حدیث روز :
امام رضا (ع) می فرماید : بخيل را آسايشى نيست و حسود را خوشى و لذتى نيست و زمامدار را وفايى نيست و دروغگو را مروت و مردانگى نيست.


» » » » افتتاح و آغاز ساخت ۲ هزار و ۵۳۱ طرح عمرانی گلستان در دهه فجر

استاندار گلستان گفت که همزمان با دهه فجر ۲ هزار و ۵۳۱ طرح عمرانی و اقتصادی با اعتبار بیش از ۲۸ هزار میلیارد ریال در این استان افتتاح یا عملیات ساخت آن آغاز می‌شود.

...

کاوش نیوز: هادی حق شناس اظهار داشت: از این مقدار اعتبار ۱۵ هزار میلیارد ریال مربوط به افتتاح پروژه ها و مابقی برای آغاز عملیات ساخت طرح های گوناگون بوده که سهم بخش دولتی از این اعتبارات بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال است.

استاندار گلستان گفت: بخش عمده پروژه های امسال مربوط به بخش آب و فاضلاب، بهسازی و مرمت راه ها و پروژه ها، دامداری، خدمات رفاهی و واحدهای مسکونی است.

حق شناس در ادامه به روند ساخت و ساز مناطق سیل زده گلستان اشاره کرد و گفت: از ۲۱ هزار واحد مسکونی آسیب دیده، هفت هزار و ۷۰۷ واحد آن به صورت کامل تخریب و مابقی نیاز به مقاوم سازی داشت که تاکنون خانه های زیادی تکمیل و به بهره برداری رسید که در دهه فجر هم ۲ هزار واحد مسکونی دیگر تحویل خانواده های سیل‌ زده خواهد شد.

استاندار گلستان گفت: در بخش مسکن و کشاورزی ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض و با کارمزد چهار درصد به سیل زدگان پرداخت شده و در مجموع برای همه بخش های مناطق سیل زده ۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض تخصیص یافت که ۳۰ هزار میلیارد ریال آن پرداخته شد.

حق شناس به ضرورت تلاش بیشتر برای زهکشی اراضی بیابانی گلستان اشاره کرد و گفت: دولت متعهد به زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار از این اراضی است که تاکنون ۵۰ هزار هکتار به طور کامل زهکشی و بهره برداری شد.

حق شناس اظهار داشت: در دهه فجر امسال زهکشی ۵۰ هزار هکتار دیگر از این زمین ها آغاز خواهد شد.

 جلوگیری از شور شدن زمین، کنترل ماندابی شدن و فرسایش، مهار سیل، حفظ محیط زیست، سلامت عمومی و بهداشت، جلوگیری از راکد شدن آب و ایجاد بوی تعفن در محیط مزرعه، به زیر کشت بردن زمین‌های جدید، زودتر گرم شدن خاک در فصل بهار، شروع زودتر عملیات کشاورزی، افزایش کیفی و کمی محصولات، حفاظت از ابنیه و تاسیسات عمومی و توسعه روستایی و امنیت غذایی از جمله مزایای مهم اجرای طرح زهکشی است.

استاندار به روند اتصال خط آهن ایران به ترکمنستان اشاره کرد و گفت: ۹۲۰ هزار دلار بدهی ایران به ترکمنستان پرداخت شده تا آنها باقی مانده پروژه خط عریض را انجام دهند که در آن صورت واگن ها بدون نیاز به تغییر بوژی امکان تردد دارند.

۵ سال از گشایش خط‌آهن مشترک ایران، ترکمنستان و قزاقستان می‌گذرد اما هنوز از این ظرفیت به طور کامل برای توسعه صادرات و ترانزیت کالا استفاده نشده است.

یکی از مشکلاتی که تاکنون مانع بهره‌برداری کامل از مرز ریلی و خط آهن اینچه‌برون شده، چگونگی اتصال خطوط ریلی ایران و ترکمنستان است.

قوس ریل در ایران بیشتر از ترکمنستان است و در زمان بهره‌برداری اعلام شد این عریض شدن خطوط در داخل خاک ترکمنستان اتفاق خواهد افتاد.

در برخی نقاط این خط آهن، ریل ایران باید متناسب با خط ریلی کشور ترکمنستان و عریض‌تر باشد که هنوز این مشکل وجود دارد.

اتصال خط عریض ریلی ۲ کشور در نقطه صفر مرزی اینچه برون علاوه بر افزایش مبادلات ریلی، سبب حذف هزینه های تعویض بوژی برای دو کشور می شود.

خط ریلی اینچه برون به عنوان بخشی از کریدور شمال - جنوب می تواند بخش قابل توجهی از مبادلات واگنی کشورهای مستقل مشترک المنافع را انجام دهد.

استاندار گلستان همچنین به جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در این استان اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲ کل سرمایه گذاری بخش خصوصی گلستان یک هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال بود اما امسال فقط در یک بخش ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در فرآیند زنجیره تولید مرغ استان سرمایه گذاری شد.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان هم در این نشست گفت: ویژه برنامه های چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این استان با ورود نمادین امام خمینی از فرودگاه بین المللی گرگان و با سخنرانی استاندار گلستان آغاز خواهد شد.

حجت الاسلام احمدرضا احمدی با بیان این که امسال بیش از ۶ هزار برنامه برای جشن های دهه فجر گلستان پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده، اظهار کرد: ستاد دهه فجر از ۲۴ کارگروه استانی و ۱۴ کارگروه شهرستانی تشکیل شده است.

وی بیان کرد: تعدادی از برنامه‌ها توسط کارگروه‌های استانی برنامه ریزی و اجرا می شود و برخی دیگر در قالب بسته های فرهنگی، هنری، اجتماعی، قرآنی، خدماتی و غیره برگزار خواهد شد.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز بیش از هر چیز نیاز به وحدت بین اقوام، گروه‌ها، جناح‌ها و احزاب مختلف دارد و نباید بگذاریم تا دشمن به هر طریق وحدت را ضعیف کند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.