حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : هيچ بنده اى عالم نباشد تا اين كه به بالا دست خود حسد نبرد و زير دست خود را خوار نشمارد.


» » اروپا از تحریم‌های روسیه پشیمان شد

کشورهای اروپایی در زمینه تحریم روسیه متزلزل شده‌اند و صدای مخالفت با تحریم‌ها در برخی از کشورهای اروپایی، بیش از قبل شنیده می‌شود.
...

به گزارش کاوش نیوز، در حالی که نشریات غربگرا تا چندی قبل القا می‌کردند روسیه در مقابل تحریم‌های غرب از پا در می‌آید، روزنامه اعتماد تزلزل اروپا درباره تحریم‌های روسیه را منطقی توصیف کرده و نوشت: مهم‌ترین مساله ای که پس از رونمایی از پیش نویس بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه جلب نظر می‌کند، تحریم‌هایی نیست که علیه روسیه اعمال شده، بلکه تحریم‌هایی است که اتحادیه اروپا ترجیح داده علیه روسیه استفاده نکند. در پیش نویس این بسته جدید محدودیتی برای واردات گاز طبیعی از روسیه وضع نشده، همچنین اثری از اعمال محدودیت های جدید برای واردات نفت از روسیه نیز دیده نمی‌شود.

در این پیش نویس، کشورهای اروپایی به جای هدف قرار دادن منابع اصلی درآمدی روسیه تصمیم گرفته اند تا ممنوعیت واردات طلا را به تحریم‌های قبلی اضافه کنند و راه هایی برای «بستن گریزگاه های دور زدن تحریم» بیابند.
 
در حالی که انتظار می‌رود این پیشنهاد -که به احتمال زیاد در طول هفته آینده تصویب خواهد شد- تاثیراتی روی اقتصاد روسیه داشته باشد، اما دامنه محدود این تحریم‌ها باعث شده تا گمانه زنی ها درخصوص اختلاف نظر میان کشورهای اروپایی پیرامون چگونگی برخورد با روسیه ولادیمیر پوتین افزایش یابد.
روزنامه واشنگتن پست در این باره می‌نویسد: «به رغم اعمال شش بسته تحریمی تاکنون، اقتصاد روسیه هنوز سرپاست. این کشور میلیاردها دلار از بودجه خود را از طریق صادرات انرژی تامین می‌کند و همچنان جنگ علیه اوکراین ادامه دارد. در عین حال، جنگ سایه‌ای طولانی بر سر اقتصادهای اروپایی افکنده و رهبران اروپا با تورم فزاینده و کاهش رشد اقتصادی در داخل کشورهای‌شان مواجه هستند. بازتاب وضعیت اقتصادی اروپا را در برابری ارزش یورو و دلار می‌توان دید، مساله ای که باعث شده میل به افزایش تنش های سیاسی و اقتصادی در قاره اروپا کاهش یابد.» از طرفی، نشانه های دیگری نظیر تصویب کمک 9 میلیارد دلاری به کی‌یف و چراغ سبز اتحادیه اروپا برای تخصیص تنها یک نهم از این مبلغ به اوکراین نیز نشان می‌دهد به رغم اصرار مقام های اتحادیه اروپا به نمایش اتحاد با اوکراین، آنها بیشتر درگیر مشکلات داخلی خود هستند.
 
اورسولافون درلاین، رییس کمیسیون اروپا روز جمعه گفت که تحریم‌های اخیر تضمین می‌کند که روسیه «بهای گزافی برای تجاوز به اوکراین خواهد پرداخت.»
با این حال، تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند روسیه همان طور که توانسته اقتصاد خود را با تحریم‌های قبلی اتحادیه سازگار کند، با توجه به محدود بودن دامنه تحریم‌های جدید باز هم موفق به این کار خواهد شد.
اتحادیه اروپا در سال 2021 بیش از 40درصد از گاز طبیعی و بیش از 25درصد از نفت مورد نیاز خود را از طریق روسیه تامین می‌کرد. این مساله باعث می‌شود اروپایی ها کار سختی برای استقلال یافتن از گاز روسیه پیش روی خود داشته باشند. در کنار این مساله، ایالات متحده می‌کوشد با استفاده از فرصت به وجود آمده فعلی، اروپا را بیش از گذشته به خود وابسته کند.
 
در چنین شرایطی، صدای مخالفت بعضی کشورها با تحریم‌ها بلندتر از قبل شده است. نخست وزیر مجارستان با اشتباه خواندن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو، این نهاد را به لغو تحریم‌ها فراخواند. خبرگزاری فرانسه گزارش داد، ویکتور اوربان تحریم‌ها علیه روسیه را «شلیک اتحادیه اروپا به ریه خود» خواند و این نهاد را به اصلاح سیاست خود در این باره فراخواند. او گفت: در ابتدا فکر می‌کردم فقط به پای خودمان شلیک کرده ایم، اما اقتصاد اروپا به ریه خود شلیک کرده و خفه شده است. تحریم‌های روسیه ما را بیشتر مجازات می‌کند. بروکسل معتقد بود که با سیاست تحریم، روس ها را جریمه می‌کند، اما بیشتر ما را تنبیه کرد. مجارستان که 65 درصد نفت و 80درصد گاز مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند.
 
براساس آمارهای موجود، روسیه سود زیادی نیز از افزایش قیمت انرژی کسب کرده است. مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک در هلسینکی گزارش داده است که از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین در فوریه 2022، مسکو بیش از 100 میلیارد دلار از محل صادرات انرژی سود کسب کرده که دست کم 60درصد این مبلغ را کشورهای عضو اتحادیه اروپا پرداخته‌اند.
کارشناسان معتقدند برخلاف ایالات متحده که تجارت گسترده ای با روسیه ندارد و در تامین انرژی مورد نیاز خود به روسیه وابسته نیست، اروپایی ها آسیب پذیری زیادی در این حوزه دارند و تعلل و تزلزل آنها در اعمال تحریم، منطقی به نظر می‌رسد.

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.