حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : به مردم بگوييد بهتر از آن چيزى كه می خواهيد به شما بگويند.


» » » اهمیت مدیریت دیابت به عنوان یک بیماری غیرواگیر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان مطرح کرد:

اهمیت مدیریت دیابت به عنوان یک بیماری غیرواگیر

اهمیت مدیریت دیابت به عنوان یک بیماری غیرواگیر

 

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره شعار امسال بهداشت جهانی غلبه بر دیابت است،گفت: گرچه نمی‎توان با این بیماری غلبه کرد اما مدیریت دیابت به عنوان یک بیماری غیرواگیر بسیار بااهمیت است

...

اهمیت مدیریت دیابت به عنوان یک بیماری غیرواگیر

 

 

 

به گزارش کاوش نیوز از گرگان، تقی ریاحی ظهر امروز در آئین تجلیل از تلاشگران و حامیان عرصه سلامت که در سالن اجتماعات دکتر بسکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان برگزار شد، اظهار کرد: مدیریت و شناسایی عوامل خطر در کاهش بیماری دیابت بسیار موثر است.

وی بر لزوم تکمیل کارت سلامت خانواده‎ها تاکید و تصریح کرد: هر چند تکمیل این برنامه زمانبر است اما باید اجرای آن تسریع پیدا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: سه الی چهار سال قبل شرایط هزینه‎های عرصه سلامت، بار اقتصادی سنگینی به خانوارها تحمیل کرده بود اوج بحران در شرایط تحمیل ظالمانه در بخش دارو را شاهد بودیم و هزینه‎های درمان بسیار بالا و  دسترسی کم بود.

ریاحی بیان کرد: با وجود آنکه دولت‎ها تعهد دارند هزینه سلامت را تامین کنند حتی در ممالک در حال توسعه این موضوع وجود دارد اما هزینه بر مردم سنگین است و گسیل هزینه‎های درمان، خانواده را به خط فقر نزدیک می‎کند هرچند این هزینه‎ها برای دولت‎ها نیز سنگین است.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت ابراز کرد: با تمام تلاش‎های صورت گرفته هنوز با جانمایی و منویات مقام معظم رهبری تا رسیدن به شرایط مطلوب سلامت فاصله زیادی وجود دارد، پیش‎بینی شده بود که سهم سلامت را از هزینه‎های درآمد ناخالص ملی به هشت درصد برسانیم ولی در بهترین شرایط در سال 1393 به 4.5 درصد هم نرسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: در شرایط ذیق اقتصادی اگر در دوره‎ای هزینه‎ها بر مردم سنگین بود اکنون هزینه‎ها برای دولت سنگین است، اقدامات خوبی در دو سال گذشته در دولت تدبیر و امید با کمک مجلس شورای اسلامی انجام و یک درصد ارزش افزوده به قانون تبدیل شد.

ریاحی گفت: باید تلاش شود مردم در کنار برخورداری از خدمات بهداشت و درمان شاخص‎های سلامت را دریافت کنند شعار امسال بهداشت جهانی غلبه بر دیابت است گرچه نمی‎توان با این بیماری غلبه کرد اما مدیریت دیابت به عنوان یک بیماری غیرواگیر که در دو الی سه دهه اخیر در دنیا شیوع آن زیاد شده بسیار بااهمیت است.

به گفته وی؛ بیماری‎هایی نظیر دیابت، پرفشاری خون، اعتیاد و افزایش خون رو به افزایش است که باید نسبت به کاهش آن دغدغه داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه سیر نارسائی کلیه در گلستان رو به افزایش است نقش نهادهای اجتماعی، خیرین، سازمان‎های مردم نهاد، رسانه‎ها و مطبوعات را مهم خواند و گفت: تمام لایه‎های سیاسی و اجتماعی باید دانش سلامت را دغدغه خود بدانند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.