حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : بهای بهشت لا اله الا الله است.


» » اقدامات خوبی در زمینه تأمین واکسن داخلی صورت گرفته/ واکسن خارجی مطمئن می‌خریم

 اقدامات خوبی در زمینه تأمین واکسن داخلی صورت گرفته/ واکسن خارجی مطمئن می‌خریم رئیس‌جمهور گفت: اقدامات خوبی در زمینه تأمین واکسن داخلی انجام می‌شود، ضمن اینکه واکسن خارجی مطمئن می‌خریم.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت:‌ در هفته گذشته علی‌رغم اینکه در بسیاری از مناطق دنیا شاهد توسعه ویروس کرونا بودیم و مشکلات فراوانی را در برخی کشورها مشاهده کردیم، با همکاری خوب مردم عزیزمان و مراعات پروتکل‌های بهداشتی روند این بیماری کاهشی بوده است و آماری که امروز داده شد نشان می‌دهد با تلاشی که در آذرماه  انجام گرفت، شرایط بهتری داریم و بستری‌ها 80 درصد و فوتی‌ها نیز درصد کاهش یافته است، این رقم ارزشمندی است و البته هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. 

وی افزود: همکاری مردم موجب شد که امروز وضعیت جدیدی را هم به وضعیت‌های قرمز، نارنجی و زرد اضافه کنیم و این شرایط، وضعیت آبی بود، این وضعیت برای مناطق زردی است که تعداد بیماری‌های مثبت‌شان 2 نفر در 100 هزار نفر خواهد بود و شرایط نزولی دارند که تقریباً همه کسب‌وکارها در این منطقه فعالیت خود را انجام می‌دهند و کسب‌وکارها در مناطق زرد نیز با رعایت‌های شدید پروتکل‌ها ادامه می‌یابد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر پایدارسازی شرایط موجود، تصریح کرد: خدای ناکرده نباید به شرایط سخت گذشته بازگردیم و باید اقدامات پیشگیرانه برای اینکه وارد موج چهارمِ این بیماری نشویم، مورد تأکید است. رعایت دقیق دستورالعمل‌ها در وسایل حمل‌ونقل، دورهمی‌ها و اجتماعات خیلی مهم است و ترددهایی که غیرضرور است نباید انجام بگیرد، البته در جلسه امروز نیز گله‌هایی نسبت به برخی اجتماعاتی بود که نمی‌بایست به‌آن‌صورت انجام می‌گرفت و تلاش ما بر این است که زحماتی که کشیده شده است با خطر مواجه نشود.

روحانی گفت: ما برای اینکه در مبارزه با این بیماری موفق شویم باید مجموعه کارهایی را انجام دهیم که اگر هر کدام آسیب ببیند، با مشکل مواجه می‌شویم؛ باید استفاده از ماسک، عدم برگزاری دورهمی‌ها، عدم اجتماعات غیرضرور و فاصله‌ها باید با هم انجام بگیرد و هریک از این‌ها حلقه‌هایی است که مانع گسترش این ویروس می‌شود و اگر هریک از این‌ها ضعیف شود، کل مدیریت را از بین می‌برد.

وی در ادامه بیان داشت: محدودیت‌های شدیدی که گاهی ناچار به اِعمال می‌شویم، مشکلات فراوانی در زندگی، اقتصاد و فرهنگ جامعه ایجاد می‌کند ولی چاره‌ای نیست و باید با همکاری‌ها کاری کنیم که زمان محدودیت‌های شدید به حداقل ممکن برسد.

رئیس‌جمهور به مسئله واکسن کرونا پرداخت و گفت: واکسن کرونا امروزه یکی از مطالبات مردم است که واکسن سریع‌تر در اختیارشان قرار بگیرد؛ واکسنی که مورد اطمینان است و مرجع تشخیص آن نیز از وزارت بهداشت می‌باشد. در داخل اقدامات خوبی انجام گرفته است و تلاش می‌کنیم در خارج هم واکسن خوبی بخریم و علی‌رغم محدودیت‌ها و مشکلات که بیش از 40 روز گرفتار نقل و انتقال پول بودیم و از موارد بسیار روشن جنایاتی که آمریکا علیه ملت ایران انجام داد، مسئله تهیه واکسن کرونا بود. آن‌ها مشکلاتی ایجاد کردند تا نتوانیم پول آن را جابه‌جا کنیم تا بتوانیم در واکسن «کواکس» سهیم باشیم و وقتی که نوبت ما بشود، آن را وارد کنیم.

روحانی ادامه داد: دولت همه اقدامات لازم را انجام داده است و آن‌جایی که می‌خواهیم واکسن مشترک بسازیم و چه در تولید واکسن داخلی و چه در خرید واکسن، هر جا ارز و ریالی نیاز بوده بدون مضایقه و با دست باز وارد شدیم و تأکید می‌کنم که برای ساخت و یا خرید واکسن هر ارز و ریالی نیاز باشد بلافاصله و به هر قیمتی تأمین می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای زمانی هم که واکسن در اختیار قرار گرفت نیاز به سند و مقرراتی درباره چگونگی استفاده از آن داشتیم و امروز دراین‌باره بحث و بررسی انجام گرفت. در این سند برای واکسیناسیون 4 فاز را مدنظر قرار دادیم؛ در فاز اول برای یک‌میلیون و سی‌صد هزار نفر که کادر درمانی می‌باشند و در خط مقدم هستند و افرادی که شرایط پرخطر دارند مانند افراد در سراهای سالمندان و معلولین و جانبازان هستند، فاز دوم برای جمعیت حدود 12 میلیون نفر که سن بالا و یا بیماری زمینه‌ای و یا هر دو را دارند، فاز سوم برای جمعیتی حدود 19 میلیون نفر و فاز بعدی هم فاز چهارم تزریق انجام خواهد گرفت.

رئیس جمهور با اعلام اینکه "سعی داریم که فاصله این فازها کوتاه باشد تا این کار را در سالی که هستیم و سال آینده انجام دهیم"، اظهار داشت: مردم می‌دانند که اجرای واکسیناسیون در یک روز و یک لحظه انجام نمی‌گیرد و به‌عنوان مثال اگر بخواهیم برای 60 میلیون نفر واکسن تزریق انجام دهیم، باید 120 میلیون دوز و دوبار تزریق شود و شیوه‌های آن زمان‌بر است؛ اگر هر روز به 500 هزار نفر تزریق انجام شود، حدود 3 ماه زمان می‌برد و این موارد در این سند بررسی شد.

روحانی هم‌چنین تصریح کرد: ما واکسن‌هایی در اختیار داشتیم که بتوانیم زودتر وارد کشور کنیم ولی آن واکسنی بود که می‌خواستند به‌روی مردم ما آزمایش کنند و شرکت‌هایی بودند که پیشنهاد دادند و وزارت بهداشت ما به‌درستی نپذیرفت. مردم ما مطمئن باشند که وسیله آزمایش شرکت‌های سازنده واکسن قرار نخواهند گرفت.

وی در ادامه بر لزوم مقابله صدا و سیما و رسانه‌ها با شایعاتی که درباره واکسن کرونا ایجاد می‌شود تأکید کرد و از مردم خواست که دراین‌باره "به سخن متخصصین وزارت بهداشت، قرارگاه عملیاتی و ستاد گوش بدهند و گول سوءاستفاده‌گران را نخورند".

رئیس‌جمهور با تأکید به اینکه "خرید و تهیه واکسن از اولویت‌های ماست که حتماً انجام می‌دهیم و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت"، اضافه کرد: مردم بدانند که اگر واکسن آمد و تزریق آن نیز شروع شد، بدین‌معنا نیست که پروتکل‌های بهداشتی کنار گذاشته شود و بلکه باید ماه‌ها ادامه یابد. اگر واکسن اثرِ 100درصدی هم داشته باشد که در هیچ واکسنی این‌طور نیست، چندین هفته زمان می‌برد تا تأثیر بگذارد و باید دوز بعدی هم تزریق شود، همه دنیا توصیه می‌کنند که هنوز برای ماه‌ها باید همه پروتکل‌ها رعایت شود و حتی اگر واکسن هم به‌اندازه کافی هم در دست بود، باید حدود 5ـ6 ماه مراعات شود تا شرایط مناسبی باشد.

روحانی در پایان نیز از کادر درمان و مردم به‌خاطر تلاش در مبارزه با این بیماری و رعایت پروتکل‌ها تشکر و قدردانی کرد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.