواد را خریداری می کنند می‌گویند به دلیل بالا رفتن قیمت مواد اولیه مجبور هستند که کالاهایشان را گران کنند.

حسین محبی معتقد تصریح کی کند: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که در طول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، هزینه خانوار  رشد قابل توجهی داشته ، افزایش سطح عمومی قیمت‌ها منجر به افزایش هزینه‌های خانوار شده است. مسکن، آب، برق، سوخت و روشنایی پس از کالاهای خوراکی بیشترین وزن را در هزینه خانوارها داشته‌اند. بهداشت و درمان سومین رتبه در افزایش هزینه خانوارها را دارد. این در حالی یست که یکی از اهدافی که هدفمندی یارانه‌ها دنبال می‌کرد، توزیع عدالت اقتصادی و از بین بردن نابرابری‌ها بود، اما پس از گذشت 6 سال، نه‌تنها توزیع درآمد بهبود نیافته است بلکه هزینه و سنگینی آن بردوش خانوارها زندگی را دشوار ساخته است.

 

 

وعده سامان دادن به معیشت مردم  مهمترین شعار انتخاباتی

دولت از طرفی با کنترل شدید بازار و سیاست انقباضی رکودی عجیب در بازار ایجاد کرده تا بتواند تورم را کنترل کند و از طرفی دیگر در کنترل قیمت ها هم موفق نبوده است در بسیاری از قیمت موارد مصرفی مردم در این سه سال نزدیک دو یا سه برابر قیمتهای قبلی شده است . اما حسن روحانی در انتخابات سال 92 وعده سامان دادن به معیشت مردم را مهمترین شعار انتخاباتی خود قرار داده که توانست با اقبال مردم روبرو شود؛ گویا با گفتن تدبیر برای اصلاح اقتصاد امیدی را در دل مردم زنده کرد.ولی عملکرد روحانی در سه سال گذشته خلاف گفته های وی را ثابت می کند.

کارشناسان معتقد هستند ، تنها راه حل رهایی از این وضع خطرناک دراقتصاد، احیای اقتصاد مقاومتی و چشم دوختن به توان داخلی و بازسازی سیستم بانکی و رهاشدن پول بانک ها برای ایجاد رونق بازار و سیاست منطقی برای کنترل تورم است که همتی باید برای انجام آن...

مردم، دیگر به آمارهای کاهش تورم دولت اعتماد ندارند

این در حالیست که رئیس جمهور محترم اعلام می کند: در ۶ماهه امسال رشد اقتصادی کشور به 4/7درصد افزایش یافته است !!صحت این خبر به همان میزان باور کردنی است  که ادعای رشد منفی 4/6 درصدی  اقتصاد در پایان دولت دهم توانست مورد قبول افکار عمومی قرار گیرد . اما هر چقدر هم که دولت بگوید تورم را کاهش داده و امسال قرار است تک رقمی کند، آنچه که سیاهه دخل و خرج مردم و نشان می‌دهد، چیزی جز این است که قیمتها بالا رفته و آنها توان خرید گذشته را ندارند. مردم، دیگر به آمارهای کاهش تورم دولت اعتماد ندارند. شاید البته ادبیات دولت با ادبیات آنها متفاوت است و آنچه که مردم از تورم می‌بینند، چیزی جز گرانی نیست و آنچه که دولت از تورم می‌بیند، اعداد و ارقامی است که بر روی کاغذ و در آمارهای دولتمردان کاهش یافته است.

انتهای پیام/


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.