حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : منفورترين چيزهاي حلال در پيش خدا طلاق است.


» » خواص گیاه به لیمو

خواص گیاه به لیمواین گیاه، فوق العاده عطر خوشایندی دارد و به همین دلیل جز گیاهان معطر و گلدار دسته بندی می شوند. برگ ها عطری همانند لیمو دارند به همین دلیل "به لیمو"نامگذاری شده اند.

...

کاوش نیوز، گیاه به لیمو، فوق العاده عطر خوشایندی دارد و به همین دلیل جز گیاهان معطر و گلدار دسته بندی می شوند. برگ ها عطری همانند لیمو دارند به همین دلیل به لیمو نامگذاری شده اند. زادگاه آن جنوب شرقی آمریکا می باشد. ارتفاع این گیاه نهایتا به دو متر و گاهی بیشتر هم می رسد. برگ های این گیاه خواص درمانی دارد به هبمن دلیل برگ های آن را در اواخر تابستان جدا می کنند و خشک کرده و دم نوش تهیه می کنند. این گیاه در درمان بیماری های هاضمه نیز موثر است و اگر پوست شما دچار آفتاب سوختگی شده باشد از روغن آن می توانید برای التیام سوختگی استفاده کنید. در ضمن خانم های باردار نباید خیلی از این دمنوش استفاده کنند. برای بیماران کلیه نیز چندان مناسب نیست. یکی دیگر از کابردهای این گیاه استفاده از اسانس آن در صنایع عطر سازی میباشد.

نام علمی و مشخصات

نام علمی: Aloysia citrodora 

خانواده: Verbenaceae 

این گیاه را می توان همانند گیاهان آپارتمانی در آپارتمان هم نگهداری کرد.

نیازها و شرایط نگهداری گیاه به لیمو

به لیمو گیاهی است که آب فراوان می خواهد به عبارتی دیگر خشکی برای این گیاه اصلا خوب نیست. زمان آبیاری آن باید به خاک گلدان توجه کنید که خاک آن نباید خشک باشد تقریبا حالت نیمه خیس بود، باید آبیاری را شروع کنید. البته این بدان معنا نیست که خاک گلدان باتلاقی باشد بلکه در چنین شرایطی هم باعث زرد شدن برگ های گیاه می شود. اگر مشاهده کردید که برگ های آن عطر خود را از دست داده اند و اندازه آن ها کوچک شده اند یعنی میزان آبدهی آن را باید افزایش دهید. در ضمن برای رشد بهتر گیاه می توانید اواخر بهار و یا در طول تابستان تا اوایل پاییز عمل هرس را انجام دهید. 

در شرایطی که تابش آفتاب مستقیم باشد. نهایتا 8 ساعت زمان برای گیاه کافیست. حتی در مکان نیم سایه هم می توان آن را کاشت نمود. اگر نور کافی به گیاه نرسد برگ های آن کوچک و رنگ پریده می شوند و ساقه آن نیز باریک و بلند می شود. و در نهایت گلهای گیاه می ریزد و یا اصلا تشکیل نمی شوند.

دمای مناسب برای رشد گیاه نباید از10 درجه کمتر شود چرا که دیگر گیاه از بین می رود. در دمای 0 درجه برگ های خود را از دست می دهد. این گیاه گرمای هوا را دوست دارد اما اگر گرما بیش از حد شود به برگ های گیاه صدمه میزند. در هوای تابستان که گرمای هوا زیاد است باید از زمان ظهر به بعد در سایه قرارش دهید.

خاک گلدان از نظر غنی بودن نیاز معمولی و متوسط دارد. برای تهیه خاک این گیاه می توانید خاک معمولی را با خاک برگ به قسمت مساوی مخلوط کنید و برای کود دهی آن هم کود 20-20-20 مناسب است. این گیاه را می توانید در گلدان نیز بکارید. در طول زمستان هم حواستان باشد خیلی در  معرض وزش باد و سرما قرار نگیرد. خواه ناخواه این گیاه در زمستان برگ های خود را ازدست می دهد. چون این برگ ریزی یکی از نیازهای این گیاه برای برگ دهی فصل بعدیش می باشد.

بیماری ها و آفات گیاه به لیمو

کنه تار عنکبوتی، شته، مگس سفید، شپشک آرد آلود، سفیدک پودری،  شانکر باکتریایی از جمله آفات و بیماری هایی هستند که ممکن است گیاه را درگیر کند.

تکثیر گیاه به لیمو

کاشت بذر: بذرها را روی خاک بپاشید و سپس روی آن را با لایه ای نازک از خاک بپوشانید به طوری نور خورشید مستقیما نتابد. بعدا سطح خاک را با آب اسپری کنید و یک پلاستیک بر سطح آن کشیده شود تا رطوبت گیاه برای رشد حفظ شود. مانند حالت گلخانه، که شرایط خوبی را برای رشد گیاه فراهم می کند.

قلمه زدن: برای این کار در اواخر بهار و یا اواسط تابستان  قلمه ها را از قسمت های انتهایی گیاه حدود 15-20 سانتی متر کات کرد. و در خاکی مخلوط از شن و خاک برگ و در محیطی گرم و مرطوب مانند گلخانه کاشت و در سال دوم آنها را به محیط بیرون از گلخانه انتقال داد.

خوابانیدن: در این روش می توانیم شاخه های آن گیاهی که نزدیک زمین قرار دارند و تا حدی هم قابل انعطاف هستند را در شکافی که حدودا 15 سانتی متر روی سطح خاک ایجاد کرده ایم بخوابانیم و روی آن خاک بریزیم به جز نوک ساقه که باید از خاک بیرون باشد..بهترین زمان برای این کار، اواخر بهار و یا اوایل تابستان است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.