حدیث روز :
امام رضا (ع) می فرماید : دوست هركس عقل او و دشمنش جهل اوست.


» » » » محققان دانشگاه ارومیه پوشش‌های فوق آبگریز تولید کردند

رییس دانشگاه ارومیه گفت: محققان این دانشگاه موفق به تولید فناوری پوشش های فوق آبگریز شدند.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: رحیم حب نقی با اعلام اینکه مجری این طرح دکتر "سجاد کشی پور" دانشیار گروه نانوفناوری دانشکده علوم دانشگاه ارومیه بوده، افزود: پوشش های فوق آبگریز با ایجاد ناهمواری‌هایی در مقیاس نانومتری از تماس آب با سطح زیری ممانعت کرده در نتیجه خیس شدگی سطح انجام نمی‌ گیرد.

وی با بیان اینکه این تکنولوژی برگرفته از طبیعت است، اظهار داشت: الگو برداری این طرح، رفتاری است که در برگ های نیلوفر آبی دیده می شود.

رییس دانشگاه ارومیه هدف از این تکنولوژی را کاهش سطح تماس سطوح مختلف با آب عنوان کرد تا از فرایندهایی که ناشی از وجود آب هستند، اجتناب شود.

وی ادامه داد: از جمله کاربردهای این محصول ایجاد پوشش های ضد خوردگی بر روی فلزات، ایجاد پوشش های خود تمیز شونده بر روی وسایل نقلیه، تولید شیشه های ضد مه، کاهش اصطکاک بدنه با آب در کشتی هاست.

 حب نقی گفت: همچنین چندین طرح تحقیقاتی مرتبط با صنعت در این زمینه توسط محققان دانشگاه ارومیه انجام شده و مقالات متعددی در مجله‌های معتبر بین المللی نیز به چاپ رسیده است.دانشگاه ارومیه برای اولین بار در نظام رتبه‌بندی لایدن (CWTS Leiden Ranking) یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان حضور یافته است.

لازم به ذکر است که این دانشگاه در نظام رتبه‌بندی تایمز نیز حضور داشته و در رتبه‌بندی اخیر پایگاه استنادی جهان اسلام ارتقای ۱۵ پله‌ای داشته است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.