حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : به مردم بگوييد بهتر از آن چيزى كه می خواهيد به شما بگويند.


» » ۳ چالش و افسانه دروغین درباره ملکه انگلستان

رمزگشایی از پشت پرده دستگاه سلطنت ملکه؛

۳ چالش و افسانه دروغین درباره ملکه انگلستان

۳ چالش و افسانه دروغین درباره ملکه انگلستانحضورِ چندین دهه ای ملکه انگلیس در راس قدرت و نظام پادشاهی این کشور، حاوی نکاتی است که وی و دیگر وابستگان دربار بریتانیا هیچگاه مایل به افشای حقایق آن نبوده و نیستند.
...

کاوش نیوز: اخیرا خبر مرگ "الیزابت دوم" ملکه انگلستان پس از طرح گمانه زنی های مختلف  در مورد وضعیت سلامتی وی، به طور رسمی تایید شد. وی در زمانِ مرگش 96 ساله بود و با بیش از هفت دهه حضور در راس دستگاه سلطنت کشورش، در این زمینه رکورد دار بود. بلافاصله پس از مرگ وی، پسرش چارلز سوم بر تخت پادشاهی بریتانیا نشست.
در این راستا، تنها اندکی پس از تایید رسمی خبر مرگ ملکه انگلستان، ناظران و تحلیلگران بین المللی به ارائه تحلیل و تفسیرهای مختلف در مورد ابعاد گوناگون حیات سیاسی و اجتماعی او پرداخته و همچنان نیز می پردازند. با این همه، حضورِ چندین دهه ای ملکه انگلیس در راس قدرت و نظام پادشاهی این کشور، حاوی نکاتی است که وی و دیگر وابستگان دربار بریتانیا هیچگاه مایل به افشای حقایق آن نبوده و نیستند. در این چهارچوب، به طور خاص به سه مورد اساسی در این رابطه می توان اشاره کرد.

یک: افسانه تشریفاتی بودن موقعیت ملکه و دستگاه سلطنت در بریتانیا
یکی از افسانه های دروغینی که همواره در مورد موقعیت ملکه بریتانیا و به طور کلی دستگاه سلطنت این کشور عنوان شده و می شود این است که اساسا آن ها از موقعیت رسمی برخوردار نیستند و باید موقعیت آن ها را تشریفاتی و فارغ از تاثیرگذاری های جدی در عرصه معادلات به ویژه سیاسی بریتانیا ارزیابی کرد. این در حالی است که افرادی که حداقل آشنایی را با سیاست و حکومت دربریتانیا دارند، به خوبی متوجهِ غیرواقعی بودنِ این گزاره هستند.
شاید یکی از عینی ترین نمودهای این مساله، پیشبردِ دستورکار جداسازی انگلستان از اتحادیه اروپا موسوم به "برگزیت" باشد که عملا ابتکار ملکه و دستگاه سلطنت بود اما از طریق دولت این کشور و به طور خاص شخص بوریس جانسون نخست وزیر سابق بریتانیا عملیاتی شد. دستورکاری که خسارت های اقتصادی قابل توجهی را نیز برای مردم بریتانیا به همراه داشت. از این منظر، دستگاه سلطنت و ملکه، نقطه نظرات و  دستورات خود را به دولت‌های مختلف بریتانیا ارائه می کنند و آن ها مختارند که با هر روشی که خود می دانند، آن ها را محقق کنند.
در این چهارچوب، تاکنون کتاب ها و مقالات مختلفی نیز در مورد تشکیلات پشت پرده و شبکه سازی های دستگاه سلطنت بریتانیا هم نوشته شده که همگی آن ها از ایجاد یک دستگاه عریض و طویلِ در سایه و مخفی با مدیریت دستگاه سلطنت بریتانیا و پیشبرد سیاست هایی خاص از سوی آن ولو به هزینه مردم این کشور خبر می دهند.
مسائلی که همه و همه گواهی روشن بر این مساله هستند که اساس طرح گزاره تشریفاتی بودنِ موقعیت ملکه و سلطنت در بریتانیا، هیچگاه واقعیت نداشته و باید آن را موضوعی غیرواقعی ارزیابی کرد. این مساله به ویژه با توجه به اینکه دولت ها و نخست وزیران بریتانیا از زمان حضور ملکه انگلیس در قدرت تا روزهای پایانی مرگش، ضعیف  و ضعیف تر شده و بیش از هر زمان دیگری در کنترل نهاد سلطنت در آمده اند نیز از ابعاد جدی تری برخوردار می شود.

دو: افتضاحات و رسوایی های مکرر دربار بریتانیا و اعضای خاندان سلطنتی این کشور
یکی دیگر از مسائلی که ملکه انگلیس در طول سال های حیات خود همواره سعی کرد آن را از چشم افکار عمومی دور نگه دارد، افتضاحات و رسوایی های مکرری بود که اعضای خاندان سلطنتی این کشور به بار می آوردند. به عنوان مثال، شاهزاده جورج که به مصرف شدید مواد مخدر و انحرافات جنسی شهره بود، تا حد زیادی مایه شرمندگی دربار بریتانیا شد و در نهایت هم در یک حادثه مشکوک هوایی در سال 1942، جان خود را از دست داد.
ویلیام نوه ملکه انگلیس و همسرش نیز با تصاویر برهنه خود در جریان تعطیلاتشان در سوئیس تا جایی شرمندگی خانواده سلطنتی این کشور را سبب شدند که در نهایت تحت فشارهای فراوان مجبور به عذرخواهی عمومی شدند. هری برادر ویلیام و دیگر نوه ملکه انگلستان نیز به واسطه ادواج خود با مگان مارکل که ملیت آمریکایی داشت باعث جنجال های فراوان شد. اختلافات مارکل با خاندان سلطنتی بریتانیا تا بدانجا پیش رفت که وی ملکه انگلیس را نژادپرست خطاب کرد و پس از مرگ ملکه نیز تاکید کرد که در مراسم عزاداری وی شرکت نخواهد کرد.
رسوایی های جنسی شاهزاده آندره پسر ملکه انگلستان و خلع او از کلیه مناصب سلطنتی بریتانیا در سال 2011 و طرح گمامه زنی های مختلف مبنی بر اینکه احتمالا هری نوه واقعی ملکه انگلیس نیست و وی را باید نتیجه رابطه نامشروع مادرش دایانا با یک افسر ارتش بریتانیا دانست نیز از جمله دیگر حاشیه ها و رسوایی هایی بوده که خاندان سلطنتی این کشور را به خود مشغول ساخته است. مسائلی که هر کدام از آن ها برای ملکه بریتانیا یک بحران و فاجعه بودند و وی نمی توانست آن ها را مخفی و آبروی خود و نهاد سلطنت انگلیس را حفظ کند. 

سه: چالش چهره استعماری و فریبکار بریتانیا
یکی دیگر از چالش های اساسی که ملکه بریتانیا در دوران حیات خود نتوانست آن را تلطیف کند، چالش پنهان‌سازی چهره استعماری و فریبکار بریتانیا نزد کشورهای آزاده جهان بود. وی و نهاد سلطنت انگلستان همواره سعی داشتند تصویری مثبت و گیرا را از خود نزد افکار عمومی بین المللی برسازند.
با این حال، خاطرات سال ها رویه های استعماریِ سنتی و البته نوین بریتانیا در کشورهای مختلف جهان و زخم‌های عمیق این مساله بر پیکره ملت های دیگر، موضوعی نبود که به راحتی از یاد و خاطره آن ها پاک شود.
در این چهارچوب شاهدیم که انگلستان همچنان نمادی از استعمار و دروغ و فریبکاری در عرصه معادلات بین‌المللی است. انگلستانی که دربار سلطنتی آن همواره خواهان هموار شدن تمامی مسیرها برای آن جهت پیشبرد دستورکار‌هایش بوده و ملکه این کشور نیز سعی داشته فضایی فراهم باشد که هیچ چیز در این مسیر جلودارش نباشد.
جالب اینکه در جهان واقع نیز تنها فردی که در داخل انگلیس اجازه داشت بدون داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی کند و یا بدون پاسپورت به سفرهای خارجی می رفت، شخص ملکه این کشور بود. گویی ملکه و دستگاه سلطنت به اینکه اساس مانعی بر سر راه آن ها باشد عادت نداشتند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.