حدیث روز :
امام حسین (ع) می فرماید : كساني كه رضايت مخلوق را به بهاي غضب خالق بخرند ، رستگار نخواهند شد.


» » » » مطالبه‌گران اصفهان دغدغه‌های خود را با رئیس کل دادگستری در میان گذاشتند

مطالبه‌گران اصفهان دغدغه‌های خود را با رئیس کل دادگستری در میان گذاشتند مجمع مطالبه‌گران اصفهان در نشست صمیمی با رئیس کل دادگستری استان اصفهان و دادستان مرکز اصفهان دیدگاه‌ها و نظرات خود در خصوص مسائل مختلف را بیان کردند.مشروح این نشست را در این گزارش بخوانید.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری فارس: برای جلسه اعضای مجمع مطالبه گران اصفهان با مدیرکل دادگستری استان باید به ساختمان دادگستری می‌رفتم؛ رسیدم ولی دقیقا نمی‌دانستم که در کدام سالن، جلسه برگزار می‌شود.

در همین احوال آشفتگی جمع تعدادی از مطالبه‌گران را دیدم که یکی یکی به جمعیتشان اضافه می‌شد؛ مطالبه‌گران با کاغذهای نوشته شده در دست و کیسه‌های پر از حرف از راه می‌رسیدند؛ همه آن‌ها می‌دانند که رسالت بزرگی بر گردنشان است و باید از این فرصت ایجاد شده به خوبی استفاده کرده و مطالبات حق و درست را به گوش مدیرکل دادگستری استان برسانند؛ با رضایت از این اتفاق با آن‌ها همراه شدم تا به سالن جلسه برسم.

ساختمان را با آسانسور طی کردیم و بالاخره رسیدیم به مکان برگزاری جلسه؛ در حالی که داشتم وسایلم را برای پوشش خبری جلسه آماده می‌کردم و در موقعیتی که هنوز تعداد قابل توجهی از مطالبه گران وارد سالن نشده بودند، مدیرکل دادگستری رأس ساعت مقرر وارد شد و با تک تک افراد حاضر سلام و احوالپرسی کرد.

زمانی سپری نشد که جلسه دقیقا در ساعت تعیین شده از قبل و با آیات نورانی کلام الله مجید به صورت رسمی آغاز شد؛ از زاویه دید انتهای سالن نظاره‌گر یک جمع صمیمی و همدل، دغدغه مندی مطالبه گران، حمایت مدیرکل دادگستری و فضای خوب و امیدوارکننده در تمامی لحظات جلسه بودم.

 

نظارت مردم بر مردم و مردم بر حاکمیت

در ابتدا و به عنوان مقدمه سید امیر هاشمی‌نژاد، دبیر مجمع مطالبه گران استان اصفهان اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ و پس از سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان که ایشان ۱۰ راهکار را برای به میدان کشیدن مردم و در قالب مطالبه‌گری به جوانان ارائه دادند، تصمیم گرفتیم پرچم آرمانخواهی و عدالتخواهی را زمین نگذاریم و از این رو جمع مطالبه‌گران شکل گرفت.

وی افزود: در این راستا قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه‌الله به فرماندهی سرلشکر جعفری تشکیل و مجامع مطالبه‌گری در استان‌ها شکل گرفت و جمعی از افراد دغدغه‌مند در کنار هم قرار گرفتند تا با هدف نظارت مردم بر مردم و مردم بر حاکمیت و تشکیل حلقه میانی مجامع در استان‌های مختلف راه‌اندازی شود.

هاشمی‌نژاد خاطرنشان کرد: مجمع مطالبه‌گران استان اصفهان از ۱۰ تیرماه ۱۴۰۰ با هدف تشکیل حلقه میانی راه‌اندازی شد که تا به الان بیش از ۱۷ جلسه مردمی با نهادها و ارگان‌های مختلف برگزار کردیم و در یک سالی که گذشت ۲۷۳ عملیات به اسم مجمع مطالبه‌گران استان اصفهان در قرارگاه کشوری ثبت شد.

دبیر مجمع مطالبه‌گران تأکید کرد: در گذشته مطالبه‌گری‌ها بعضا ناآگاهانه بود که منجر به شکایت و یا پرونده‌سازی می‌شد که در این راستا با مشاورانی همچون احمد مقیمی، مشاور وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی و حتی با علما و بزرگان اصفهان ارتباط گرفتیم تا از مشاوره آن‌ها استفاده کنیم و این اتفاق باعث شد که روز به روز خطاهای مطالبه‌گران کاهش یابد و الان به صورت حرفه‌ای همه مطالبه‌گران جلسه برگزار می‌کنند و فاصله میان مردم و حاکمیت را کاهش دادند.

 

مطالبه‌گری؛ ظرفیتی در خدمت نظام

در ادامه جلسه احمد مقیمی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروزه یکی از چالش‌های نظام کاهش سرمایه اجتماعی است و بخش قابل توجهی از بی‌اعتمادی و ناامیدی محصول امپراطوری رسانه‌ است.

وی افزود: مسأله جهاد تبیین که رهبری بر آن تأکید دارند، شناسایی باطل و سحر است که متکی بر یک حرکت توحیدی و حقیقی خواهد بود و  نکته مهم جلب سرمایه اجتماعی جبران این هجمه‌ها است و چیزی که می‌تواند در این مورد بسیار مؤثر باشد، مطالبه‌گری است.

مقیمی افزود: مطالبه‌گری که به عدالتخواهی ختم نشود، ناقص است و عدالت‌خواهی که به تحول ختم نشود، فایده‌ای نخواهد داشت؛ به گفته مقام معظم رهبری تحول‌خواهی یکی از ویژگی‌های شاخص امام بود که برای آن خون دل خوردند؛ مطالبه‌گری یک دانش و مهارت و ظرفیتی در خدمت نظام است.

 

در ادامه تعدادی از مطالبه‌گران از کمیته‌های مختلف به بیان دغدغه‌های خود پرداختند

امیر دادخواه، یکی از مشاوران مطالبه‌گران ضمن تشکر از مدیرکل دادگستری و حضور اعضای مجمع مطالبه‌گران گفت: یکی از مشکلات اصلی مطالبه‌گران پرونده‌های قضایی است که به خاطر عدم اطلاع از قانون و اعمالی که سوء نیت در آن نباشد و مهمتر از این موارد به خاطر اینکه مسؤولان برای مطالبه در رأس مطالبه‌گران قرار دارند، دچار پرونده‌سازی‌هایی می‌شوند؛ در حالی که در تعدادی از این پرونده‌ها هیچ موردی از عناوین جرم دیده نمی‌شود.

حسن گلشن عضو شورای شهر جوشقان قالی نیز در ادامه جلسه عنوان کرد:نوع مواجهه برخی مسؤولان استان و شهرستان با مسأله مطالبات معدن، باعث دلسردی مردم شده است. مطالبه ما بررسی جامع گزارشات کارشناسی در مورد تهدید کمیت و کیفیت آب سرچشمه بر اثر فعالیت معدن سرچشمه کامو، در مهلت دو ماهه شورای عالی معادن استان است.

 

مطالبه‌گران از جایی حمایت نمی‌شوند

حجت‌الاسلام میثم جمالی، قاضی داگستری و مشاور مطالبه گران با بیان اینکه این جلسه یک اتفاق خوب و جدید است، تصریح کرد: در این مدتی که به عنوان مشاور برای رعایت چارچوب قانون کنار مطالبه گران هستم، فهمیدم مطالبه گران از جایی حمایت نمی‌شوند و در راستای دغدغه اجتماعی این اجر را برای خود خریدند که گاهی در مسائلی که پیش می‌آید صاحبان رانت و قدرت موضوع را به گونه‌ای رقم می‌زنند که برای ما هم جای تعجب دارد.

محمد کیانی، مطالبه گر شهرستان فلاورجان گفت: مردم شهرستان فلاورجان مراکز خاصی برای تفریح ندارند که عده‌ای با استفاده از رانت ، یک جایی را می‌سازند؛ متاسفانه زمین‌خواری، کوه خواری و رودخانه خواری اتفاق افتاده است و مناطقی که سهم مهمی در تولید کشور داشت را بر عهده داشت به باغ و ویلا تبدیل می‌شود.

سعید چاجایی، دبیر تخصصی کمیته مدیریت شهری خاطرنشان کرد: مطالبه‌ای که در خصوص فرونشست زمین در اصفهان داریم، جلوگیری از برداشت و انشعابات غیر مجاز از رودخانه زاینده‌رود است؛ درخواست داریم معاونتی برای رسیدگی به فسادهای اقتصادی در استان برای پیگیری موارد احتمالی ایجاد شود.

 

مهم‌ترین رکن گم شده در قوه قضائیه رسانه است

کمال نصیری‌فر، فعال رسانه‌ای بیان کرد: محیط زیست ما متولی ندارد؛ چرا که مجوز تشکل‌های محیط زیستی را باطل کردند و اجازه کار به آن‌ها نمی‌دهند.

امید نریمانی، فعال فضای مجازی و رسانه تأکید کرد: مهم‌ترین رکن گم شده در قوه قضائیه رسانه است؛ اگر روایت نکنیم برای ما روایت می‌کنند که در مسائل مهم حتما باید پیگیری‌ها و اقدامات به گوش مردم رسانده شود.

محمد فاتحی، عضو کمیته تخصصی گردشگری گفت: رفتار و ظاهر بعضی از راهنمایان گردشگری به عنوان نمایندگان ایران در شأن یک مسلمان نیست و گاها رفتارهای هنجارشکنی از آن‌ها دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام اکبرطاهری، دبیرمجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: با توجه به اینکه حق آبه کشاورزان و جریان دائمی زاینده رود مطالبه اصلی مردم اصفهان است ، برای دفاع از مطالبات مردم نیاز به ورود جدی‌تر دستگاه قضایی هستیم.

 

زمینه پذیرش حق و عدالت خواهی در جامعه باید تقویت شود

در ادامه این نشست صمیمی، حجت‌الاسلام اسدالله جعفری رئیس کل دادگستری استان اصفهان مطالبه‌گران را دیده‌بانان دلسوز و دغدغه‌مند نظام دانست که با ایثار و فداکاری و تنها برای انجام تکلیف الهی خود رسالت سنگین و خطیری را بر عهده داشته و مسائل و مشکلات اجتماعی و خواسته‌های به حق و مشروع مردم را در مسیر انقلابی‌گری مطالبه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه زمینه پذیرش حق و عدالت خواهی در جامعه باید تقویت شود، گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی و دولتی باید با آغوش باز مطالبات مردمی را پاسخ گفته و از ظرفیت مطالبه گری در مسیر جهاد تبیین به درستی بهره‌مند شوند.

جعفری در ادامه خطاب به مطالبه‌گران و دلسوزان نظام هم گفت: مطالبه‌گری در باطن و ذات مکتب انقلابی اسلامی و جمهوری اسلامی است؛ از همین رو دشمن هم در بیرون و هم در درون نمی‌خواهد این انقلاب در مسیر حقیقی و واقعی خود پیش رود و مطالبه‌گران در تحقق رسالت خود مراقب افراط و تفریط باشند تا مبادا ناخودآگاه از مسیر انقلابی خارج شوند و البته شرط موفقیت در این راه رعایت تقوای الهی است.

رئیس دستگاه قضایی استان در ادامه خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی استان از مطالبه‌گرانی که بر مدار شاخص‌ها و معیارهای اعلامی از سوی مقام معظم رهبری (مد ظله) و سایر مختصات جهاد تبیین حرکت می‌کند، حمایت و از اقدامات مجمع مطالبه‌گری در دوره تحول و تعالی و پیشبرد اهداف عالی دستگاه قضایی و نظام استقبال خواهد کرد.

وی در پایان معاونت حقوق عامه دادستان‌های استان و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم را پل ارتباطی اعلام کرد که موضوعات مرتبط با مطالبه‌گران را دنبال و پیگیری می‌کنند و ابراز امیدواری کرد: در رسیدگی به خواسته‌های مردمی و پیگیری مسائل در میان مردم و بدون واسطه در تمامی حوزه‌ها‌ اقدام کنند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.