حدیث روز :
امام حسین (ع) می فرماید : هيچ كس روز قيامت در امان نيست ، مگر آن كه در دنيا خدا ترس باشد.


» » هراس‌افکنی از خارج و جنجال‌آفرینی در داخل؛

 هراس‌افکنی از خارج و جنجال‌آفرینی در داخل؛ در حالی که طرف غربی به اذعان رسانه های خود راهی جز قبول توافق با ایران ندارد؛ حامیان دولت قبل با جنجال آفرینی و عملیات رسانه‌ای سعی دارند تا کشور را مجبور به تن دادن به توافقی کنند که بهره‌مندی ایران از منافع توافق در آن لحاظ نشده است.

...
کاوش نیوز، نامه امیرعبداللهیان به رئیسی برای تغییر در تیم مذاکره‌کننده و سفر مخفیانه باقری به مسکو، دو خبر دروغی بود که در روزهای گذشته به سرعت در فضای مجازی فراگیر شد. همزمان با سفر دکتر علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه به روسیه بعد از اتمام گفتگوهای دوحه، هجمه‌ای سازماندهی شده در جهت تضعیف و تخریب تیم مذاکره کننده کشورمان آغاز شد. این عملیات رسانه‌ای که تلاش خود را بر برجسته کردن مسائلی مانند محرمانه بودن محتوای مذاکرات، سفر ناگهانی به روسیه و شایعه تغییر در تیم مذاکره‌کننده متمرکز کرده است، در حقیقت ادامه همان مسیری است که دولت آمریکا در جهت هراس‌افکنی نسبت به عدم توافق در افکار عمومی مردم ایران دنبال می‌کند.
مذاکرات محرمانه و حافظه ضعیف غربگرایان
علی مطهری با اشاره به سفر اخیر دکتر علی باقری به روسیه و ملاقات او با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه و میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه در وین؛ تیم مذاکره کننده کشورمان را به شرق گرایی و وابستگی به روسیه متهم کرد. 
 

عباس عبدی نیز در امتداد همین خط رسانه‌ای، اتهام پنهان کاری و تحقیر افکار عمومی را به شکل دیگری متوجه دولت کرد. 
 
این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که هم محرمانگی مذاکرات و هم سفر اعلام نشده مقامات دولتی به کشورهای مختلف، موضوع جدیدی نبوده و در دولت‌های گذشته نیز سابقه داشته است. به عنوان مثال، محمدجواد ظریف در دوران تصدی وزارت خارجه، چندین سفر اعلام نشده و ناگهانی به نقاط مختلف دنیا از جمله فرانسه، عمان، اندونزی و ترکیه داشت که خبرهای آن پس از انجام سفر منتشر شد.
 
 
 محرمانگی مذاکرات نیز در تمام طول دوران گفتگوها امری پذیرفته شده توسط دو طرف بوده و القای مخفی‌کاری از محتوای نشست دوحه، چیزی جز عملیات روانی غربگرایان نیست. موضوعی که همان زمان در رسانه‌های دولت به عنوان امری لازم برای مذاکرات تبلیغ می‌شد.
 
 
 
 
 
البته بررسی تاریخی این موضوع نشان می‌دهد که تیم مذاکره‌کننده سابق به ریاست محمدجواد ظریف، نه تنها رسانه‌ها را از اخبار مذاکرات مطلع نمی‌کردند بلکه نمایندگان مردم در مجلس را نیز از روند گفتگوهای هسته‌ای بی‌خبر نگه داشته بودند. درهمین رابطه احمد شوهانی عضو وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در سال92 گفته بود: «در جلسات قبلی کمیسیون نگرانی هایی از سوی برخی اعضاء نسبت به روند مذاکرات هسته ای و اینکه نمایندگان در جریان جزئیات این مذاکرات نیستند ابراز شده بود. منتهی آقای ظریف و تیم مذاکره کننده اعلام کرده بودند که با طرف مقابل توافق کردند که جزئیات مذاکرات محرمانه بماند».
این در حالی است که ارائه گزارش‌های منظم تیم فعلی از مذاکرات، باعث شد تا رهبر معظم انقلاب به همین نکته اشاره کنند. ایشان در دیدار با کارگزاران نظام، با ابراز رضایت از ایستادگی تیم جدید روی خطوط قرمز اعلام کردند که «مسئولان مذاکره‌کننده گزارش‌های دقیقی را به مراکز داخلی می دهند».
 
جنجال رسانه‌ای و توهم تغییر در تیم مذاکره‌کننده
خبرسازی برای تغییر در ترکیب تیم مذاکره‌کننده و شایعه اختلاف امیرعبداللهیان با علی باقری محور دیگر عملیات روانی حامیان ظریف و روحانی بود. اهمیت فراگیر شدن این خط خبری وهم‌آلود برای غربگرایان به حدی زیاد بود که حتی صفحه منتسب به محمد خاتمی در اینستاگرام نیز برای دمیدن در این آتش به میدان آمد. 
 
 
این هجمه رسانه‌ای البته عکس‌العمل توییتری حسین امیرعبداللهیان را به همراه داشت. وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به خبر اختلاف میان او و علی باقری در صفحه شخصی خود نوشت: «دكتر باقری با جدیت و در هماهنگی کامل با اینجانب به مذاکرات منطقی، مستدل و فعال برای لغو‌ تحریم‌ها ادامه می دهد. ما با قدرت و منطق به تلاش‌ها ادامه می‌دهیم. واقع بینی آمریکا و اخذ تضمین پایدار در نفع کامل اقتصادی ایران از توافق، می‌تواند نتیجه مذاکرات را ثمر بخش کند.»
 
در حالی که طرف غربی به اذعان رسانه‌ها و اندیشکده‌های خود هیچ راهی جز مذاکره و قبول توافق با ایران ندارد؛ حامیان دولت قبل با جنجال آفرینی مداوم و عملیات رسانه‌ای در افکار عمومی سعی دارند تا کشور را مجبور به تن دادن به توافقی کنند که خطوط قرمز جمهوری اسلامی و بهره‌مندی ایران از منافع توافق در آن لحاظ نشده است.
ایستادگی تیم مذاکره کننده کشورمان بر روی حقوق ملت ایران علی الخصوص تضمین دولت آمریکا در قبال تعهدات خود و رفع تحریم‌ها، تا کنون مانع از تحمیل توافق بد به جمهوری اسلامی شده است. هر چند چنین رفتاری از حامیان تفکری که هر توافقی را بهتر از عدم توافق می‌داند و خطوط قرمز کشور را فدای انعقاد قرارداد به هر قیمت می‌کند، غیرمنتظره نیست اما باید توجه داشت که فشارهای رسانه‌ای در چنین شرایطی، تنها دست آمریکا و طرف غربی را برای امتیازگیری از تیم ایرانی در مذاکرات فراهم می‌کند. کارنامه جریان غربگرا در سیاست خارجی استادیومی و دوقطبی سازی در منافع ملی از سال 88 تا کنون ضربات جبران‌ناپذیر فراوانی به ابعاد مختلف حکمرانی از فرهنگ و اجتماع تا سیاست و اقتصاد وارد می‌سازد.

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.