حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : نه من و نه گویندگان قبل از من کلمه ای پر محتوا همانند لا اله الا الله نگفته ایم.


» » مذاکرات برجام در وین، انتخاباتی است؟/ گرایی که سفیر فرانسه درباره مهندسی انتخابات ایران داد/ «فیلیپ تیئبو» چگونه خاطرات وندی شرمن را یادآور شد؟

مذاکرات برجام در وین، انتخاباتی است؟/ گرایی که سفیر فرانسه درباره مهندسی انتخابات ایران داد/ «فیلیپ تیئبو» چگونه خاطرات وندی شرمن را یادآور شد؟مشخص می شود که مذاکرات وین یک طراحی مذاکره برای مذاکره است و به اسم مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام صورت می گیرد اما هدفش پیروی مجدد غربگرایان و تکمیل زنجیره سازش در دولت بعدی است.
...

کاوش نیوز: برخی از اظهارنظرهای داخلی و خارجی درباره برجام نشان می دهد که این سند توافق برای هر دو گروه حائز اهمیت سیاسی است. اصلاح طلبان در این راستا برجام را به عنوان یک دستاورد جناحی نگاه می کنند و سعی شان بر این است که حتی الامکان تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم برجام احیا شود و مردم بخشی از تعهدات و وعده هایی که آنان داده اند را لمس کنند. در همین راستا بود که اصلاح طلبان خود را طرفدار «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان دادند و پس از اینکه وی رای آورد اما به قول های برجامی اش عمل نکرد با دلخوری برای او نامه و یادداشت نوشتند که الوعده وفا و آقای پریزیدنت به حرف هایی که درباره برجام زدی پایبند باش.
از طرف دیگر نیز غربی ها به غرب گرایان به عنوان حامیان خود در ایران نگاه می کنند و از این موضوع آگاه هستند که می توانند با وجود این قشر سیاسی در کشورمان برخی از اهداف خود را پیش ببرند. بنابراین نگاه سیاسی منفعت طلبانه در دو سوی میدان قابل مشاهده است.
در همین رابطه،  سفیر فرانسه در اظهار نظری متفاوت و عجیب در مورد مذاکرات وین مطرح می کند که « تلاش می‌کنیم برجام قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران احیا شود!»
«فیلیپ تیئبو» رسما هم به شعور مردم ایران به نوعی توهین می کند و هم از عملیات غرب برای «مهندسی انتخابات ایران» آنهم از وین را آشکار می سازد.
فرانسه ای که همواره به عنوان بازوی فریبنده آمریکا در مقابل ایران عمل کرده است حالا بازهم جایگاه خود را دربرجام به خوبی نشان می دهد. جالب اینجاست که سفیر این کشور درحالی از احیای انتخاباتی برجام سخن می گوید که این کشور از جمله طرف های 1+5 است که رسما چه در خودروسازی و چه در تجهیزات پایه‌ای نفت به کشورمان ضربه وارد کرده است. هر چند که این موضوع از قصور مدیران خودروساز و نفتی کشورمان نیز است که بعد از چندبار بدعهدی فرانسوی ها بازهم به سراغ آنها برای وابسته سازی صنعت خودروسازی کشورمان می روند.
حالا مشخص می شود که مذاکرات وین یک طراحی مذاکره برای مذاکره است و به اسم مذاکرات هسته ای و احیای برجام صورت می گیرد اما هدفش پیروی مجدد غربگرایان و تکمیل زنجیره سازش در دولت بعدی است.
از سوی دیگر باید این نوع سخنان سفیر فرانسه را مداخله در انتخابات ایران به طور رسمی و مستقیم تلقی کرد. اما از سوی دیگر این موضوع نشانه ای آشکار برای افکارعمومی است که خط خود را از غربگرایان جدا کنند و بدانند که لیبرال ها نه به منفعت مردم بلکه به منفعت غرب عمل می کنند و در مواقع لزوم هم اگرچه به طور التماسی اما به طور کاملا جدی و آشکار غرب از حامیان خود در ایران پشتیبانی می کند.
از سوی دیگر، «وندی شرمن» نیز در زمان ترامپ بیان می کرد که رفتار این فرد باعث تزلزل جایگاه اصلاح طلبان در ایران شده است اما وقتی به عنوان قائم مقام وزارت امور خارجه آمریکا معرفی شد عنوان کرد که در مقابل ایرانی ها هوشیار هستم و ژئوپولتیک جهان تغییر کرده است و نیازمند یک برجام جدید هستیم.
وی مطرح کرده بود که «حامیان برجام در ایران اگر فکر کنند ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز می‌شود، از توافق هسته‌ای خارج خواهند شد».
همچنین در بخشی از خاطرات شرمن که نشانگر توجه جدی آمریکایی ها به فضای داخلی ایران است او می گوید: «ما هدایت قدرت اقتصادی ۱ + ۵ و تمامی کشورهای اتحادیه اروپا را به دست گرفتیم تا با تحریم‌ها بر ایران فشار آوریم. ما حتی می‌خواستیم که ایران مقداری از قدرتش را حفظ کند و به این موضوع توجه داشتیم که روحانی بتواند به اندازه کافی درون حکومت قدرت داشته باشد تا بتواند شرایط توافق را اجرایی سازد. همچون همیشه، رمز کار این بود که از قدرت استفاده کنیم بی‌آن‌که دیگران را از قدرتشان محروم سازیم».
با این اوصاف به نظر می رسد به صورت دوسویه و بخصوص اصلاح طلبان سعی می کنند که با مذاکرات هسته ای کاسبی سیاسی  کنند و در این حوزه آنچه امروز با توجه به سخنان کسانی چون شرمن و سفیر فرانسه آشکار و هویداست، کارکرد جناحی برجام برای جناح اصلاحات است


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.