حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلی مرده است.


» » » » خرید تضمینی برق در سیستان و بلوچستان و دورنمای آینده

افزایش سیاست‌های تشویقی خرید تضمینی برق از واحدهای (خانگی و نیروگاهی) تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به شرایط اقتصادی مردم و افزایش سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان کمک خواهد کرد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر و گسترش‌شان بیشتر از یک دهه در کشورمان محل تصمیمات مهمی بود تصمیماتی که مردم و سرمایه‌گذاران را تشویق به استفاده از این انرژی‌ها کرد و سودی به جیب همه رساند.

 یکی از این تصمیم‌های تشویقی اجرا شده توسط دولت‌ها، خرید تضمینی انرژی برق از منابع تجدیدپذیر بود موضوعی که از سال ۲۰۰۱ و طبق ماده ۶۲ قانون تنظیم مقررات مالی به عنوان وظیفه دولت‌ها درآمد و باعث رشد پنج برابری انرژی تولید شده برق از واحدهای تجدیدپذیر در بازه ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ در کشورمان شد.

بعد از این رشد پنج برابری و تاکیدهای قانون برنامه ششم توسعه طی سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ برنامه دولت‌ها بر سر موضوع خرید تضمینی برق و در نهایت گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر شدت گرفت و روز به روز نرخ‌های خرید تضمینی بالاتر رفت نرخ‌هایی که بالاترین سهمش برای تولید انرژی برق از مزرعه‌های خورشیدی بود.

افزایش سیاست‌های تشویق خرید تضمینی برق از واحدهای تولیدکننده انرژی‌های تجدیدپذیر و شرایط اقتصادی کشور و نیاز مردم به درآمدهای تکمیلی روزبه‌روز بر تعداد این واحدهای تولید انرژی تجدیدپذیر (خانگی- نیروگاهی) در کشور افزود و خیلی از استان‌ها طرح‌های اقتصادی خوبی اجرا کردند.

سیستان و بلوچستان طبق گفته کارشناسان حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر از جهت ساعت‌های آفتابی، درجه حرارت منطقه و وزش باد سومین استان با استعداد کشور در حوزه استفاده از این انرژی‌ها است که البته از این استعدادش کم و بیش استفاده شده است.

 

خرید تضمینی برق با ۱۰ درصد بالاتر

اما برای ارتقای استفاده از پتانسیل‌های سیستان و بلوچستان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر دیروز تصمیمی داغ از تنور درآمد و آن خرید تضمینی برق با ده درصد بالاتر به نسبت سایر استان‌های کشورمان بود.

به گفته استاندار سیستان و بلوچستان این تصمیم در قالب تفاهم‌نامه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و بررسی تسهیل امر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه این نیروگاه‌ها در استان با حضور محمود کمانی معاون وزیر نیرو و مسوولان حوزه برق استانی گرفته شد.

خرید تضمینی برق با ۱۰ درصد بالاتر در بلند مدت یعنی سومین استان با پتانسیل کشور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر از نظر رتبه شاخص‌های اقتصادی(نرخ بازگشت سرمایه) برای یک نیروگاه در شهرهای مختلف ایران جایگاهش بالاتر رود ارتقایی که به شکلی مستقیم بر زندگی مردم منطقه اثر می‌گذارد. (این جدول پایین هم به همین جایگاه اشاره دارد که دیدنش خالی از لطف نیست)

 

خرید تضمینی از نیروگاه‌های خانگی روستایی

از آنجا که سیستان و بلوچستان بیشتر جمعیتش ساکن در روستاها و نیازمند درآمد هستند در نشست توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر این استان تصمیمی برای نصب سیستم‌های خورشیدی بر روی سقف و خرید تضمینی برق از این واحدها هم گرفته شد تصمیمی که حسین مدرس خیابانی در رابطه‌اش گفت: پنج هزار خانوار با اجرای این طرح حمایت می‌شوند.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد که با اجرای یک پنل خورشیدی بر روی بام یک خانه برای یک خانوار روستایی که به دلیل خشکسالی، کشاورزی و دامپروری آن‌ها آسیب دیده و این خانواده‌ها مستمری بگیر شده‌اند، درآمد ثابتی حدود یک تا یک و نیم میلیون تومان ایجاد می‌شود.

او توضیح داد که اعتبارات مورد نیاز برای اجرای پروژه احداث پنل از طریق اعتباراتی که UNDP در زمینه احیای تالاب هامون گذاشته شده تامین و همچنین تسهیلات ارزان قیمت چهار درصد اجرا خواهد شد.

در این گزارش از ۲ تصمیم خرید تضمینی برق با ۱۰ درصد بالاتر و اجرا، نصب و راه‌اندازی و خرید برق نیروگاه‌های خانگی در میان پنج هزار خانوار روستایی در سیستان و بلوچستان گفته شد تصمیماتی اگر اجرا و جدی گرفته شود سهم سرمایه‌گذاران و شرکت‌های مختلف در تولید و اجرای سیستم‌های انرژی‌های  تجدیدپذیر در این استان افزایش و از طرفی درآمدی برای مردم در این شرایط اقتصادی نیز ایجاد خواهد شد. در همین ارتباط محمود کمانی معاون وزیر نیرو در جمله‌ای کامل و جامع گفت: این تصمیمات نقطه آغازی برای حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است.

علیرضا پرنده مطلق مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان هم در این ارتباط گفت: حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر به رشد استان در همه بخش‌ها کمک خواهد کرد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.