حدیث روز :
امام علی(ع) می فرماید : آراستگی از اخلاق مومنان است.


» » داوطلبان وعده‌های خارج از اختیارات قانونی ندهند

داوطلبان وعده‌های خارج از اختیارات قانونی ندهندسخنگوی شورای نگهبان گفت: طبق تبصره ۲ قانون، دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی نمایندگی توسط نامزد‌ها جرم است.

...

به گزارش کاوش نیوز، هادی طحان‌ نظیف در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس افزود : یکی از مهمترین حقوقی که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای ملت در نظر گرفته، حق «تعیین سرنوشت» است. بر اساس قانون اساسی، اداره کشور با اتکا به آرای عمومی صورت می‌گیرد و یکی از مهمترین مصادیق مشارکت مردم در تعیین سرنوشت کشور، «انتخابات» است.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: وقتی از مفهومی مانند «مردم‌سالاری» دینی سخن می‌گوییم، انتخاباتمان وجوه تمایزی با انتخابات در سایر نظام‌های سیاسی پیدا می‌کند که یکی از این وجوه، مفهومی به نام «حق‌ الناس» است.

طحان نظیف در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع «فرهنگ انتخاباتی» اشاره کرد و افزود: تحقق ۱۰۰ درصدی حق الناس در انتخابات در کنار وجود قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌های انتخاباتی کارآمد، نیازمند فرهنگ انتخاباتی صحیح است.
وی تاکید کرد: فرهنگ انتخاباتی صحیح تنها با قانون ایجاد نمی‌شود؛ چراکه فرهنگ مجموعه‌ای است که بخشی از آن محصول قانون است و بخش مهمی از آن حاصل نهادها، سازمان‌ها و مجموعه‌های حقیقی و حقوقی تاثیر‌گذار بر فرهنگ است و کنار همه این مجموعه‌های فرهنگ‌ساز، جریان دانشجویی و قشر دانشجو از جایگاه رفیعی برخوردار است.

این استاد دانشگاه درباره نقش دانشجو در اصلاح فرهنگ انتخابات اظهار داشت: مرحله اول تاثیرگذاری دانشجو و فرهنگ انتخابات این است که جریان دانشجویی فرهنگ انتخابی خودش را ارتقا دهد. اگر این ارتقا در خود جریان دانشجویی اتفاق افتاد، دو مسیر پیش روی او قرار می‌گیرد که یکی از آن‌ها مطالبه‌گری است.
وی خاطرنشان کرد: دانشجویی می‌تواند مطالبه‌گر صحیح باشد که خواسته خود را درست و مسئولانه انتخاب کرده باشد نه اینکه تحت تاثیر جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای باشد. دانشجو باید فعال باشد و منفعل نباشد.
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: بخش دیگری که اتفاقاً از مهم‌ترین وظایف و رسالت‌های جریان دانشجویی است اصلاح فرهنگ انتخاباتی مردم به عنوان رای‌دهندگان است. دانشجویان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراجع افکار عمومی، اگر خود فرهنگ انتخاباتی‌شان را اصلاح کرده باشند می‌توانند با جهاد تبیین، مفهوم حق الناس را در جامعه رای‌دهندگان جا بیندازند و اگر این اتفاق بیفتد قطعاً نتیجه انتخابات به صلاح کشور خواهد بود.
وی توضیح داد: مردم در صورتی در انتخابات حضور حداکثری خواهند داشت که نخست امید داشته باشند مشکلات کشور قابل حل است. مشکلات حل‌شده کشور کم نیستند اما متاسفانه ضعف ما در جهاد تبیین باعث شده دستاوردها دیده نشود.
این استاد دانشگاه بیان کرد: دانشجو هم خودش باید فرآیند حل مشکلات را ببیند و هم آن را به مردم نشان دهد و تبیین کند. این خودش امیدآفرین است.
سخنگوی شورای نگهبان این نکته را هم بیان کرد: یکی از پیش نیازهای حل مشکلات، وجود مجلس قوی و کارآمد است. مجلس قوی و کارآمد با رای مسئولانه مردم تشکیل می‌شود. مردم باید بدانند مجلس چه ظرفیت‌هایی دارد و می‌تواند موجب تحولات عظیمی شود؛ در این صورت مردم رای خود را تاثیرگذار خواهند دید و برای آن ارزش قائل می‌شوند.

طحان ‌نظیف ادامه داد: صلاحیت دستگاه‌ها و نهادها از قانون برمی‌آید. قانون در این باره فصل‌الخطاب و تمام‌کننده است. یک مقام مسئول نیز باید خود را ملزم به قانون بداند.
وی خاطرنشان کرد: صلاحیت شورای نگهبان طبق قانون، تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با شرع و قانون اساسی و سایر وظایفی است که در قانون آمده است؛ در این رابطه ابهامی وجود ندارد.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین تصریح کرد: در قانون انتخابات مجلس تعبیر «عدم احراز» چندین بار آمده است.
وی خاطرنشان کرد: در قانون برای داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی سه وضعیت پیش‌بینی شده که یکی از آن‌ها «عدم احراز» است و چیز جدیدی نیست. البته در اصلاحیه اخیر، «عدم ثبت‌نام» هم به عنوان وضعیت چهارم آمده است؛ یعنی اگر فردی مدارک مورد نیاز مثل ۵ سال سابقه را بارگذاری نکرده باشد، مشمول این وضعیت خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه هر انتخابات قانون خاص خودش را دارد، سه مرحله پیش‌بینی شده برای بررسی صلاحیت‌ها در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را مورد اشاره قرار داد و گفت: مرحله نخست بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی است. این هیات‌ها ارتباطی به شورای نگهبان ندارند. اعضای آن ۱۱ نفر شامل هشت نفر از شخصیت‌ها و معتمدان محلی و سه نفر اشخاص حقوقی یعنی فرماندار، رییس ثبت أحوال و فرد معرفی شده از سوی رییس دادگستری هستند و هیات‌ها در فرمانداری‌ها و حوزه‌های انتخابیه تشکیل می‌شود.
وی افزود: مرحله دوم بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت استانی انجام می‌گیرد. شورای نگهبان اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات را تعیین می‌کند و هیات مرکزی، اعضای هیات‌های نظارت استانی را که هرکدام ۵ نفر هستند، مشخص می‌کند. اکنون انتخابات در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت استانی است که نتایج آن ۱۰ روز دیگر اعلام می‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: هر داوطلبی که نسبت به نتایج هیات‌های اجرایی شکایت داشت به هیات‌های نظارت اعلام کرد و هر داوطلبی هم به نتایج هیات‌های نظارت شکایت داشته باشد به شورای نگهبان رجوع خواهد کرد. شورای نگهبان نیز ۳۰ روز مهلت دارد تا به بررسی شکایات بپردازد.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان به یک ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه در کنار شورای نگهبان باید نهاد دیگری وجود داشته باشد تا به بررسی صلاحیت‌ها بپردازد، گفت: شورای نگهبان مرجع تجدیدنظر نهایی در موضوع بررسی صلاحیت‌هاست.

طحان نظیف تاکید کرد: راهبرد‌های اعلامی رهبر معظم انقلاب مبنی بر امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت دغدغه همه دست‌اندرکاران انتخابات از جمله شورای نگهبان به عنوان نهاد ناظر انتخابات است.
سخنگوی شورای نگهبان درباره شفافیت در انتخابات و بررسی صلاحیت‌ها هم گفت: در این حوزه دلایل ردصلاحیت‌ها به افراد گفته می‌شود؛ چراکه هم تکلیف قانونی است و هم حق فرد است که بداند به چه دلیلی رد شده و یا اینکه صلاحیتش احراز نشده است. ضمن اینکه باید به آن فرد فرصت داد، صحبت‌هایش را شنید، مستندات و دلایلش را هم دید و بررسی کرد.
وی، اما درباره انتشار عمومی عنوان کرد: انتشار عمومی دلایل ردصلاحیت‌های نیاز به مجوز قانونی دارد. قانون چنین اجازه‌ای به ما نداده است. شما هم از ما نخواهید که بر خلاف قانون عمل کنیم. البته در این رابطه مسائلی نظیر حریم خصوصی افراد مطرح است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره وعده‌های انتخاباتی نیز به ماده ۸۲ قانون انتخابات اشاره کرد و گفت: طبق تبصره ۲ این ماده از قانون، دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی نمایندگی توسط نامزد‌ها جرم است.
طحان‌نظیف ابراز امیدواری کرد که در این دوره از انتخابات شاهد بروز چنین تخلفاتی نباشیم. از این رو از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی خواست تا قانون جدید انتخابات را مطالعه و به خصوص ماده ۸۲ آن را مورد دقت قرار بدهند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.