حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : به مردم بگوييد بهتر از آن چيزى كه می خواهيد به شما بگويند.


» » جِتکو، شرکت سری صنعت خودروی ایران!

ماجرای ایجاد شرکتی سری توسط “هاشم یکه زارع” در سکوت مطلق خبری _ اداری و با رعایت شدید اصول حفاظتی و امنیتی، شرکت “جِتکو”؛ شرکتی دانش بنیان که قرار بود مغز متفکر و پیشرانِ توسعه ی صنعت خودروی ایران باشد.

...

کاوش نیوز، حساسیت مدیریت وقت گروه صنعتی ایران خودرو برای حراست از مغز متفکر صنعت خودروی ایران در حدی بود که تا حدود یک سال پیش، حتی مدیرعامل بعدی (فعلی) و بخش اعظم مدیران ارشد و معاونان ایران خودرو نیز از وجود این شرکتِ دانش بنیان، بی اطلاع بودند و پس از آن نیز تنها بروز یک اتفاق، باعث افشای وجودِ چنین شرکتی در ایران شد!

این اتفاق نیز «واردات یک دستگاه خودروی برقی تسلا به ایران» بود. این خودروی تسلا برای مطالعه از سوی شرکت « جتکو »، خریداری و وارد گمرک ایران شده بود که شکار دوربینِ عکاسان و رسانه ها شد و این سوال همه جا پیچید که با وجود منوعیت واردات، خودروی لوکس و آخرین مدل تسلا در ایران چه می کند!؟

انتشار اخبار متعدد در این زمینه و پیگیری رسانه ها در نهایت توجه ها را به شرکت واردکننده ی خودرو، که «جتکو» بود، جلب کرد و بدین ترتیب مدیریت فعلی ایران خودرو از وجود این شرکت آگاه شد و با پیگیری های بیشتر از پروژه های تعریف شده و در حال اجرا در این شرکت نیز مطلع شد.

درواقع اصول حرفه ای و حفاظتیِ پایه گذاری و رعایت شده از سوی هاشم یکه زارع در پایه ریزی “جتکو” در حدی بود که حتی «فرشاد مقیمی» مدیرعامل فعلی ایران خودرو که پس از ماجرای برکناری یکباره و بازداشت یکه زارع در ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ (که در نهایت به تبرئه وی از اتهامات وارده منجر شد)، جایگزین یکه زارع شد نیز تا مدتها از وجود این شرکت بی اطلاع بود!

یکه زارع پس از انتصاب به مدیرعاملی گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۱۳۹۲، طرح بلندپروازانه اش برای « خودروساز شدن ایران » را وعده داد و پروژه های مختلفی در این رابطه اجرا کرد که پایه گذاری سرّی مغز صنعت خودروی ایران؛ مهمترین آن بود.

به این ترتیب «جتکو» با حضور مهندسان و نخبگانی شکل گرفت که فارغ التحصیل برترین دانشگاه های ایران بودند و علاوه بر داشتن خلاقیت و ایده های جدید و به روز در این صنعت، مراحل خاص گزینش را به طور مستقیم از سوی مدیرعامل وقت ایران خودرو طی کرده بودند.

حتی تا یکسال پس از ماجرای برکناری پرماجرای یکه زارع از مدیریت ایران خودرو نیز تنها عده انگشت شماری در ایران خودرو از وجود این شرکت آگاه بودند و در خارج از ایران خودرو نیز، عملا شرکتی به نام «جتکو»، وجود خارجی نداشت!

دلیل این حد از حساسیت و رعایت اصول حفاظتی و فعالیت در سکوت و دور از چشم رسانه ها و حتی بسیاری از فعالان و مدیرانِ ایران خودرو و صنعت خودرو نیز؛ حفاظت از این شرکت (جتکو) و جلوگیری از سرقت و لو رفتن طرح ها و پروژه های این مرکز فن آورانه بود.

ضمن اینکه فعالیت در سکوت و بی خبری، کمک می کرد “جتکو” گرفتار برخی حاشیه های رایج در ایران، ضرباتِ رقبای داخلی، جاسوسی صنعتی و خرابکاری دشمنان خارجی نشده و در آرامش و امنیت به نتیجه ی مطلوب و تعریف شده برسد.

حتی پس از فاش شدن نام «جتکو» نیز، اصول امنیتی و حرفه ای در نظر گرفته شده در حدی بود که تا ماه ها بسیاری از مدیران ایران خودرو نیز از محل استقرار این شرکت اطلاعی نداشتند.

طبق آنچه که در ذهنِ هاشم یکه زارع بود، قرار بود این شرکت زمانی رونمایی شود که چند اَبَر پروژه بزرگ در سطح ملی و بین المللی در آن به نتیجه رسیده و ارائه شود.

در زمان مدیریت بعدی ایران خودرو (فعلی) اما رعایتِ اصول حفاظتی، امنیتی و حرفه ای رایج در جهان در رابطه با شرکتهای دانش بنیان صنعتی؛ جدی گرفته نشد و نام جتکو و برخی پروژه های آن، افشا و رسانه ای شد.

«داخلی سازی قطعات و سیستم الکترونیکی خودرو» که اخیرا اخبار آن منتشر شد و همچنین طراحی خودروی برقی « تارا »؛ از مهمترین دستاوردهای شرکت «جتکو» است که برای اولین بار در صنعت خودروی ایران صورت می گیرد.

وزن و اهمیت «جتکو» و پروژه های فن آورانه آن در سطحی ست که می توان آن را «فردو»ی صنعت خودروی ایران لقب داد همانگونه که تاسیسات هسته ای «فردو» از نظر سطح اهمیت، تکنولوژی، غیرقابل دسترس بودن و آسیب ناپذیری، قلب صنعت هسته ای ایران است.

امیدواریم مدیرعامل فعلی ایران خودرو و مدیران آتی آن؛ امانت دار خوبی برای حفظ، حراست و تقویت میراث ارزشمندی به نام «جتکو» باشند که هم اکنون به «مغز» صنعت خودروی ایران تبدیل شده است.

منبع: اقتصاد سالم


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.