حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : نماز نور چشم مومن است.


» » از التماس دولت روحانی تا اقتدار دولت رئیسی/ دوره آویزان شدن مدیران بی انگیزه گذشت

از التماس دولت روحانی تا اقتدار دولت رئیسی/ دوره آویزان شدن مدیران بی انگیزه گذشتدر دولت گذشته معاون اول وقت از مدیران بی انگیزه با خواهش و تمنا درخواست می کرد که استعفا دهند! «اسحاق جهانگیری» چند بار با حالت انتقادی و با تعابیر و صفت هایی مانند مدیران بی انگیزه و آویزان این مدیران را خطاب قرار داده بود.
...

کاوش نیوز، دولتمردان بویژه آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در سفر به استان خوزستان نسبت به عملکرد مدیران، قاطعانه از کنار رفتن مدیران غیرفعال و جایگزین شدن مدیران تحول گرا سخن گفتند.
پس از اظهارات رئیسی بود که «محسن منصوری» معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به جابه‌جایی نیروهای تازه نفس با نیروهایی که عملکرد ضعیف تری داشتند، گفت:" این جابجایی ها در اسرع وقت و در اولین فرصت توسط دستگاه های مربوطه انجام خواهد شد."
چندی پیش معاون اجرایی رئیس‌جمهور در توئیتی تأکید کرد که بررسی عملکرد مدیران از اهداف دور دوم سفرهای استانی است؛ براساس ارزیابی‌ها و مشورت با استاندار خوزستان ۱۵ نفر از مدیران استان‌ تغییر⁩ می‌کنند و جای خود را به مدیران تازه‌نفس و انقلابی خواهند داد.
منصوری خاطرنشان کرد: "سه نفر از این تعداد امروز برکنار شدند."
البته جابه جایی مدیران تنها در رده مدیران میانی و بومی صورت نگرفته است و دستکم دولت نشان داده در این حوزه در سطح مدیران بالادستی به طور قاطعانه عمل کرده و تغییرات اخیر که دو وزیر و رییس سازمان جا به جا شدند به خوبی موید این مطلب است.
این در حالی است که در دولت گذشته معاون اول وقت از مدیران بی انگیزه با خواهش و تمنا درخواست می کرد که استعفا دهند! «اسحاق جهانگیری» چند بار با حالت انتقادی و با تعابیر و صفت هایی مانند مدیران بی انگیزه و آویزان این مدیران را خطاب قرار داده بود.
وی در بخشی از سخنان خود گفته بود: «مدیری که اهل ریسک نباشد بهتر است برود در خانه اش بنشیند و وقت ملت را تلف نکند، بگذارد کسی بیاید که جرئت تصمیم گیری دارد.»
جهانگیری در این سخنان با گلایه از حضور برخی «مدیران بی انگیزه» در سیستم اداره کشور بار دیگر از این واقعیت تلخ اما کاملا روشن و بدیهی! در دولت متبوع خود پرده برداشته بود.
وی چندی قبل نیز با عبارت «مدیران آویزان» از وجود مدیرانی در اداره امور مملکت خبر داده بود که قطعا بخشی از مشکلات امروز و حتی آینده کشور میوه تلخ ناتوانی، ناکارآمدی و سوءمدیریت آنان است.
قصور مدیریتی در دولت های روحانی یکی از مشکلات تابلودار این دولت بود که از بسیاری از جایگاه های آن بیرون زده و تا به امروز نیز مشکلاتی برای کشور بوجود آورده است.
اما نکته اساسی این است که حتی روحانی نیز منتقد دولت خود شده بود و با این اظهارات جهانگیری بسیاری مطرح می کردند که چرا معاون اول باید مدیر بی انگیزه و آویزان را با خواهش و تمنا از حضور در کار خود بر حذر دارد و چرا دولت مدیری که مشکل زاست و تصمیمات او کشور را به مخاطره می اندازد و بی عملی‌اش اسباب رنج مردم شده، بر نمی کند؟!
دولتی که مطرح می کرد با کسی عقد اخوت نبسته متاسفانه بیشتر به جای مردمسالاری، مدیرسالاری را وجه اعمال خود قرار داده بود.
در حالی که دولت رئیسی به خوبی نشان داده که میزان و شاخص آن عملکرد تحول آمیز است و اگر مدیری در این حوزه عملکرد مثبتی نداشته باشد باید از قطار دولت پیاده شود.
هر چند مشکلات در کشور بسیار است و با انباشت معضلات در برخی بخش ها بویژه اقتصاد کشور مواجه هستیم اما دستکم رویکرد دولت در اجرای امور و گره هایی که از برخی بخش ها باز کرده روند امیدوار کننده ای بوجود آورده که باید برای نتیجه دهی آن کمی صبر و شکیبایی به خرج داد.
دولت روحانی در هشت سال با مدیرانی کشور را اداره کرد که در بخشی از حوزه‌ها با افتخار به اینکه کاری نکردند و چوب لای چرخ تولید و عمران و آبادانی کشور گذاشتند میزهای خود را با زور ترک کردند. نمونه مدیران بی عمل «سید عباس آخوندی» بود که بعد از چندین سالی که سکاندار وزارت راه و شهرسازی بود، اعلام کرد که افتخار می کند که حتی یک واحد مسکونی طرح مسکن مهر را افتتاح نکرده است. البته وی در حوزه مسکن اجتماعی که به عنوان رقیب مسکن مهر آنرا مطرح کرد و به هر جهت پروژه ای برای خانه دار کردن و تولید انبوه مسکن بود نیز کاری نکرد.
حالا نه تنها مدیران جرات ابراز چنین مواردی را ندارند بلکه اگر کمترین قصوری در کارهایشان باشد با نظارت سیستمی دولت بر مدیران باید جای خود را به مدیر توانمند و دغدغه مند و متبحر دهد.
رئیس جمهور بارها اعلام کرده است که چک سفید امضا به مدیران نداده و تغییرات ثبت شده در کابینه و برخی مدیران ارشد نیز موید همین ادعای آقای رئیسی است.
اتفاقات استیضاح وزیر صمت نیز به خوبی نشان داد که دولت و مجلس با وجود اینکه با یکدیگر همسو هستند اما برای اجرای صحیح امور به هیچ عنوان با یکدیگر تعارف ندارند. حضور رئیس جمهوری در جلسه استیضاح فاطمی امین که در آن بر روی حق استیضاح مجلس تاکید شد نشان داد که دولت در روند چابک سازی خود هم افکارعمومی و هم قوای دیگر را نیز به خوبی مد نظر قرار می دهد. آیت الله رئیسی در جلسه استیضاح مطرح کرد که در سفر به خوزستان در همین روند چابک سازی 12 نفر برکنار شده اند. با این اوصاف موضوع چابک سازی دولت هم در درون دولت مورد توجه بویژه رئیس جمهور است و هم مجلس به عنوان قوه نظارت کننده در این امر دغدغه مند است و دست به عمل می زند.

 

منبع:جهان


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.