حدیث روز :
امام رضا (ع) می فرماید : به ديدن يكديگر رويد تا يكديگر را دوست داشته باشيد و دست يكديگر را بفشاريد و به هم خشم نگيريد.


» » فاجعه ای که مدرنا می توانست در کشور بوجود آورد

فاجعه ای که مدرنا می توانست در کشور بوجود آوردکسانیکه که از تایید این واکسن توسط سازمان بهداشت جهانی دم می زند باید حال و روز این روزهای تولید  واکسن مدرنا را جویا شد. پیش تر در مورد فایزر هم در همان شروع تزریق واکسن، کشور آمریکا با تلفات بسیاری مواجه بود که خود کادر درمان و مردم هم نسبت به آن بی اعتماد شدند.

...
به گزارش کاوش نیوز به نقل از راه دانا؛ صحبت کردن از کرونا به ظاهر ساده اما سخت است. همان مهمان ناخوانده ای که از آسیای شرقی وارد ایران شد و نزدیک به دوسال است که برای خودش جا خوش کرده و گویا قصد رفتن ندارد. کافی است به آمار مرگ مبتلایان به کرونا که بی گناه و غریبانه به سوی دیار باقی شتافتند ، نگاهی بیاندازیم اینجاست که بی رحمی این ویروس هشیارترمان می کند که چه آسان بر اثر بی احتیاطی و ساده انگاری رعایت پروتکلهای بهداشتی در تن آدمیان رخنه می کند و زور آدمی به آن نمی رسد و در آخر هم بدن رنجور  تسلیم آن می شود، در حقیقت برای جلوگیری از ادامه دارشدن  روند مصیبت وار این ویروس، دانشمندان طی آزمایش های  بالینی مختلف به  کشف واکسن کرونا دست پیدا کردند، در این میان کشورهای مختلف مانند آمریکا برای ساخت واکسن مدرنا و فایزر پیش قدم شده و  صادرات آن را با شعار مورد تایید بودن به کشورهای مختلف آغاز کردند.
نکته مهم این است که کشوری که از تایید این واکسن توسط سازمان بهداشت جهانی دم می زند باید حال و روز این روزهای تولید  واکسن مدرنا را جویا شد. پیش تر در مورد فایزر هم در همان شروع تزریق واکسن، کشور آمریکا با تلفات بسیاری مواجه بود که خود کادر درمان و مردم هم نسبت به آن بی اعتماد شدند.
از بد حادثه در روزهای اخیر انعکاس اخباری از وزارت بهداشت ژاپن مبنی بر وجود آلودگی در ویال های این واکسن خبر ساز شده است به طوری که بیش از ۱.۶میلیون دوزآن از مرحله تولید خارج شد که دردسر دوباره ای را برای کشور آمریکا که همواره ادعای ساخت واکسن مورد تایید بهداشت جهانی را دارد، ایجاد کرده است چرا که پس از انتشار اخباری در رسانه های ژاپن ، سازنده مدرنا نیز وجود آلودگی را بعد از بررسی های لازم تایید کرد.  از بد قضیه خبر تلفات ناشی از تزریق دز دوم این واکسن  در افراد بود  که تاکنون  به تیتر یک رسانه های کشور های مختلف تبدیل شده است و موجی از نگرانی را در مردم ایجاد کرده است به طوری که در شرایط پیک پنجم کرونا که تزریق واکسن برای همه یک امر ضروری است، مردم آن کشورها به سازندگان واکسن در کشورشان اعتمادی ندارند و از تزریق آن امتناع می کنند.
به وجود آمدن چنین مسأله  ای برای کشورها یک تجربه به حساب می آید و بار دیگر احساس خطر از ناحیه آمریکا را به ما گوشزد می کند ، مسأله ای که رهبر انقلاب بارها نسبت به آن تاکید داشتند حتی در سخنرانی تلویزیونی  خود در ۱۹دی ماه ۱۳۹۹ با مردم، واکسن های آمریکایی و انگلیسی را ممنوع اعلام کردند و فرمودند که به این کشورها اعتمادی نیست و گاهی این واکسن ها برای آزمایش بر روی ملت ها است.
ایشان تأکید داشتند که از سابقه فرانسوی ها در ماجرای خون های آلوده باید عبرت گرفت اما  واردات واکسن از کشورهای دیگر مشکلی ندارد البته گوش فرا دادن به سخنان رهبری به مذاق بعضی ها در داخل که تحت تاثیر اخبار رسانه های معاند غربی قرار می گیرند، خوش نیامد و گویا پنبه در گوش خود کرده و ساز مخالف می زدند که باید به آمریکا اعتماد و واکسن وارد کرد اما به چه بهایی معلوم نبود!
ذکر یک نکته اینجا بسیار ضروری است که چند روز پیش از نشر اخبار رسوایی واکسن مدرنا ،علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران در تشریح جزئیات مصوبات جلسه این ستاد و وضعیت واکسیناسیون علیه این بیماری گفته بود که رئیس جمهور تاکید کردند اولویت اول دولت بحث کروناست و در ارتباط با تامین ارز برای واکسن هیچ مشکلی نداریم. اما این شبهه که آمریکا به ما واکسن فایزر و مدرنا می‌داد اصلا درست نیست. ما با یک یا دو کشور اروپایی وارد مذاکره شدیم برای گرفتن واکسن فایزر و مدرنا که اگر کارها خوب پیش برود حتما وارد خواهیم کرد. این موضوع خارج از تعهد کووکس است.
باید توجه کرد که در ابتدای هیاهوی واکسن سازی علیه کرونا، سازوکاری به نام «کووکس» در سازمان جهانی بهداشت شکل گرفت و قرار شد این مجموعه، جایی برای تبادل واکسن برای همه کشورها به صورت عادلانه باشد تا همه کشورها از موهبت واکسیناسیون علیه کرونا بهره‌مند شوند، کشور ما نیز سبد خرید واکسنش را در صف کووکس قرار داد و بهای آن را پرداخت به طوری‌که اخیرا نماینده سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که ایران تنها کشوری است که پول آن را کامل پرداخت کرده است.
با وجود سبد کووکس و واردات آن در کشور باید مراقب بود تا سایر واکسن ها نیز تاییده های جهانی را داشته باشند تا به سرنوشت شوم واکسن های آمریکایی دچار نشود چر ا که سلامت مردم را نمی توان شوخی گرفت.
حال با وجود این رسوایی که به دنبال واکسن آمریکایی مدرنا پیش آمده است  این خبر برای سندروم غربگرایی  که در داخل  کشور هستند و هنوز به این باور نرسیدند که واردات واکسن  های آلوده مدرنا می توانست به فاجعه ای عظیم در کشور تبدیل شود، خوش نیامده است و با ساده انگاری این قضیه طوری وانمود می کنند که گویا اتفاقی نیافتاده و کشور ما که از آمریکا واکسنی را وارد نساخته است.
کشوری که در اوج کرونا با وجود پرداخت پول از سوی ایران برای تامین دارو و ملزومات بهداشتی به دلیل تحریم از ورود آن ها به کشور ایران جلوگیری کرد و این جا بود که ایران باز هم اقدامی جهادی توانست در سخت ترین شرایط با راه اندازی کارگاه های تولید ماسک و مواد بهداشتی نیاز کشور را بر طرف سازد و اینجا بود که توان داخلی کشور عینیت پیدا کرد.
در هر صورت نمی توان در این شرایط نقش واکسن های مورد تایید بهداشت جهانی در جلوگیری از شدت گرفتن کرونا انکار کرد و باید روند واکسیناسیون آحاد عمومی جامعه در کشور تسریع پیدا کند اما از همه مهم تر نباید از هول حلیم (واکسن) در دیگ بی تفاوتی (نسبت به اهداف دشمن)  غرق شویم .

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.