حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : به مردم بگوييد بهتر از آن چيزى كه می خواهيد به شما بگويند.


» » دخالت دشمن، علت اصلی تبدیل اعتراضات به فتنه بود

علت تامه برای تبدیل اعتراضات به فتنه، دخالت دشمن است که مترصد است تا از هر زمینه‌ای برای ضربه زدن به نظام و کشور استفاده کند.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر محمدباقر ذوالقدر در جمع روسای کمیسیون ها، کمیته ها، مدیران و کارکنان دبیرخانه مجمع با تبریک ایام ربیع و هفته وحدت و میلاد مسعود پیامبر اکرم (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) با اشاره به شروع دوره جدید مجمع گفت: مجمع تشخیص مصلحت یک مرجع قانونی بسیار مهم در نظام حکمرانی جمهوری اسلامی است که به عنوان هیأت عالی مستشاری رهبری در تعیین سیاست‌های کلی و راهبرد‌ها و جهت گیری‌های اساسی اداره کشور ایفای نقش می‌کند و در مقام داوری بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در موارد اختلافی بر سر مصلحت نظام، بن بست شکنی و گره گشائی می‌کند و در مقام مشاور امین رهبری در شناسائی و رفع معضلات و چالش‌هایی که در اداره کشور پدید می‌آید مشارکت می‌کند و با وجود مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی هیچگاه دچار خلأ و بن بست نمی‌شود.

وی در ادامه با مرور عملکرد و فعالیت‌های مجمع در دوره هشتم گفت: در این دوره با وجود محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا، مجمع تشخیص ۱۱۱ جلسه برگزار کرده و به ۲۵ موضوع و مساله اختلافی در موضوع تشخیص مصلحت، رسیدگی کرده و تصمیم گرفته است.

در دوره هشتم دو سیاست کلی «تامین اجتماعی» و «برنامه هفتم توسعه» را تدوین و تقدیم مقام معظم رهبری نموده است. همچنین در این دوره در ۳۴ جلسه از جلسات شورای مجمع موضوعات و مسائل مهم کشور با حضور مسئولان مربوط مورد بحث و بررسی و احیاناً تصمیم گیری قرار گرفته است.

وی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی را وظیفه دیگر مجمع دانست که از سوی مقام معظم رهبری به مجمع تفویض شده و تصریح کرد این امر به هیئت عالی نظارت که جمع برگزیده‌ای از اعضای مجمع هستند سپرده شده است و این هیئت تاکنون به ۴۲ موضوع نظارتی ورود کرده و اتخاذ تصمیم نموده و نتایج را به دستگاه‌های ذی ربط برای اصلاح و اعمال ابلاغ کرده است.

دکتر ذوالقدر تنقیح و بازنگری در سیاست‌های کلی ابلاغ شده را از ماموریت‌های دوره جدید مجمع دانست و اظهار داشت: حسب فرمان مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی که تاکنون ابلاغ شده اند و بالغ بر ۴۰ سیاست می‌باشند، می‌بایست تنقیح شوند و در صورت لزوم مورد بازنگری قرار گیرند و روزآمد شوند.

وی ضمن تشکر از همه مدیران، مسئولان و کارکنان مجمع تشخیص بخاطر تلاش‌ها و زحماتشان دراین دوره، اظهار امیدواری کرد که دوره جدید، دوره شکوفایی مجمع باشد و دبیرخانه بتواند با موفقیت از عهده مسئولیت‌های سنگین خود بر آید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مسائل جاری کشور گفت: در یک ماه اخیر برخی استان‌ها و شهر‌ها دستخوش ناآرامی و بی نظمی‌هایی شده اند. ماجرا از فوت تأسف بار یک دختر جوان در یکی از مراکز پلیس آغاز شد و مرگ این دختر دستمایه و بهانه بروز مجموعه‌ای از اعتراضات نسبت به برخورد پلیس با زنان در موضوع پوشش و حجاب قرار گرفت.  اما این اعتراض که می‌توانست به صورت قانونی و مسالمت آمیز برای روشن شدن مسأله و برخورد با خاطیان صورت گیرد، با تحریک دشمن و ورود جریانات ضد انقلاب به سرعت به اغتشاشات و بی نظمی‌های خشونت آمیز و بروز برخی ناامنی‌ها منجر شد.

این جریان هرچند با هوشیاری مردم و اقدامات مدبرانه و موثر دستگاه‌های امنیتی و نیرو‌های انتظامی کنترل شد، اما باید به درستی آن را شناخت و برای جلوگیری از تکرار آن تدبیر کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مفهوم فتنه در ادبیات سیاسی کشور گفت: در وضعیت فتنه حق و باطل در هم می‌آمیزد و جریان فتنه تلاش می‌کند افکار عمومی را که ممکن است بر اساس یک مطالبه به حق، حساس شده باشد، در جریان یک جنگ شناختی ناجوانمردانه با به کارگیری همه ظرفیت‌های ارتباطی و رسانه‌ای و دروغ پردازی خود تحریک کند و آنرا در جهت اهداف شوم و ضدملی خود به کارگیرد.

وی افزود : فتنه‌ها معمولا با یک عامل و بهانه سیاسی، یا اجتماعی، یا اقتصادی و در این فتنه اخیر، فرهنگی، که مورد مطالبه بخشی از جامعه است شروع می‌شوند و به میزان قدرت بسیج کنندگی جریان فتنه و حمایت اجتماعی از آن، می‌توانند گسترش پیدا کنند.

دکتر ذوالقدر افزود این اولین فتنه نیست و آخرینش هم نخواهد بود. در کشور ما الگوی فتنه بار‌ها تکرار شده است.

وی با اشاره به برخی فتنه‌ها پس از انقلاب اسلامی، در سال ۷۸ به بهانه توقیف یک "روزنامه"، در سال ۸۸ به بهانه «تقلب در انتخابات»، در سال ۹۶ به بهانه «گرانی». در سال ۹۸ به بهانه «بنزین» اظهار داشت: در سال گذشته بیش از ۱۵۰۰ اعتراض درسطح کشور به صورت تجمع، راهپیمایی، تحصن و اعتصاب وجود داشته است که همگی در چارچوب قانونی به طور منطقی و به صورت مسالمت آمیز انجام شده، درخواست و صدای اعتراض کنندگان شنیده شده و بسیاری از آن‌ها هم به نتیجه رسیده است، افزود: حادثه اخیر مصداق یک فتنه بود. حجاب و رعایت پوشش مناسب زنان و مردان در جامعه یک واجب شرعی و یک وظیفه و الزام قانونی است که برای آن جرم انگاری شده است و مرتکب آن، مجرم شناخته می‌شود. پلیس ضابط قوه قضائیه است و حسب قانون باید با جرائم مشهود برخورد کند. در این جا پلیس وظیفه قانونی خود را انجام داده است. پلیس با یک تدبیر درست و هوشمندانه و در غیاب برنامه‌ها و اقدامات مؤثر فرهنگی و بی عملی و بدعملی نهاد‌های مسئول فرهنگی کشور، به جای برخورد پلیسی و قضائی، با موضوع پوشش، به صورت ارشادی و تربیتی با خاطیان برخورد میکند و این رویه‌ای است که به طور مستمر انجام می‌شود و در حد خودش نیز مؤثر بوده است و از این حیث باید از پلیس تشکر و قدردانی کرد.

در این مورد خاص این خانم که بعداً معلوم شد بیماری زمینه‌ای حاد داشته و تحت مراقبت پزشکی بوده است، در کلاس توجیهی دچار عارضه سکته می‌شود و برغم تلاش‌های صورت گرفته، فوت می‌کند و این تبدیل می‌شود به یک سوژه و بهانه‌ای برای ایجاد یک فتنه جدید.

در تحلیل این واقعه دو دیدگاه وجود دارد. یکی نگاه ساده اندیشانه و البته جهت دار که در این حادثه و مشابه آن، از همان ابتدا انگشت اتهام را متوجه نظام می‌کند و در این مورد خاص، نظام و پلیس را عامل قتل معرفی می‌کند و نقش عامل خارجی و دشمن را در طراحی و یا بهره برداری از این حوادث یا به کلی کتمان میکند و یا بسیارکمرنگ می‌بیند. در این جریان برخی گروه‌ها و عناصر سیاسی، برخی مشهورین ورزشی و هنری و حتی تعدادی از مقامات و خواص، قبل از آن که حقیقت ماجرا روشن شود، انگشت اتهام را متوجه نظام کردند. پلیس را متهم به اعمال خشونت و ایراد ضرب و جرح کردند و به این ترتیب بر دامنه اعتراضات و خشونت‌ها و گسترش دایره ناامنی‌ها افزودند.

نگاه واقع بینانه در تحلیل این حادثه و موارد مشابه آن است که وجود ضعف ها، کاستی‌ها و احیاناً اشتباهات دستگاه‌های مسئول، در بروز اعتراضات قابل انکار نیست، ولی عامل مسلط، نقش و اثرگذاری و مدیریت دشمن در تبدیل اعتراض به اغتشاش و آشوب و ناامنی و استفاده از آن برای مقابله با نظام و به تعبیری که خود مدام آنرا تکرار میکنند، براندازی نظام است!

دکتر ذوالقدر گفت: علت تامه برای تبدیل اعتراضات به فتنه، دخالت دشمن است که مترصد است تا از هر زمینه‌ای برای ضربه زدن به نظام و کشور استفاده کند.

وی افزود: انکار نقش دشمن در این فتنه و فتنه‌های پیشین از سوی برخی بسیار تعجب برانگیز است. چگونه می‌توان نقش دشمن را نادیده گرفت در شرایطی که خود با صراحت به آن اعتراف می‌کند و پیاده نظام و سواره نظام خود را آشکارا در داخل و خارج وارد کرده و از هیچ جنایتی فروگذار نکرده است! البته باید به دشمن یعنی امریکا و نظام سلطه حق داد که با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی دشمنی کند، چون این ملت و این نظام بیش از ۴۰ سال است در مقابل سلطه جوئی و زیاده خواهی او ایستاده است و دست او را از غارت منابع و ثروتهایش کوتاه کرده است.

ملت ایران یک ملت آزاده و کشور ایران یک کشور مستقل است و اجازه نمی‌دهد قدرت‌های استکباری بر مقررات او چنگ اندازی کند و این برای امریکا و نظام سلطه قابل تحمل نیست و لذا هیچ فرصتی را برای ضربه زدن به این کشور و نظام از دست نمی‌دهد.

وی با اشاره به توطئه‌ها و فتنه‌های دشمن طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت ملت ما همواره با اراده پولادین در مقابل توطئه‌های دشمن ایستاده و با یاری خداوند بر همه آن‌ها فائق آمده است و از این پس هم، چنین خواهد بود.

وی با استناد به بیان مقام معظم رهبری که " جمهوری اسلامی در زمانی که نهالی نورس بود دو قدرت بزرگ جهانی امریکا و شوروی که در ده‌ها مساله با هم اختلاف داشتند در یک مسأله متفق بودند و آن ضدیت با جمهوری اسلامی بود، خیال می‌کردند می‌توانند این نهال را از ریشه بکنند، و نتوانستند. این نهال امروز تبدیل به یک درخت تناور شده است، غلط می‌کند کسی که حتی بخواهد فکر کندن آن را بکند! "، عوامل استحکام و پایداری و ماندگاری نظام جمهوری اسلامی را برشمرد و گفت: اولین عامل پایداری نظام جمهوری اسلامی در برابر تمامی توطئه‌ها و دشمنی‌ها پایگاه مردمی نظام است و اظهار داشت نظام جمهوری اسلامی یک نظام مردمی است، مردم مسلمان ایران نظام اسلامی مورد علاقه خود را ایجاد کردند و همواره باهمه وجود از آن حمایت و پشتیبانی کرده اند. مردم ایران یک ملت آزاد و مستقل است و از نظام جمهوری اسلامی که از آزادی و استقلال آن‌ها حراست می‌کنند حمایت می‌کنند.

ملت ایران برای تشکیل نظام جمهوری اسلامی سال‌ها و بلکه قرن‌ها مرارت کشیده اند و رنج برده اند و برای استقرار و بقاء آن از جان و مال هزینه کرده اند، صد‌ها هزار شهید و جانباز برای حفظ این نظام و آبادانی و امنیت این سرزمین تقدیم کرده اند، چگونه ممکن است مردم پشت این نظام را خالی کنند؟

دکتر ذوالقدر عامل دیگر استحکام و پایداری نظام جمهوری اسلامی را وجود رهبر الهی، فرهمند، فرهیخته و محبوب در رأس نظام دانست و اظهار داشت رهبری نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر نظریه ولایت فقیه، رکن اساسی و تعیین کننده قدرت ملی، استحکام، بقاء و پویائی نظام است این رهبری چه در دوره امام راحل و چه امروز در عصر امام خامنه‌ای که بی گمان در همه تاریخ ایران و بی اغراق در تاریخ معاصر جهان نظیر ندارد، توانسته است کشور را از حوادث و گردنه‌های سخت به سلامت عبور داده و درخت تناور جمهوری اسلامی را استوار و سرافراز روز به روز بالنده و بالنده‌تر کند.

وی بنیان‌های مستحکم ایدئولوژیک نظام، مبتنی بر اسلام ناب و تشیع علوی، دستاوردها، کامیابی‌ها و پیشرفت‌های کشور ایران در پرتو نظام جمهوری اسلامی و وجود توان نظامی و امنیتی قدرتمند و مردمی در کشور و فوق همه اینها، امداد‌ها و نصرت‌های الهی را عوامل دیگر بقاء و پایداری جمهوری اسلامی دانست و افزود خداوند که نجات و پیروزی کسانی را که برای یاری او و نصرت دین او قیام می‌کنند، تضمین کرده و دفاع از مؤمنان و یاری آن‌ها را برخود فرض دانسته است، همواره از این ملت مؤمن و انقلابی و نظام اسلامی که برای خدا قیام کرده و با دشمنان خدا پنجه در پنجه افکنده است، دفاع کرده است و این رمز اصلی بقاء جمهوری اسلامی و موفقیت‌های ملت ایران است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه هرچند فتنه‌ها برای کشور خسارت بار اند، اما عبرت‌ها و درس‌هایی دارند که باید آن‌ها را آموخت و ضعف‌ها و کاستی‌ها را برطرف کرد. باید جلوی تکرار اشتباهات را گرفت و از تجربیات حاصل از آن برای پیشرفت کشور بهره گرفت.

وی افزود: مهم‌ترین درس آن است که سرمایه اجتماعی نظام باید ارتقا پیدا کند، حضور هرچند اندک و همراهی برخی جوانان و زنان با جریان فتنه نشان داد که نظام باید بر روی سرمایه اجتماعی خود بیش از پیش کار کند. نباید گذاشت دشمن در صفوف متراکم ملت رخنه کند و از میان جوانان و زنان سرزمین ما سربازگیری کند.

وی با اشاره به ضرورت روشنگری نسبت به اهداف شوم و مقاصد دشمنان و از سوی دیگر لزوم تبیین اهداف و برنامه‌های نظام و پیشرفت‌های کشور که متأسفانه بسیاری از مردم و به ویژه جوانان از آن‌ها مطلع نیستند، تصریح کرد: درس دیگر آن است که "روشنگری و تبیین" به صورت یک جهاد عمومی و تلاش جمعی، توسط نیرو‌های انقلاب باید گسترش پیدا کند و به این حد نباید قناعت کنیم.

درس سوم لزوم تقویت وحدت ملی و انسجام داخلی است به ویژه با توجه به تفاوت‌ها و تکثر قومی و مذهبی در کشور و اینکه دشمن تلاش می‌کند از این تفاوت‌ها بهره برداری کند، باید راه نفوذ دشمن را بست و اختلافات و احیاناً دلخوری هائی که وجود دارد را برطرف کرد.

درس چهارم. پیشرفت کشور است که دشمن تلاش می‌کند با ایجاد فتنه‌های ساختگی و بحران‌های مصنوعی و درگیر کردن مردم و مسئولان در آن، آن‌ها را از موضوع بسیار مهم پیشرفت بازدارد. از این رو هیچ امری نباید مردم، مسئولان، برنامه ریزان و کارگزان را در تلاش برای پیشرفت به ویژه در بخش اقتصاد و گشایش در معیشت مردم و تلاش برای آبادانی کشور متوقف کند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.