حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : بالاترین درجه بهشت فردوس است و اگر چیزی از خدا می خواهید فردوس را طلب کنید.


» » » » شکل و شمایل جایگزین محتوا در کتاب کودک

کارشناس کانون پرورش فکری استان مطرح کرد:

شکل و شمایل جایگزین محتوا در کتاب کودک

کتاب های کارشناسی نشده بسیاری برای کودک به چاپ رسیده که حتی به دایره واژگانی کودک توجه نکرده و با پرداخت مبالغ هنگفت به ناشران به چاپ کتاب خود اقدام و خانواده ها نیز تنها با توجه به کیفیت ورق ها و شکل و شمایل برای فرزندان خود کتاب انتخاب می کنند

 

...

به گزارش کاوش نیوز، به بهانه هجدهم تیرماه و روز ادبیات کودک و نوجوان به سراغ کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان رفتیم تا در این باب نظر وی را جستجو و نگارش کنیم.

سمیه رئوفی که خود نیز در زمینه شعر و داستان در کانون فعالیت بسیاری دارد مهمترین عنصر یک نوشته خوب را در استفاده از حواس 5 گانه، خیال پردازی و توجه به جزییات محیط اطراف معرفی کرد و افزود: در هر کارگاه کتاب ها و منابعی از نویسندگان مطرح روخوانی و نقد می شود که اعضای حاضر بیشتر با آثار سایر هنرمندان در زمینه مورد نظر آشنا شوند.

به گفته وی کودک پس از طی این مراحل و رد کردن کارگاه "نوشتنن خلاق" بنا به ذوق و سلیقه خود وارد یکی از کارگاه های شعر یا داستان شده و شروع به خلق اثر می کند. مربی آثار نوقلم را نقد و بررسی و آثار مطرح کشور را با هدف الگو گیری نوجوان معرفی می کند.

این کارشناس زبان ادبیات فارسی ضمن تشریح انجمن های ادبی استان در ادامه می افزاید: در انجمن دیگر تمامی اعضا خودشان شاعر یا نویسنده شده اند و ماهی یک بار این انجمن ها برگزار می شود.

انجمن ادبی ماه قلم، فانوس، شمس، تنفس صبح و صبا در سراسر استان فعالیت دارند و در هر جلسه نیز یک مهمان از شاعران و نویسندگان مطرح کشور حضور دارند.

وی ضمن گله مندی از بی محتوایی کتاب های مربوط به کودکان گفت: تاکنون کتاب های کارشناسی نشده بسیاری برای کودک به چاپ رسیده که حتی به دایره واژگانی کودک توجه نکرده و با پرداخت مبالغ هنگفت به ناشران به چاپ کتاب خود اقدام و خانواده ها نیز تنها با توجه به کیفیت ورق ها و شکل و شمایل برای فرزندان خود کتاب انتخاب می کنند و این در حالی است که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تمامی کتاب ها پس از بررسی از فیلتر متخصصین امر رد و اجازه چاپ پیدا می کنند.

رئوفی جشن های پایان سال پیش دبستانی ها را نیز معضل دیگر این گروه سنی دانست و تصریح کرد: پایان یک سال تحصیلی به منزله پایان یک دوره فعالیت فرهنگی است اما مربیان آن را با برگزاری رقص و آواز خاتمه می دهند و این در حالی است که می توان در جریان برگزاری این جشن ها با یاری جستن از هنرمندان و هنرنمایی در زمینه در فعالیت های صورت گرفته نمود پیدا کند.

کارشناس ادبی کانون در ادامه ضمن معرفی برنامه ادبی " دوپنجره" با دعوت از نویسندگان و شعرای مطرح کشور در شرایط کنونی جامعه و رعایت فاصله های اجتماعی که به صورت مجازی برگزار می شود، افزود: در این برنامه کتاب یک نویسنده یا شاعر را انتخاب و در حضور وی کتاب نقد و به تمام سوالات پاسخ داده می شود که اخرین بار با کتاب "کاش حرفی بزنی" از مصطفی رحماندوست خواهش کردیم در جلسه حضور و یکبار در شرق استان و یک بار در غرب این جلسه برگزار شد.

به گفته وی تمامی کارگاه ها هم اکنون به صورت مجازی برگزار و تاکنون در بخش ادبی خوب جواب داده است.

وی با اشاره به هجدهم تیرماه و روز ادبیات کودک و نوجوان یادآور شد: بناست در این روز فرزانه رحمانی داستان نویس و کارشناس آفرینش های ادبی کانونن پرورش فکری کشور آثار تمامی اعضای 5 انجمن سراسر استان را نقد و در مورد طرح داستان نویسی صحبت کند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.