حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : براستی که مومن به منزله کفه ترازوست هر اندازه ایمانش افزوده شود امتحانش نیز سنگین تر می شود.


» » ما قرض می‌کنیم دولت بعد با سود به مردم پس بدهد!

به نظر می‌رسد روحانی باید سخنانش درباره انتشار اوراق مالی را تصحیح کند و بگوید: ما اوراق منتشر می‌کنیم، پولش را خرج می‌کنیم، دولت آینده پول مردم را با سودش پس بدهد.

...

کاوش نیوز،حسن روحانی در جلسه اخیر هیات دولت با دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۰ به انتقادات نسبت به افزایش بیش از حد انتشار اوراق مالی در دولت دوازدهم پاسخ داد.

روحانی با تقدیر از عملکرد دولتش در انتشار اوراق مالی و توصیف مزایای انتشار اوراق، گفت: ما چیزی را در این کشور آوردیم جایگزین پول نقد کردیم و آن اوراق بود. معنی واقعی اوراق یعنی قرض گرفتن از مردم، از ملت قرض می‌گیریم با سود به ملت برمی‌گردانیم.

روحانی در این جلسه اما این واقعیت را نگفت که بخش اعظم اوراق منتشرشده در دولت او را دولت آینده باید بازپرداخت کند.

دولت روحانی در سال‌های اخیر حجم زیادی اوراق مالی منتشر کرده که سررسید بخش اعظم آنها از سال ۱۴۰۰ به بعد، یعنی بر عهده دولت آینده است. جالب آن که سررسید عمده اوراقی که قرار است در سال ۱۴۰۰ بازپرداخت شود، هم از تابستان است یعنی زمانی که دولت روحانی کارش تمام‌شده و دولت جدید بر سر کار حاضر می‌شود.

به همین دلیل، در لایحه بودجه ۱۴۰۰ رقم ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع دولت باید صرف بازپرداخت اوراق مالی و اسلامی شود.

 این رقم در حالی است که بودجه سال آینده بدون در نظر گرفتن میزان فروش نفت و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول دولتی، حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان هم کسری دارد.

مقایسه این آمار و ارقام نشان می‌دهد که دولت آینده در همان ابتدای کار خود با وجود کسری بودجه بسیار، باید ۱۳۰ هزار میلیارد تومان پول برای بازپرداخت اوراقی که دولت روحانی به مردم فروخته و پول آن را خرج کرده، تهیه کند.

حتی اگر تمام تحریم‌های آمریکا علیه ایران هم لغو شود، بازگشت شرایط اقتصادی به وضعیت عادی طول خواهد کشید و دولت آینده منابعی برای بازپرداخت اوراق فروخته‌شده توسط دولت روحانی نخواهد داشت. آنگاه چاره‌ای جز استقراض از بانک مرکزی نمی‌ماند که سبب افزایش شدید نقدینگی و تورم در کشور خواهد شد.

ضمن آن که برخی محاسبات نشان می‌دهد دولت آینده در سه سال اول فعالیت خود باید ۳۶۸۰۰۰ میلیارد تومان بابت اصل و فرع اوراق بدهی که توسط دولت دوازدهم فقط در سال ۱۳۹۹ منتشرشده، پرداخت کند. دولت روحانی در سال جاری تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر کرده است.

 بر اساس آنچه مژگان خانلو، سخنگوی لایحه بودجه ۱۴۰۰ اعلام کرده، حدود ۳۴۳ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی توسط دولت از سال ۹۲ تا میانه آذر ۹۹ منتشر شده است.

 از اولین بودجه دولت یازدهم تا آخرین بودجه دولت دوازدهم، میزان انتشار اوراق مالی ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.

با توجه به توضیحات فوق، به نظر می‌رسد روحانی باید سخنانش درباره انتشار اوراق را تصحیح کند و بگوید: ما اوراق منتشر می‌کنیم، پولش را خرج می‌کنیم، دولت آینده پول مردم را با سودش پس بدهد./مشرق


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.