حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : براستی که مومن به منزله کفه ترازوست هر اندازه ایمانش افزوده شود امتحانش نیز سنگین تر می شود.


» » ترس بازار از تعطيلي به خاطر هجوم اوميکرون

آغاز سال نو مي تواند روزهاي سختي به همراه داشته باشد

ترس بازار از تعطيلي به خاطر هجوم اوميکرون

ترس بازار از تعطيلي به خاطر هجوم اوميکرونبا اينکه ابتدا چنين وانمود مي شد که اوميکرون در مقابل سرعت بالاي شيوعش از قدرت کشندگي پاييني برخوردار است اما در عمل چنين نيست و با افزايش مرگ و ميرهاي ناشي از ابتلا به اين بيماري مشخص شده، اوميکرون مي تواند روزهاي سخت تري را رقم بزند. اما نکته حائز اهميت اين است که نتايج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، بیماران مبتلا به سویه اومیکرون جوان‌تر هستند و با مرگ نوزادان نگراني ها به شدت افزايش يافته است.

...

کاوش نیوز-الهه قهرمان: با اينکه اوميکرون بي محابا مي تازد و حالا در کنار افزايش مبتلايانش، تعداد مرگ و ميرها را هم بالا برده، اما گويي هنوز قرار نيست تصميمات درستي از طرف مسئولان اتخاذ و توجه مردم به نکات بهداشتي افزايش يافته و حداقل از رفت و آمدهاي غير ضروري بپرهيزند. خوزستان اعلام کرده در صورت ادامه این روند و رعایت نشدن شیوه نامه‌های بهداشتی، شرایط بسيار دشواري در پيش است و احتمالا در ایام عید نوروز کسب و کارها مختل شود. وضعیت شیوع کرونا در استان کرمان هم بحرانی شده و متاسفانه ۶ نفر ديگر جان خود را از دست دادند که یک نوزاد ۵ ماهه در بین آنان بود و چند روز پيش هم یک جوان ۲۵ ساله در لیست فوتي ها قرار داشت. در همين راستا سمنان به قله موج ششم رسيد و رکورد مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان‌هاي اين استان طي دو سال اخير شکسته شده شد.

خوزستاني ها که توانسته بودند چند ماهي را در شرايط زرد و آبي و با آرامش سپري کنند، حالا نگران سرعت افزايش تعداد مبتلايان و روزهاي سخت آينده هستند.

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در صورت ادامه این روند بیماری و رعایت نشدن شیوه نامه‌های بهداشتی، شرایط بسيار دشواري در پيش است.

دکتر محمدحسین سرمست با اشاره به وضعیت موج بیماری در خوزستان گفت: «هنوز به پیک بیماری نرسیده‌ایم و ممکن است در یکی دو هفته آینده شاهد شدت بیشتر بیماری باشیم و تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز بهداشتی و درمانی، بستری‌ها و فوتی ها افزایش یابد.»

وی با بیان اینکه در حال حاضر تقریبا ظرفیت تخت‌های ICU اختصاص داده شده به بیماران مبتلا به کرونا در بیماستان رازی اهواز تکمیل است، افزود: «در کل استان از ۷۰ درصد ظرفیت تخت‌های ICU اشغال شده و با افزایش تعداد بیماران بد حال، احتمالا در هفته‌های آینده شاهد افزایش موارد مرگ و میر باشیم.»

به گفته اين مسئول شرایط سختی در پيش است و شاید این شرایط تا نوروز ادامه داشته باشد. علاوه بر این ممکن است در ایام عید نوروز کسب و کار مختل شود.

مرگ نوزادان و جوانان، فاجعه بزرگ

وضعیت شیوع کرونا در استان کرمان بحرانی است و هر روز بر تعداد افراد مبتلا افزوده می‌شود و تحت های بیشتری در بیمارستانها اشغال می‌شود. هم اکنون ۱۷ شهرستان کرمان قرمز کرونایی شده است.

در کمال تاسف بايد گفت طي 24 ساعت قبل ۶ نفر ديگر جان خود را به خاطر ابتلا به کرونا از دست دادند که یک نوزاد ۵ ماهه در بین آنان بود و روز پنجشنبه گذشته نیز یک جوان ۲۵ ساله در لیست افراد فوت کرده قرار داشت. اين يعني اوميکرون هم جان هاي زيادي خواهد گرفت.

در همين رابطه رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان از فوت ۶ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در اين استان خبر داد و گفت: «امیکرون یک سرماخوردگی ساده نیست و بی تفاوتی جامعه فشار زیادی به پرستاران و کادر درمان وارد کرده و بسیاری از آنها بیمار شده اند.»

حمید رضا رشیدی نژاد با تاکيد بر اينکه ۴۵۶ نفر هم اکنون در کرمان با تشخیص کرونا در بیمارستان‌ها بستری هستند و تعداد بیشتری مشکوک به اين ويروس در مراکز درمان تحت مراقبت می‌باشند، ادامه داد: «سرایت این بیماری بسیار بالاست و در صورت بروز بیماری در یک خانواده همه باید قرنطینه شوند ۵ روز با سایر افراد جامعه در ارتباط نباشند.»

بر اساس آخرین نقشه رنگ بندی کشور کرمان سرخ‌تر از هفته قبل شده است و دیگر اثری از رنگ آبی در کرمان دیده نمی‌شود.

۱۷ شهرستان کرمان در وضعیت قرمز قرار دارد، ۴ شهر نارنجی و ۲ شهر هم زرد است که بنا به پیش بینی مسئولان روند صعودی بیماری در اين استان در روزهای اتی ادامه دارد و به زودی همه جا قرمز مي شود.

کرمان، زرند، کوهبنان، رفسنجان، شهربابک، سیرجان، بردسیر، رابر، بافت، ارزوئیه، جیرفت، بم، نرماشیر، رودبار جنوب، کهنوج، منوجان و قلعه گنج در وضعیت قرمز هستند.

رکورد مراجعه بیماران در سمنان

وقتي تعداد مبتلايان به اوميکرون در سمنان بالا رفت اين استان هم اقرار کرد به اوج موج ششم رسيده و رکورد مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها در این دو سال را شکسته است.

به گفته استاندار سمنان ، شاهد شیوع وسیع بیماری کرونا و سویه امیکرون در استان هستیم به نحوی که شهرستان‌های شاهرود، دامغان، سمنان، مهدی شهر و آرادان در وضعیت قرمز، گرمسار و سرخه در وضعیت نارنجی و میامی تنها شهرستان زرد استان محسوب می‌شود.

سید محمد رضا هاشمی که رياست ستاد مقابله با کرونای استان را نيز بر عهده دارد، ادامه داد: «طبق آمارهای دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود و در شبانه روز منتهی به شنبه ۹۶۰ نفر به بیمارستان‌های استان با علائم کرونا و سویه امیکرون مراجعه کرده‌اند که بیشتر از هر زمان دیگری در دوران شیوع کرونا است.»

با اين تفاسير مسئله خطرناکي جامعه را تهديد مي کند و آن هم اينکه  شايعه اي در حال دهان به دهان شدن است که مي گويد، "اگر کسی امیکرون بگیرد خوب است چرا که کرونا خود را ضعیف‌تر کرده و آسیبی به بدن نمی‌رساند در نتیجه مانند یک سرماخوردگی ساده بوده و اگر فردی بگیرد تازه فایده هم دارد. چون بدنش پادتن تولید می‌کند!"

موضوعی که از سوی کارشناسان اعلام شده به شدت اشتباه است و رکورد مراجعه سمناني ها به مراکز درماني گواه بي پايه بودنش است.

تشدید وضعیت کرونایی در آذربایجان شرقی

در شمال غرب کشور هم آذربایجان شرقی با افزایش تعداد بستری‌های کرونايي رو بروست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به بالا رفتن تعداد مبتلايان و ميزان نفراتي که به مراکز درماني مراجعه و بستري شده اند از تشدید وضعیت کرونایی در آذربایجان شرقی خبر داده است.

حسین حقائی گفت: «تعداد بستری‌های کرونایی در استان نیز به ۷۴۸ بیمار رسیده که ۲۰۴ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه هستند. اين در حاليست که در ۲۴ ساعت گذشته در استان، ۷ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.»

وي تاکيد کرد: «اکنون ۱۲ شهرستان آذربایجان شرقی در وضعیت قرمز، چهار شهرستان در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.»

به گفته اين مسئول، در روزهای اخیر، در بین مردم، ساده انگاری شده و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، چون استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری به حدود ۵۰ درصد کاهش یافته که در نتیجه آن شاهد افزایش بسیار بالای موارد سرپایی هستیم


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.