حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : نه من و نه گویندگان قبل از من کلمه ای پر محتوا همانند لا اله الا الله نگفته ایم.


» » احتمال گسترش جنگ از جبهه لبنان وجود دارد

احتمال گسترش جنگ از جبهه لبنان وجود داردسید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله با اشاره به اینکه هر سناریویی در جبهه لبنان مطرح است، تاکید کرد که حزب‌الله برای ناوهای آمریکا نیز ابزار و تجهیزات مناسب تدارک دیده است.

...

به گزارش کاوش نیوز، به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان گفت: عملیات «طوفان الاقصی» صد در صد فلسطینی بود و اجرای آن نیز صد در صد فلسطینی بود و مسئولانش آن را از همه پنهان نگه داشته بودند. تصمیم گیران این عملیات آن را از گروه‌های فلسطینی و جنبش‌های مقاومت پنهان نگه داشتند و این البته سبب دلخوری گروه‌های فلسطینی و مقاومت نشد. محرمانه نگه داشتن کامل این عملیات موفقیت قاطع آن را با اقدامی غافلگیرکننده و شگفت انگیز تضمین کرد.

چهار مسئله بر شرایط زندگی فلسطینان فشار وارد می‌آورد
دبیرکل حزب الله لبنان گفت: مسئله مسئله بر شرایط فلسطین فشار وارد می‌آورد که عبارتند از: پرونده اسرا، پرونده قدس و مسجد الاقصی، مسئله محاصره نوار غزه و مسئله خطرات جدیدی است که کرانه باختری را تهدید می‌کند.
به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، سید حسن نصر الله در مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهدای طریق القدس که در ضاحیه جنوبی بیروت برگزار شد گفت: همه شرایط و درد و رنج‌های ملت فلسطین را در طول بیش از ۷۵ سال گذشته می‌دانیم، اما شرایط سال‌های اخیر درفلسطین به ویژه با این دولت افراطی، احمق و وحشی اسرائیل بسیار سخت و دشوار شده است.
چهار مسئله بر شرایط فلسطین فشار وارد می‌اورد مسئله اول پرونده اسراست هزاران اسیر زن و مرد و کودک فلسطینی در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند برخی از ان‌ها سال‌ها در زندان هستند و برخی بیمار هستند و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند، اما هیچ کس هیچ اقدامی برای آن‌ها نمی‌کند و با این دولت افراطی و وزیر احمق اسرائیلی که شرایط بر اسیران و خانواده هایشان دشوارتر کرده است مسئله دوم پرونده قدس و مسجد الاقصی است که به ویژه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته و قبل از طوفان الاقصی شاهد آن بوده استکه از زمان اشغال قدس در سال ۱۹۶۷ بی سابقه بوده است.
سوم مسئله محاصره نوار غزه است که نزدیک به ۲۰ سال است بیش از دو میلیون انسان در مساحتی تنگ و کوچک و در شرایط سخت زندگی می‌کنند، اما هیچ کس د راین جهان اقدامی نمی‌کند.
مسئله چهارم خطرات جدیدی است که کرانه باختری را تهدید می‌کند طرح‌های شهرک سازی‌های جدید به ویژه با این دولت افراطی و احمق صهیونیستی است همچنین هر روز جنایت‌های کشتار و بازداشت‌های روزانه و تخریب منازل صورت می‌گیرد همه این‌ها بر فلسطینیان و جنبش‌های مقاومت در فلسطین فشار وارد کرده بود.

آنچه در مرز‌های لبنان و رژیم اشغالگر روی می‌دهد بی سابقه است
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: مقاومت اسلامی عراق مسئولیت خود را انجام می‌دهد و اعلام کرده است ممکن است وارد مرحله تازه‌ای شود. موشک‌ها و پهپاد‌های یمن به ایلات و پایگاه‌های نظامی اسرائیل خواهد رسید. ما از روز هشتم اکتبر وارد نبرد شدیم. اگر واقعگرایانه به آنچه در مرز‌ها روی می‌دهد، نگاه کنیم می‌بینیم این تحولات بسیار مهم است. آن چه در جبهه لبنان روی می‌دهد در تاریخ رژیم صهیونیستی بی سابقه است. به آنچه در مرز‌های اسرائیل روی می‌دهد اکتفا نخواهد شد. آنچه در جبهه لبنان روی می‌دهد حتی در جنگ ژوئیه هم اتفاق نیفتاد. ما طی عملیات در مرز‌ها خودرو‌ها و نظامیان و تجهیزات دشمن را هدف قرار می‌دهیم. مقاومت اسلامی لبنان از اکتبر وارد نبرد شده است و این نبرد با نبرد‌های سابق تفاوت دارد.
در صورت عملیات پیشدستانه علیه لبنان، دشمن بزرگ‌ترین حماقت را در تاریخش مرتکب می شود
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان گفت: دشمن امروز از کشیده شدن امور به آنچه از آن هراسناک است، به طور واقعی می‌ترسد. عملیات مقاومت در جنوب لبنان به دشمن اعلام می‌کند که اگر به فکر تجاوزگری یا عملیات پیشدستانه باشد، بزرگ‌ترین حماقت را در تاریخش مرتکب شده است.
عملیات ما در جنوب، بیان همبستگی با غزه است
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان گفت: عملیات ما در جنوب بیان همبستگی ما با غزه و ساکنان آن برای کاستن فشار از آنهاست. از روز اول به ما گفته شد که ناو‌های آمریکای به خاطر شما و برای حمله به شما به اینجا آمده اند. جبهه لبنان و احتمال تشدید تنش آن بستگی به دو موضوع دارد: اول، روند حوادث در غزه و تحولات آن و دیگری رفتار دشمن در قبال لبنان است.
جبهه لبنان از فشار بر غزه کاست و بخشی از ارتش اشغالگر را مشغول کرد
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: علاوه بر شهدای گردان‌های القسام و گردان‌های القدس، ۵۷ نفر نیز (در مرز‌های لبنان و رژیم اشغالگر) شهید شده اند. عملیاتی که در مرز‌ها آغاز شد و گسترش یافت دشمن را وادار کرد نیرو‌های خود را در مرز‌ها نگه دارد و تعداد بیشتری از آن‌ها را به آنجا بیاورد. جبهه لبنان تعداد نیرو‌هایی را که ممکن بود برای حمله به غزه به کار گرفته شود کاهش داد. جبهه لبنان توانست یک سوم نیرو‌های ارتش اسرائیل را به مرز‌های لبنان بکشاند. بخش مهمی از نیرو‌های رژیم اشغالگر نیرو‌های ویژه و نیرو‌های نظامی هستند که ممکن بود به غزه اعزام شوند. حدود یک سوم نیرو‌های لجستیک ارتش رژیم اشغالگر به مرز‌های لبنان اعزام شدند. جبهه لبنان ده‌ها هزار تن از ساکنان شهرک‌های صهیونیست نشین مرزی را وادار به مهاجرت کرد. ۴۳ شهرک صهیونیست نشین در شمال فلسطین اشغالی به سبب عملیات ما تخلیه شدند. عملیات در مرز‌های لبنان و فلسطین اشغالی، نوعی نگرانی و ترس در میان سران دشمن و حتی برای آمریکا ایجاد کرد.
همه احتمال‌ها در جبهه لبنان مطرح است
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان گفت: همه احتمال‌ها و گزینه‌ها در جبهه لبنان مطرح است و ممکن است هر لحظه آن‌ها را برگزینیم. تهدید و ارعاب ما و مردان مقاومت در منطقه ما بی نتیجه است. به دشمن صهیونیست درباره ادامه تجاوزگری هایش هشدار می‌دهم.
به آمریکایی‌ها می‌گویم که جنگ افزار ناو‌های شما را نیز آماده کرده ایم
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان گفت: ناو‌های شما ما را نمی‌ترساند و هیچ وقت ما را نترسانیده است. ما جنگ افزار‌های ناو‌های شما را هم که ما را با آن‌ها تهدید می‌کنید، آماده کرده ایم.
تحرکات ما در مرز‌ها به رفتار دشمن در قبال لبنان بستگی دارد؛برای همه احتمالات و گزینه‌ها آماده باشیم
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: بیم آن می‌رود که این درگیری‌ها به جنگی فراگیر تبدیل شود و دشمن این مسئله را در نظر دارد. عملیات ما سبب می‌شود دشمن مراقب اقدامات خود در قبال لبنان باشد و از بیم وخیم‌تر شدن اوضاع، رفتار خود را کنترل کند. عملیات روزانه ما در مرزها، دشمن را به وحشت انداخته است.
عملیات ما به دشمن می‌گوید اگر به لبنان تجاوز کند مرتکب بزرگترین حماقت در تاریخ خود شده است. اوضاع غزه سبب می‌شود بیش از پیش به ضرورت پایداری و مقاومت و تسلیم ناپذیری ایمان بیاوریم. عملیات و فداکاری‌های ملت ما بیانگر همبستگی با غزه برای کاستن از فشار‌ها بر آنجاست. از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی به ما گفتند ناوگان آمریکا به ما حمله خواهد کرد و برای حمله به ما آمده است. جبهه ما جبهه همبستگی با غزه است و بر اساس تحولات آنجا عمل می‌کند.
تحرکات ما به رفتار دشمن در قبال لبنان بستگی دارد و باعث می‌شود به اصل غیرنظامی در برابر غیرنظامی برگردیم.
همه سناریو‌ها در جبهه لبنان وارد است. همه گزینه‌ها روی میز است و ممکن است هر زمان به سراغ آن‌ها برویم. همه ما باید برای همه احتمالات و گزینه‌ها آماده باشیم.
به آمریکایی‌ها می‌گویم که کسانی که دهه ۸۰ شما را شکست دادند همچنان زنده اند
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان گفت: به آمریکایی‌ها می‌گویم که آن‌هایی که شما را در آغاز دهه هشتاد شکست دادند، همچنان در قید حیات هستند و کودکان و نوه هایشان نیز آن‌ها را همراهی می‌کنند. تجاوزگری به غزه تجاوزگری شماست. هر کسی که می‌خواهد جنگ به منطقه کشیده نشود، باید برای متوقف کردن این تجاوزگری بشتابد.
وی خطاب به آمریکائی‌ها گفت: در صورت وقوع جنگ منطقه ای، منافع و نظامیان شما قربانی و بزرگ‌ترین بازنده خواهند بود. نبرد اکنون نبرد پایمردی و پایداری و شکیبایی و کسب دستاورد و جلوگیری از تحقق اهداف دشمن است.
مانند سال ۲۰۰۶، غزه پیروز خواهد شد
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان خطاب به ملت فلسطین و همه مبارزان مقاومت گفت: همچنان نیاز به زمان داریم، اما پیروز خواهیم شد. سال ۲۰۰۶ نیز این گونه پیروز شدیم. در غزه و کرانه باختری نیز این گونه پیروزی به دست آمد. غزه پیروز خواهد شد و فلسطین پیروز است.
تهدیدات آمریکا ما را نمی‌ترساند
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: پیام‌هایی دریافت کرده ایم مبنی بر این که اگر به عملیات در جنوب ادامه دهیم آمریکا به ایران حمله خواهد کرد. این تهدیدات ما را نمی‌ترساند و به آن‌ها می‌گوییم برای مقابله با ناوگان شما که با آن ما را تهدید می‌کنید، آماده ایم.
به آمریکای‌ها می‌گویم کسانی که اوایل دهه هشتاد قرن گذشته شما را شکست دادند هنوز زنده اند. به آمریکایی‌ها می‌گویم شما می‌توانید تجاوزات علیه غزه را متوقف کنید، زیرا این تجاوزات کار خود شماست. هر کس می‌خواهد جلوی گسترش نبرد در منطقه را بگیرد باید تجاوزات علیه نوار غزه را متوقف کند.
نبرد ما هنوز به مرحله پیروزی با ضربات ویرانگر نرسیده است، اما پیروزی‌هایی کسب می‌کنیم.

به زودی پیروزی غزه را جشن می‌گیریم؛ پیروزی نتیجه صبر است
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: این نبرد، نبرد پایداری، صبر، بردباری و افزایش دستاورد‌ها و جلوگیری از دستیابی دشمن به اهداف است. باید تلاش کنیم غزه و مقاومت غزه پیروز شود. به اهالی غزه و کرانه باختری و همه ملت‌های مظلوم می‌گویم پیروزی نتیجه صبر است. به زودی پیروزی غزه و مردم غزه را جشن میگیریم.

پیروزی غزه به معنای پیروزی مصر، اردن، سوریه و لبنان است
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان گفت: پیروزی امروز غزه یعنی پیروزی ملت فلسطین، اسیران و پیروزی کرانه باختری، قدس، مسجد الاقصی، کلیسای القیامه و کشور‌های منطقه است. پیروزی غزه امروز در جهت منافع ملی مصر، اردن و سوریه است و قبل از همه در جهت منافع ملی لبنان است. دشمن لبنان و مردم آن را تهدید می‌کند و با کشتار غزه بر آن تاکید می‌کند حال آنکه در باتلاق خود افتاده و ناتوان و شکست خورده است. کشور‌های عربی و اسلامی باید برای آتش بس تلاش و روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل متوقف کنند.
افکار عمومی جهان در حال تغییر رویکرد علیه دیکتاتورهاست
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: وظیفه همه آزادگان و افراد شرافتمند جهان است که این حقایق را برای افکار عمومی بازگو و روشن کنند. افکار عمومی جهان در حال تغییر رویکرد علیه دیکتاتورهاست. امروز انسانیت اقتضا می‌کند از ملت غزه دفاع شود.
رها کردن ملت فلسطین سبب شکل گیری رژیم اشغالگر در سال ۱۹۴۸ شد
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: رژیم صهیونیست در سال ۱۹۴۸ که جهانیان ملت فلسطین را رها کردند شکل گرفت.
صادرات نفت به دشمن باید متوقف شود
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان گفت: آیا ناتوانی عرب‌ها به حدی رسیده است که قادر به وارد کردن کمک‌های انسانی به غزه و خارج کردن مجروحان نیستند؟ صدور بیانیه‌های محکومیت کافی نیست بلکه روابط باید با دشمن قطع شود و صدور نفت و صادرات به آن متوقف شود. مقاومت اسلامی در عراق با اعلام ورود به مرحله جدید، به مسئولیت خود عمل می‌کند. از هشتم اکتبر ما وارد طوفان الاقصی شدیم.
دوران پس از جنگ غزه دیگر مثل قبل از آن نیست
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: آنچه در غزه روی می‌دهد جنگی مثل بقیه جنگ‌های گذشته نیست بلکه جنگی سرنوشت ساز و تاریخی است. دوران پس از جنگ غزه دیگر مثل دوران قبل از آن نخواهد بود.
به محض اطلاع از طوفان الاقصی وارد مرحله دیگری شدیم
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان گفت: ما نیز مانند سایر جهان از طوفان الاقصی مطلع شدیم و فورا از یک مرحله به مرحله دیگر منتقل شدیم. آنچه در جبهه ما روی می‌دهد مهم و بسیار تاثیرگذار است. به آنچه در جبهه ما روی می‌دهد، بسنده نخواهد شد.
اولین هدف متوقف کردن تجاوزات علیه غزه است و پیروزی غزه، پیروزی همه است
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: اولین هدفی که شبانه روز باید برای آن تلاش شود، متوقف کردن تجاوزات و جنگ علیه نوار غزه است. اهداف جنگ این است که تجاوزات متوقف شود و مقاومت و حماس در غزه پیروز شوند. پیروزی غزه به معنای پیروزی ملت فلسطین و قدس و مسجدالاقصی و کرانه و اسرا است. پیروزی غزه به معنای پیروزی همه کشور‌های منطقه است و به سود منافع ملی مصر و اردن و سوریه و لبنان است.
مقاومت اسلامی لبنان از هشتم اکتبر وارد یک نبرد واقعی شده است
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان گفت: مقاومت اسلامی از هشتم اکتبر وارد یک نبرد واقعی شده است و فقط کسی واقعا آن را درک می‌کند که در مرز‌ها باشد. مقاومت اسلامی به لحاظ عنوان، ادوات و اهداف مورد نظر، وارد نبردی متفاوت شده است. موشک‌های پهپاد‌های یمنی ایلات و پایگاه‌های اسرائیل را هدف قرار خواهد داد.
دشمن در حالی لبنان را تهدید می‌کند که در حال غرق شدن در غزه است
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: دشمن در حالی لبنان را تهدید می‌کند که در حال غرق شدن در غزه است. کشور‌ها و حکومت‌های عربی و اسلامی باید برای متوقف کردن تجاوزات علیه غزه نهایت تلاش خود را بکنند. کشور‌های عربی و اسلامی باید روابط خود را با اسرائیل قطع و صادرات نفت و گاز و غذا به آنجا را متوقف کنند.
مقاومت لبنان سبب شد که دشمن شمار زیادی از نیروهایش را به طرف غزه اعزام نکند
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان گفت: هفتم اکتبر دشمن نیرو‌های خود را که روحیه خود را کاملا باخته بودند از مرز‌های لبنان عقب کشید تا آن‌ها را به طرف غزه ارسال کند. عملیات مقاومت (لبنان) سبب شد که دشمن نیروهایش را در مرز‌های لبنان نگه دارد بلکه به شمار آن‌ها افزود. جبهه لبنان به طور عمده از نیرو‌هایی که برای حمله به غزه در نظر گرفته شده بودند کاست و آن‌ها را به طرف ما گسیل داشت.
احتمال کشیده شدن جبهه لبنان به جنگ همه گیر احتمالی واقعی است
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان گفت: جبهه لبنان یک سوم نیرو‌های ارتش اسرائیل را که عمده آن‌ها نیرو‌های نخبه و ویژه هستند، در مرز‌های لبنان به خود مشغول کرد. اگر موضع ما فقط به همبستگی سیاسی منحصر می‌شد اسرائیل خیالش از مرز‌های شمالی راحت بود و نیروهایش عازم سمت غزه می‌شدند. شهرک نشین‌هایی که از شمال و جنوب خارج شده اند بیشترین فشار معنوی و اقتصادی را ایجاد کرده اند. عملیات در مناطق مرزی لبنان سبب نگرانی، ترس و انتظار فرماندهان اسرائیل و آمریکا شد. احتمال کشیده شدن جبهه لبنان به یک جنگ همه گیر احتمالی واقعی است.

هر کسی که امروز سکوت کند باید در انسان بودن خود بازنگری کند
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان گفت: نبرد طوفان الاقصی نبردی انسانی در برابر توحش و سبعیت است که در آمریکا، انگلیس و اسرائیل نمود یافته است. هر کسی که امروز سکوت کند باید در انسان بودن خود بازنگری کند که آیا انسان است و آیا دین یا شرف دارد. آنچه در غزه روی می‌دهد نبرد تاریخی تعیین کننده است و دوره پس از آن مانند قبل آن نخواهد بود. امروز دو هدف وجود دارد: هدف اول توقف تجاوزگری و دیگری پیروزی مقاومت فلسطین در غزه و مشخصا پیروزی حماس است.
شهدای غزه نقاب‌های دروغین برای فریب ملت‌ها و تشویق به عادی سازی را کنار می‌زنند
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: همه ملت‌های منطقه اعم از مصر، سوریه، اردن، لبنان و در صدر آن‌ها ملت فلسطین از اسرائیل زخم خورده اند. شهدای غزه همه نقاب‌های دروغینی را که از آن‌ها برای فریب ملت‌های ما و سوق دادن آن‌ها به سمت عادی سازی روابط استفاده شده است کنار می‌زنند.
آمریکا مسئول جنایات در غزه است و اسرائیل صرفا مجری است
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: سی روز است که غزه در برابر دیدگان جامعه بین المللی و کشور‌های جهان هدف حمله قرار می‌گیرد، اما هیچ اقدامی انجام نمی‌شود.
باید بدانیم آمریکا مسئول همه آن چیزی است که در غزه روی می‌دهد و اسرائیل صرفا مجری است. آمریکا باید به خاطر همه این جنایات و کشتار‌ها علیه ملت‌ها محاکمه شود. آمریکا مسئول حوادث غزه است و آمریکاست که مانع از آتش بس می‌شود.
حمله به پایگاه‌های آمریکا در منطقه تصمیم درست و شجاعانه‌ای بود
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: پایگاه‌های آمریکا آمریکا در عراق و سوریه هدف حملات مقاومت قرار گرفتند که تصمیم درست و شجاعانه‌ای است.
از مجاهدان عراقی و یمنی که به قلب این نبرد وارد شده اند قدردانی می‌کنیم
دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد: از مجاهدان عراقی و مجاهدان یمنی که به قلب این نبرد وارد شده اند قدردانی می‌کنیم.
به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، سید حسن نصر الله در مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهدای طریق القدس که در ضاحیه جنوبی بیروت برگزار شد گفت: در آغاز باید به همه کسانی که در سرتاسر جهان اعلام همبستگی و حمایت کردند و تظاهرات برگزار کردند درود بفرستیم از همه ملت‌های کشور‌های عربی و اسلامی و آمریکای لاتین و همه ملت‌ها که اعلام حمایت از فلسطینیان کردن تشکر می‌کنیم به ویژه از بازو‌های مجاهدان عراقی و بازو‌های مجاهدان یمنی که به قلب این نبرد وارد شده اند نیز قدردانی می‌کنیم.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.