حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : بالاترين عبادت، عفّت شكم و شهوت است.


» » به برخی افراد احراز صلاحیت‌نشده ظلم شد

به برخی افراد احراز صلاحیت‌نشده ظلم شدکاوش نیوز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز (جمعه) در سالروز عروج ملکوتی امام خمینی(ره) در بخش پایانی سحنان خود به دلجویی دستگاه های مخلتف از یکی از نامزدهایی که عدم احراز صلاحیت شده بود پرداختند. تاکید رهبر معطم انقلاب بر دلجویی دستگاههای مختلف نشان می دهد که منظور رهبری شورای نگهبان نبوده بلکه دستگاههای مختلف در این موضوع دخیل بوده و می بایست جبران مافات کنند.

...

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز (جمعه) در سالروز عروج ملکوتی امام خمینی(ره) در بخشی از سخنان تلویزیونی خود  در بخش پایانی سخنانشان یک تذکر ضروریِ دینی و انسانی درباره مسائل پیش‌آمده در جریان عدم احراز صلاحیت برخی ثبت‌نام کنندگان در انتخابات بیان کردند.
ایشان خاطرنشان کردند: به بعضی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد، ظلم وجفا شد و به آنها یا خانواده‌هایشان که خانواده‌های محترم و عفیفی بودند، نسبتهای خلاف واقع داده شد که بعداً  ثابت شد آن گزارشها غلط و خلاف است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به انتشار این موارد در بین مردم و در فضای مجازیِ رها و بدون قید و بند، تأکید کردند: حفظ آبرو جزو بالاترین حقوق انسانها است بنابراین خواهش و مطالبه من از دستگاههای مسئول این است که مواردی را که گزارش خلاف واقع راجع به فرزند یا خانواده کسی داده شده، جبران و اعاده حیثیت کنند.

منظور رهبر انقلاب از گزارش خلاف چه بود و چه کسانی باید جبران کنند؟

پس از سخنان رهبر انقلاب مبنی بر خلاف بودن گزارش‌هایی درباره فرزندان برخی از افراد احراز نشده، گفتگوها و گمانه‌زنی‌هایی درباره بازگشت علی لاریجانی به رقابت‌ها مطرح شده است. اما این احتمال تا چه میزان به واقعیت نزدیک است؟
در این باره نکته اول این است که عدم احراز صلاحیت کاندیداها صرفا یک دلیل نداشته و این اتفاق ناظر به دلایل متعددی است. یعنی با اینکه تحصیل فرزند یک شخص در آمریکا بر اساس مصوبه شورایعالی امنیت ملی، می‌تواند یکی از دلایل عدم احراز باشد، اما این دلیل همه ماجرا نبوده است. دکتر دهقان، عضو شورای نگهبان هم قبلا در این خصوص گفته بود: با اینکه اقامت نداشتن فرزندان مسئولین در برخی از کشورهای خارجی مصوبه شورای عالی امنیت ملی است اما این مطلب دلیل عدم تایید صلاحیت هیچ فردی نبوده اما بی تاثیر هم نبوده است.
پس از رد صلاحیت علی لاریجانی، گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد مبنای ردصلاحیت وی گزارش‌های متعددی بوده است که به مواردی در خصوص اموال و دارایی‌های وی، شائبه سوء استفاده از قدرت در دوران ریاست مجلس و نیز اختیارات برادرش در قوه قضائیه مطرح بوده است. به علاوه اشاره رهبر انقلاب به گزارش‌هایی که خلاف بودن آن ثابت شده، به احتمال قوی ناظر به گزارش یک نهاد امنیتی است که در آن بر اساس شواهدی، احتمال تابعیت دوم برای فرزند لاریجانی مطرح شده بود که البته از سوی اعضای شورای نگهبان مورد خدشه قرار گرفت و طبق گفته دهقان، عضو حقوقدان شورای نگهبان، این دلیل مبنای رد صلاحیت هیچ فردی قرار نگرفت.
موضوع مهم اما آن است که طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی، صرف حضور در خاک آمریکا و انگلیس برای فرزندان برخی مسئولان ممنوع بوده و اساسا برای مغایرت با این مصوبه نیازی به اثبات اقامت یا تابعیت وجود ندارد. از این رو وقتی اصل حضور فرزند یک کاندیدا در خاک آمریکا محرز باشد، اصرار گزارش نهاد امنیتی مذکور بر وجود تابعیت نمی‌توانسته تاثیری بر رای اعضای شورا گذاشته باشد. بنابراین و با توجه به تعدد دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی، نمی‌توان انتظار تایید صلاحیت وی پس از صحبت‌های رهبر انقلاب را داشت.

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.