حدیث روز :
امام علی(ع) می فرماید : آراستگی از اخلاق مومنان است.


» » بخواهیم یا نخواهیم مقصر وضع موجود و محکوم به شکست هستیم/ دولت همتی ادامه دولت حسن روحانی خواهد بود

بخواهیم یا نخواهیم مقصر وضع موجود و محکوم به شکست هستیم/ دولت همتی ادامه دولت حسن روحانی خواهد بودروزنامه شرق: حمایت از همتی عملاً به جامعه چنین القا می‌کنند که تصمیمات اقتصادی دولت روحانی مورد تأیید ماست؛ موضوعی که بسیار خطرناک به نظر می‌رسد زیرا بی‌تردید مهم‌ترین مشکل این ‌روزهای کشور اقتصاد است.
...

کاوش نیوز، درحالی که در روزهای اخیر عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده به صورت جداگانه از اصلاح‌طلبان خواسته‌اند تا در حمایت آنها به میدان بیایند، اردوگاه اصلاحات که در این روزها در انزوا به سر می‌برد، تاکنون نتوانسته است تصمیم بگیرد که در دوگانه همت-مهرعلیزاده از کدام نامزد پشتیبانی کند. اما دلیل این انفعال اصلاح‌طلبان چیست؟

 در نظر مردم، در به وجود آمدن وضع موجود، گناه اصلاح‌طلبان بیشتر از روحانی نباشد، کمتر هم نیست. مردم اصلاح‌طلبان را به‌خاطر حمایت‌هایشان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و 96، به‌خاطر تَکرارها، شریک روحانی می‌دانند. نکته‌ای که رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز به آن اذعان دارند. جریان اصلاحات با قبول اینکه مقصر وضع موجود هستند، امیدی به پیروزی در انتخابات آتی ندارند و خود را محکوم به شکست می‌دانند و از همین رو تصمیم دارند با عدم حمایت از همتی و یا مهرعلیزاده، اندک سرمایه اجتماعی خود را برای سالهای بعد حفظ کنند.

روزنامه شرق، در شماره امروز خود، در گزارشی تحت عنوان «چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد» نوشت: «انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 از جهات مختلف برای اصلاح‌طلبان پرمانع است. مهم‌ترین مانع، سایه سنگین دولت حسن روحانی بر مواضع اصلاح‌طلبان در پیشگاه عمومی است؛ به نحوی که جبهه اصلاحات چه بخواهد، چه نخواهد، به‌ دلیل حمایتی که در دو مقطع 92 و 96 از حسن روحانی کرد، شریک عملکرد دولت محسوب می‌شود. حمایت مستقیم سیدمحمد خاتمی از یک‌ سو و حمایت بی‌قید‌و‌شرط همه اصلاح‌طلبان از روحانی از سوی دیگر، باعث شد که نگاه عمومی به دولت روحانی ضمیمه جبهه اصلاحات باشد و به همین دلیل هم خاصه از سال96 به این سمت شاهد ریزش سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان بودیم.»

شرق در ادامه ضمن اشاره به عدم مقبولیت کاندیداهای وابسته به دولت در جامعه، می‌نویسد: «یکی از موانع اصلاحات در این دوره عدم اعتماد عمومی به نامزدهایی باشد که به هر نحو منتسب به دولت‌اند؛ حتی این مانع برای اسحاق جهانگیری هم وجود داشت و گرچه او یک نیروی باسابقه اصلاح‌طلب محسوب می‌شود که در تمام ارکان اجرائی و حتی تقنینی سابقه داشت، اما به دلیل مسئولیتش در دولت، به‌نوعی نماینده وضع موجود تلقی می‌شد و حتما اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری تأییدصلاحیت می‌شد، اصولگرایان با تکرار وسیع این گزاره او را نزد مخاطبان اصلاحات تخریب می‌کردند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در بخش دیگری از گزارش خود، با اعلام اینکه همتی نمی‌تواند گزینه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری باشد، نوشته است: «اگر اصلاح‌طلبان بخواهند از او یک قطب انتخاباتی بسازند، عملا به جامعه چنین القا می‌کنند که تصمیمات اقتصادی دولت روحانی مورد تأیید ماست؛ موضوعی که بسیار خطرناک به نظر می‌رسد زیرا بی‌تردید مهم‌ترین مشکل این ‌روزهای کشور اقتصاد است و ازقضا در دی‌ماه 96 و آبان 98 بخش مهمی از مردم به‌ دلیل بحران معیشت هزینه‌های‌ بسیار دادند. خستین پیامد حمایت اصلاح‌طلبان از همتی تأیید ضمنی عملکرد اقتصادی دولت روحانی است که چنین شرایطی حتما نه‌فقط در این انتخابات بلکه در آینده نیز به جریان اصلاحات لطمات بسیاری وارد می‌کند.»

روزنامه آفتاب یزد، از دیگر روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلبان نیز در مطلبی با عنوان « انتخاب اصلاح‌طلبان؛ مهرعلیزاده یا همت؟» با اعتراف به اینکه همتی و مهرعلیزاده ادامه دهنده وضع موجود خواهند بود نوشت: «گزینه‌هایی چون عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده چون وضع موجود را استمرار می‌بخشند، استخوان در گلوی اصلاحات‌اند. آن‌ها نه برنامه‌ای برای اصلاح دارند و نه پشتوانه‌ای؛ به همین علت، آن‌ها سم مهلکی برای اصلاحات‌اند.»

با این وجود اخبار حاکی از آن است که حزب کارگزاران سازندگی قصد دارد تا با هدف تداوم دولت روحانی، به صورت مستقل از دیگر احزاب اصلاح‌طلب و علیرغم مخالفت بزرگان اصلاح‌طلبان، در حمایت از عبدالناصر همتی وارد میدان شوند. چنانچه غلامحسین کرباسچی دبیرکل کارگزاران سازندگی اخیر در ارگان رسمی این حزب نوشت: آقای همتی در این روزها بسیار خوب عمل کردند و سخنان معقولی بیان کردند. در شرایط فعلی به نظر ما آقای همتی کسی است که مسائل کشور را می‌شناسد و به خصوص با توجه به تخصص شان در بعد اقتصادی راه‌حل‌های علمی و معقول برای حل نسبی مشکلات دارد اما خواسته و تلاش ما این است که همه نیروهای اصلاح طلب با استفاده از صندوق رای و تک تک آراء شهروندان حرکت کند. تمایل قطعی دوستان ما در کارگزاران حتماً این است که در انتخابات از آقای همتی حمایت کرده و برای ایشان تبلیغ کنیم و برنامه‌های ایشان را برای مردم در انتخابات توضیح دهیم.

البته گویا اعلام حمایت کارگزاران از همتی به مذاق دیگر اصلاح‌طلبان خوش نیامده است.

روزنامه شرق در شماره امروز خود، با برحذر داشتن کارگزاران از پشتیبانی از همتی، یادآور شده است: «در صورت حمایت جبهه اصلاحات از همتی یا مهرعلیزاده احتمال شکست بسیار است و شاید در چنین شرایطی هزینه‌نشدن اعتبار اصلاحات بر نامزدهای موجود منطقی‌ به نظر می‌رسد. اینکه اخیرا یکی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی گفته است که اگر تصمیم نهاد اجماع‌ساز مبنی‌بر عدم ارائه نامزد باشد، این حزب به‌ طور مستقل از یکی از نامزدها حمایت می‌کند، با میثاق جمعی اصلاح‌طلبان که کارگزاران هم در آن شرکت داشت، مغایرت دارد.»


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.