حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : دو رکعت نماز شخص متاهل برتر از هفتاد رکعت نمازی است که شخص مجرد می خواند.


» » آیا روحانی و ظریف هم گذشته خود را اصلاح می‌کنند؟

ولایتی، از حامی برجام تا منتقد غرب‌گرایی:

آیا روحانی و ظریف هم گذشته خود را اصلاح می‌کنند؟

ولایتی در سال ۹۷ هم گفته بود یک اشکال دیگر برجام نداشتن متن فارسی بود که احساس حقارت به انسان دست می‌داد. حتی عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای هم با آن متن ذلت بار نسخه فارسی داشتند اما درباره برجام این انجام نشد.
...

کاوش نیوز، گویا برخی تفکرات باید تجربه‌ و عبرت شوند تا انسان‌ها از آن درس بگیرند و نگاهی جدید به مسائل داشته باشند. ارتباط با غرب و مذاکره با آمریکا از آن دست تفکراتی بود که تا به عبرت برجام منتج نمی‌شد عده‌ای را در سراب خیالی خود غرق می‌کرد.

تا پیش از برجام، غیرقابل اعتماد بودن غرب را تنها عده‌ای  درک کرده بودند و بسیاری از افراد در دام تفکر اشتباه مذاکره منفعلانه افتاده و گمان می‌کردند راه نجات کشور از دست دادن با آمریکا میگذرد.

علی اکبر ولایتی یکی از آن افرادی است که پیش از برجام مُصرانه بر طبل توافق می‌کوبید اما در جدیدترین گفت و گوی با خود با پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، توجه ویژه به غرب را سادلوحی دانست و اظهار کرد:

«متأسفانه کشورهای اروپایی به‌لحاظ تبعیت از سیاست‌های آمریکا و پذیرش بی‌قیدوشرط تحمیل‌های آن‌ها در سیاست خارجی آن‌قدر تنزل کرده‌اند که در تاریخ اروپا سابقه ندارد. در چنین شرایطی چگونه بعضی از افراد با ساده‌لوحی می‌گویند به‌سمت غرب برویم؟! کدام غرب؟! غربی که تحت فشار آمریکا و تلقینات سراسر دروغ دوره‌گردهای صهیونیست همواره علیه جمهوری اسلامی ایران تبلیغات دروغ می‌کنند، فشار سیاسی می‌آورند و در جهت تضعیف جمهوری اسلامی از هیچ‌کاری فروگذار نمی‌کنند.»

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو با مقایسه رفتار آمریکا و روسیه دربرابر ایران می‌گوید: «روسیه در بسیاری از موارد در فناوری‌های پیشرفته به کمک ایران آمد. عقل چه می‌گوید؟ آیا ما به‌سمتی برویم که همواره با این مردم و کشور دشمنی کرده یا به‌طرفی برویم که تا آنجا که توانسته کمک کرده است؟ البته این را بگویم که چین و روسیه با ما عقد اخوت نخوانده‌اند، بلکه آنان نیز بر اساس مصالح خود عمل می‌کنند، ولی عاقلانه‌تر از غربی‌ها! امروز در آسیا سه قدرت مهم ایران، روسیه و چین وجود دارند که مستقل‌اند و مقابل توسعه‌طلبی آمریکا و غرب ایستاده‌اند.»

این سخنان درحالی گفته می‌شود که ولایتی در مناظرات انتخاباتی سال 92  رویکرد متقاوتی اتخاذ کرده بود. او بجای آن که مبنای دشمنی و تحریم ها علیه ملت ایران را خباثت ذاتی آمریکا در قبال مردم ایران ترسیم کند، آنرا ناشی از موضوع هسته ای عنوان کرده و اینگونه وانمود کرد که با شیوه مذاکره ای غیر از آنچه آن زمان در جریان بود، می توان این موضوع را حل کرد.

وی در بخشی از سخنان خود در مناظره سوم که با استقبال گسترده رسانه‌های غربی روبرو شد و حتی هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا هم در کتاب خاطراتش از آن به شدت استقبال کرد، با اشاره به مذاکرات آلماتی خطاب به سعید جلیلی گفت: 

 - دیپلماسی هسته‌ای این نیست که بنشینیم حرف بزنیم. در آخرین صحبتی که آقای جلیلی در آلماتی داشتند پیشنهادات طرف مقابل دادند که اگر به آن پیشنهاد‌ها توجه می‌شد ما می‌توانستیم یک مقدار جلو برویم اما این پیشنهاد‌ها را آقای جلیلی نپذیرفتند.
- گروه ۱+۵ پیشنهاد داد اگر شما غنی سازی ۲۰ درصد را متوقف کنید و فوردو را کند کنید، ما این سه تحریم‌ها را از روی شما برداریم و معلوم است که هر کاری آدم باید انجام دهد، باید قدم به قدم بردارد و می‌شد به آن‌ها گفت ما فلان کار را انجام می‌دهیم و شما تمام تحریم‌ها را بردارید.
- وقتی که طرف می‌خواهد صد قدم بردارد و شما سه قدم بردارید، معلوم است که نمی‌خواهید کار را پیش ببرید. دیپلماسی بیانیه پشت میز خواندن نیست. اگر اینطور نبود وضع ما به اینجا نمی‌رسید.

 

پس از پیروزی طیف غرب‌گرا، مذاکرات هسته‌ای به نحو دیگری برقرار شد؛ مذاکراتی که دیگر به منفعت ایران فکر نمی‌شد بلکه آمال و آرزوهای تیم مذاکره کننده  رسیدن به یک توافق بود، به طوری که وزیر امور خارجه وقت ایران در مصاحبه با رادیوی ملی آمریکا گفت: «هر نوع توافق را با عدم توافق قیاس کنید ، باید بگویم آشکار است که حصول یک توافق بسیار بهتر است.»

پس از امضای برجام، علی اکبر ولایتی به حمایت تمام قد از این توافق پرداخت. او در اسفند 94 در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان، برجام را یک دستاورد موفق برای جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت:«برجام کار بسیار مهم و حاصل بیش از 12 سال تلاش و دستاورد جمهوری اسلامی ایران است که در دولت‌های مختلف پیگیری و در دولت یازدهم نهایی شده است، در این میان تلاش محمد جواد ظریف و همکارانشان مجدانه بوده است.»

او در این مصاحبه برجام را اینگونه تعریف می‌کند: «برجام قراردادی است كه ما انرژی هسته‌ای را در حدی كه موفق با داشتن آن شده‌ایم، نگه خواهیم داشت همچنین برجام به محاصره اقتصادی پایان خواهد داد،‌ ممكن است كسی تصور كند كه برجام می‌توانست بهتر از این باشد اما همه تلاش كردند و در پایان این نتیجه به دست آمد.»

در کنار مواضع مثبت ولایتی نسبت به برجام، ظریف و برخی دیگر از سیاستمداران بارها به نقش مثبت ولایتی در به سرانجام رسیدن مذاكرات هسته ای اشاره كرده اند و گفتند كه حضور او موثر و مثبت بوده است. تا جایی كه در فروردین 95 ظریف با تأكید بر اینكه عادت ندارم از كسی نام ببرم، اعلام می كند:«نقش ایشان (علی اكبر ولایتی) بسیار مفید و موثر در مذاكرات و كمیته برجام بود و در جلسات سوال هایی را مطرح می كردند و ما هم به نقطه نظرات ایشان توجه و از نقش بسیار خوب ایشان تشكر می‌کردیم.» سایت ولایتی نیز این بخش از سخنان ظریف را بازنشر كرده است.

پس از خروج ترامپ از برجام اما ناگهان ورق اظهارات علی اکبر ولایتی درباره برجام نیز برمی‌گردد و او در صف منتقدان برجام قرار می‌گیرد.

عضو هیئت عالی نظارت بر برجام، در نشست «تجربه ماندگار» که در ۹ خرداد 97  برگزار شد، با انتقاد از گره‌زدن نان و آب  مردم به برجام  اظهار داشت: «در ماجرای برجام نان و آب مردم را به برجام گره زدند و همه جای کشور تعطیل بود. در هیئت مذاکره کننده همه بار روی دوش دکتر ظریف بود اما ظریف كارشناس همه امور نیست بلکه باید کارشناسان مختلف حضور داشته باشند و در مجلس نیز این موضوع مطالعه و بررسی شود. آیا مجلس باید چنین چیزی که این میزان مهم است را در عرض 20 دقیقه تصویب کند. مشخص است که مجلس نیز کار خود را به خوبی انجام نداده است. برخی می‌گویند که در کمیسیون‌های مجلس به اندازه  کافی بررسی شده بود، اگر درست بررسی شده بود که ما این مصائب را امروز نداشتیم؛ این نشان می‌دهد مجلس هم کار خود را درست انجام نداد.»

او در این نشست با مقایسه میان ترکمانچای و برجام گفت: یک اشکال دیگر برجام نداشتن متن فارسی بود که احساس حقارت به انسان دست می‌داد. حتی عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای هم با آن متن ذلت بار نسخه فارسی داشتند اما درباره برجام این انجام نشد.

 

حال تغییر نظرعلی اکبر ولایتی را می‌توان به فال نیک گرفت، درهرصورت او توانسته است راه خود را  از کسانی چون ظریف و روحانی که هنوز هم به مسیر اشتباه گذشته اصرار دارند و با پشت پا زدن به شرکای شرقی، سیاست خارجی و حکمرانی را در برجام خلاصه کردند جدا کند.  

منبع: رجانیوز


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.