حدیث روز :
امام حسین (ع) می فرماید : كساني كه رضايت مخلوق را به بهاي غضب خالق بخرند ، رستگار نخواهند شد.


» » » » ایلام مستحق برخورداری از منطقه آزاد تجاری است

استاندار ایلام گفت: این استان با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل هایی که دارد مستحق ایجاد منطقه آزاد تجاری است. استاندار ایلام گفت: این استان با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل هایی که دارد مستحق ایجاد منطقه آزاد تجاری است.  

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: قاسم سلیمانی دشتکی در دیدار با نمایندگان مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: هشت منطقه آزاد برای تصویب پس از جلسات متعدد در کمیسیون های مختلف اقتصادی پیگیری شدند اما با اضافه شدن مناطق ویژه این مصوبه با مشکل مواجه شد و به تعویق افتاد.

وی افزود: تا کنون با کمک نمایندگان استان در مجلس پیگیری های زیادی در مجلس، کمیسیون ها، شورای نگهبان و حتی تماس های مکرر با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام گرفته که امیدواریم به سرانجام برسد.

وی تاکید کرد: در مرزهای چهارگانه کشور تنها منطقه غرب دارای منطقه آزاد تجاری نیست که با توجه به دارا بودن استان از بیشترین مرز مشترک با کشور عراق و امنیت بالا از سوی آن طرف مرز مهران بهترین گزینه برای ایجاد منطقه آزاد تجاری در غرب است.

سلیمانی دشتکی گفت: استان ایلام در منطقه مرزی مهران دارای تشابهات فرهنگی و قومی زیادی با استان همجوار در عراق است و این یک مزیت مطلوب برای توسعه اقتصادی و ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی است.

وی اظهار داشت: اکنون بحث آزاد راه از حمیل - ایلام - مهران و سپس تا کربلا و بغداد در حال اجراست و بحث آزادراه اندیمشک - دهلران و مهران و همچنین راه آهن از هر دو مسیر در دستور کار قرار دارد و در حال اجرایی شدن است.

وی تاکید کرد: رییس جمهوری دستور کلنگ زنی طرح راه آهن اسلام آباد ایلام را صادر کرده و اکنون در دست اجراست.

وی اضافه کرد: طرح راه آهن اندیمشک - دهلران و مهران و سپس در صورت موافقت دولت عراق تا بغداد نیز در حال پیگیری است که به دلیل حضور شرکت های بزرگ نفتی قرار شده است بخشی از آن توسط این شرکت ها اجرا شود.

استاندار ایلام گفت: وجود ذخایر ارزشمند نفت و گاز، اجرای طرح های پتروشیمی متعدد، حضور شرکت های خصوصی پ.پ و صادرات سالانه یک و نیم میلیون دلاری، تردد روزانه دو هزار کامیون کالا از مرز مهران،  توافق بازارچه چنگوله توسط هیات دولت و اجرای دو طرح عظیم سامانه گرمسیری و طرح احیا تحول عظیمی در زمینه کشاورزی استان به ویژه در مهران ایجاد می کند.

سلیمانی دشتکی اظهار داشت: ایلام متعلق به همه کشور است و با وجود برخورداری از امنیت مرزی، وجود ۱۲ هزار جانباز و سه هزار شهید که بارها مورد بمباران هوایی و زمینی رژیم بعث قرار گرفته و مستحق برخورداری منطقه آزاد تجاری و اجرای طرح های توسعه ای و زیرساختی است.

وی از نمایندگان مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست: با دید مثبت نسبت به ارایه گزارش و موافقت با ایجاد منطقه آزاد تصمیم بگیرند.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: گزارش دستگاه های تخصصی و همچنین تعیین تکلیف اراضی تملک شده در منطقه مورد نظر در اختیار برخی دستگاه های نظامی و جلسه تخصصی با توجیه مناسب در تصویب منطقه آزاد مهران تاثیرگذار است.

حجت اله هاشم بیگی اظهار داشت: تمامی تلاش ما این است با تدوین دقیق گزارش از وضعیت و بازدیدها و همچنین مشاهدات  در این خصوص تصمیم گیری مناسب شود.

وی تاکید کرد: با توجه به تهیه پیش نویس برنامه هفتم توسعه توسط مجمع، ایجاد منطقه آزاد تجاری برای مهران نیاز است که امیدواریم محقق شود.

جهانگیر رستمزاد اظهار داشت: ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران تحول عظیمی در غرب کشور از نظر واردات و توسعه اقتصادی کشور ایجاد می کند.

وی افزود: مجموعه اقتصادی استان پیگیر تحول و توسعه اقتصادی در استان هستند و در تلاش اند با جذب سرمایه گذاران و اجرای طرح های بزرگ صنعتی و نفتی و پتروشیمی ایلام دارای توسعه همه جانبه شود.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.