حدیث روز :
امام علی(ع) می فرماید : آراستگی از اخلاق مومنان است.


» » » » رعایت نکردن اصول ارگونومی موجب حوادث و بیماری‌های شغلی می‌شود

مسئول آموزش مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین

رعایت نکردن اصول ارگونومی موجب حوادث و بیماری‌های شغلی می‌شود

 رعایت نکردن اصول ارگونومی موجب حوادث و بیماری‌های شغلی می‌شودمسئول آموزش مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت:رعایت نکردن اصول پیشگیرانه ارگونومی در محیط‌های کاری موجب حوادث و بیماری‌های شغلی می‌شود.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: صفیه احمدی پور افزود: شتاب زدگی و سهل انگاری در کار و رعایت نکردن نکات ایمنی باعث بروز حوادث کاری و اثرات جبران ناپذیر بر افراد می شود. 

وی با بیان اینکه رعایت نکردن ارگونومی در محیط کار سهل انگاری است، تصریح کرد: ارگونومی دانش چند رشته ای است که اطلاعات مربوط به ظرفیت های هر انسان، توانایی ها، محدودیت ها، ظرفیت های فیزیکی و روانی را گردآوری کرده و آنها را در طراحی مشاغل، محصولات، سیستم های ارتباط با انسان، مکان‌های کار و تجهیزات با هدف پیشگیری از بروز مسائل، مشکلات و آسیب‌های مربوط به سلامتی، بهینه سازی کارایی و بهره وری کیفیت کار به کار می برد.

مسئول آموزش مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین با بیان اینکه ۲ هدف اصلی ارگونومی، ایمنی و بهداشت و همچنین بهره وری کاری است، تصریح کرد: باید تلاش شود به هنگام کار بدن در وضعیت مناسبی قرار گیرد تا باعث کاهش فشار به بدن شود.

احمدی زاده عنوان کرد: قرار گیری تجهیزات در محدوده دسترسی کارمندان و کارگران از نکاتی است که در ارگونومی به آن توجه شده، چون در دسترس بودن تجهیزات کاری باعث می شود بدن کمتر شاهد تغییر وضعیت باشد و کمتر به عضلات و مفاصل فشار آید. 

وی همچنین گفت: چنانچه افراد مجبور به کار به صورت ایستاده هستند باید نسبت به انجام کار در ارتفاع صحیح توجه لازم را داشته باشند. 

این کارشناس سلامت با بیان اینکه در نظر گرفتن فضای کافی برای کار از دیگر نکات مربوط به بهداشت کار است، افزود: حداقل فضای در نظر گرفته شده جهت فعالیت هر شاغل در محیط کار صرف نظر از فضایی که وسایل و ادوات به خود اختصاص می دهد ۱۲ متر مربع است که این فضا رابطه مستقیمی با حفظ سلامت روحی و روانی و جسمانی افراد دارد و در صورت رعایت نکردن آن، حداقل اثرات آن ایجاد حوادث و بیماری های شغلی خواهد بود.

اِرگونومی (به یونانی :Ergonomie) به معنای، دانش به کار بردن اطلاعات علمی موجود درباره انسان و روش‌های علمی تولید چنین اطلاعاتی در طراحی محیط کار است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.