حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : دانشمندى كه از علمش استفاده شود ، از هفتاد هزار عابد بهتر است.


» » » » ثبت جاذبه‌های طبیعی از پلدختر تا اشترانکوه/«تیان» و«وزم» ملی شدند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از ثبت ملی چشمه «چاه تیان» ازنا و مجموعه درختان ۱۵۰ ساله «وزم» پلدختر خبر داد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری مهر: سید امین قاسمی با اشاره به اینکه چاه «آترزین چشمه تیان» در دامنه اشترانکوه در شهرستان ازنا قرار دارد، اظهار داشت: قدمت این اثر به دوران کرتاسه تا سنوزوئیک برمی‌گردد که با پیگیری‌های به عمل آمده مورخ ۹۹.۴.۲۱ به شماره ۷۲۷ در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید.

 

ثبت ملی چشمه «چاه تیان» ازنا

وی در بیان مکان دقیق این پدیده، گفت: بر اساس تقسیمات کشوری نشانی دقیق این اثر در شهرستان ازنا، روستای دربند، سه کیلومتری روستای بیدستانه است و این چشمه مورد توجه گردشگران است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به وجود گودالی در این چشمه که به عنوان یک پدیده زمین‌شناسی محسوب می‌شود، تصریح کرد: این پدیده به نحوی است که این گودال در ابتدای فصل بهار به‌طور ناگهانی پرآب شده و تا چند ماه این روند ادامه دارد، در فصل تابستان و پاییز این گودال ناگهان خشک‌شده و تا فصل بهار بعدی بی‌آب است، طبق تحقیقات زمین شناسی این امر ناشی از ذوب شدن برف‌های اشترانکوه و تونل‌های زیرزمینی بوده و آب برف‌ها در این محل از زمین فوران کرده و تشکیل چشمه می‌دهند.

قاسمی ادامه داد: کارشناسان زمین شناسی در بررسی علت خشک شدن گودال نیز احتمال می‌دهند با سرد شدن هوا و بارش برف در اواخر تابستان و اوایل پاییز در اشترانکوه، این چشمه تا دوره بعد یعنی بهار سال بعدی‌اش خشک می‌شود.

 

مجموعه درختان «وزم» پلدختر هم ثبت ملی شد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ثبت ملی مجموعه درختان وزم (نارون) در روستای «داداگلاب» از توابع شهرستان پلدختر، گفت: قدمت این گونه از درختان به ۱۵۰ سال پیش برمی‌گردد که با پیگیری‌های به عمل آمده به شماره ۷۲۹ در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در بیان مکان دقیق استقرار این مجموعه از درختان، بیان داشت: بر اساس تقسیمات کشوری نشانی دقیق این مجموعه درختان در شهرستان پلدختر، بخش معمولان، دهستان میانکوه شرقی، روستای «داداگلاب» است.

قاسمی با اشاره به اینکه در بستر دره بالای روستای «داداگلاب» چشمه زیبایی وجود دارد، گفت: در اطراف همین چشمه وجود درختان افراشته وزم (نارون) جلوه خاص و کم‌نظیری به این نقطه از طبیعت بخشیده است که از دیرباز مورد توجه گردشگران بوده است.

وی عنوان کرد: ثبت ملی این مجموعه درختان زیبا در معرفی و جذب بیشتر گردشگران مؤثر خواهد بود و امیدواریم این تلاش‌ها موجب رشد صنعت توریسم و افزایش سرانه درآمد اقتصادی در استان باشد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.