حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : هيچ بنده اى عالم نباشد تا اين كه به بالا دست خود حسد نبرد و زير دست خود را خوار نشمارد.


» » وقتی «فرهنگ سازی برای حجاب» و «برخورد قانونی با بی حجابی» خلط می شود

وقتی «فرهنگ سازی برای حجاب» و «برخورد قانونی با بی حجابی» خلط می شوداین­که بعضی­ از مسئولین می­گویند ما نگاهمان به حجاب نگاه جرمی نیست بلکه یک نگاه فرهنگی است. حجاب مسئله ­ای فرهنگی است و جرم نیست و باید ایجابی برخورد کرد. قسمتی از این حرف درست است. حجاب اینگونه است اما بی­ حجابی هنجارشکنی اجتماعی است و مثل بقیه معضلات احتیاج به برخورد دارد.مگر معضلات دیگر اجتماعی را شما با آن برخورد نمی‌کنید.ترافیک معضل است چطور برخورد می‌کنید؟ ناهنجاری اجتماعی که بر روان جامعه تأثیر می‌گذارد بر اخلاق جامعه تأثیر می‌گذارد باید با آن مقابله کرد. مثل بقیه معضلات اجتماعی.

...

به گزارش کاوش نیوزیکی از مسائلی که این روز ها نقل محافل رسانه ای و اجتماعی شده است، مسئله حجاب است. این موضوع نه تنها در این مقطع زمانی بلکه در برهه های مختلف بعد از انقلاب طرح شده است چرا که مسئله حجاب یکی از مسائل ریشه دار فرهنگی است که عدم اجرای صحیح آن تبعات اجتماعی منفی در پی خود خواهد داشت. از طرف دیگر این مسئله همواره مورد هجوم و تبلیغات سوء دشمنان بوده است چرا که عفت،حیاء و حجاب بانوان تاثیر بسزایی در سلامت اجتماعی یک جامعه و بقای بنیان خانواده در آن دارد.

 

حجاب به حکم آیات قرآن از جمله آیه 31 سوره مبارکه نور و دستورات صریح و قطعی معصومین علیهم السلام یک واجب شرعی و جزء ضروریات اسلامی است اما نکته مهم و قابل توجه اینجاست که اساسا حکم حجاب بیش از آنکه یک حکم فردی و شخصی باشد یک حکم اجتماعی و عمومی است چرا که یک خانم در حریم منزل خود و در مقابل محارم خویش امر به رعایت حجاب نشده است بلکه امر به رعایت حجاب در مقابل نامحرمان است و ظهور این موضوع بیش از آنکه در محیط خانوادگی و فردی باشد در محیط اجتماعی و عمومی پررنگ تر است.

 عدم رعایت حجاب از لحاظ فرهنگ و احکام اسلامی منکر و معصیت تلقی می شود و انجام منکر و معصیت در فضای اجتماعی و عمومی کشور اسلامی بدین جهت که استخفاف حکم الهی اتفاق افتاده است، فساد، فحشا و تبعات آن در جامعه رواج پیدا کرده است و آزادی معنوی سایر مسلمانان آن جامعه تحت الشعاع قرار گرفته است برای حاکم اسلامی تکلیف آور است.

 حاکم شرع اسلامی موظف است مقابل انجام و یا اشاعه منکر، فساد، معصیت در جامعه اسلامی بایستد. همانطور که فروش و مصرف شراب به عنوان یک منکر شرعی و پدیده سوء اجتماعی در جامعه اسلامی ممنوع است و حاکم اسلامی موظف است مقابل آن بایستد و برای آن تعزیر تعیین نماید، در باب بی حجابی و تشییع فساد و فحشاء هم این وظیفه جاری و ساری است.

 

رهبر معظم انقلاب هم در سخنان بسیار مهم شان در دیدار با مداحان و شاعران آئینی به این نکته اشاره صریح داشتند:

 آن کاری که در ملأ انجام میگیرد، در خیابان انجام میگیرد، یک کار عمومی است، یک کار اجتماعی است، یک تعلیم عمومی است؛ این [خطا]، برای حکومتی که به نام اسلام بر سرِ کار آمده است تکلیف ایجاد میکند. حرام کوچک و بزرگ ندارد؛ آنچه حرام شرعی است نبایستی به‌صورت آشکار در کشور انجام بگیرد. حالا یک نفر یک غلطی برای خودش میکند، [به] کنار، آن بین خودش و خدا است؛ امّا آنچه در مقابل چشم مردم است، در محیط جامعه است، حکومت اسلامی -مثل حکومت امیرالمؤمنین، مثل حکومت پیغمبر- وظیفه دارد در مقابل آن بایستد. این منطقی که میگوید «آقا شما اجازه بدهید مردم خودشان انتخاب بکنند»، خب در مورد شراب‌فروشی هم هست؛ شراب را هم آزاد کنیم در کشور، هر کسی خودش دلش میخواهد بخورد، هر کس نمیخواهد نخورد! این حرف شد؟ در مورد همه‌ی گناهان بزرگ اجتماعی، این حرف وجود دارد؛ این حرف شد؟ شارع مقدّس بر حکومت اسلامی تکلیف کرده است که مانع از رواج حرام الهی در جامعه بشود؛ حکومت اسلامی موظّف است در مقابل حرام بایستد، در مقابل گناه بایستد.

 

اساسا مقوله حجاب را باید با دو دید سلبی و ایجابی نگاه کرد. رشد فرهنگ حجاب اسلامی و رشد مفهوم حیاء و عفت در جامعه نیاز به کار فرهنگی و تربیتی ایجابی دارد. مسئله عفت و حیاء، ضرورت حجاب و نوع نگرش صحیح بدان باید طی یک کار فرهنگی و تربیتی صحیح به کودکان و نوجوانان جامعه منتقل شود و شبهات و سوالات آنان به طور کامل پاسخ داده شود. این کار فرهنگی و تربیتی ،مسئله ای نیست که تنها به یک بعد از ابعاد زندگی کودک و نوجوان جامعه مربوط باشد بلکه تمامی نهاد ها و سازمان هایی که می توانند در این امر دخیل باشند از محیط خانواده تا مدارس، از دانشگاه ها تا محل کار، از صدا و سیم تا محصولات فرهنگی باید در ایجاد و استمرار یک کار فرهنگی – تربیتی تاثیر گذار در این حوزه تلاش مضاعف نمایند.

 اما از طرف دیگر مسئله حجاب آن زمان که به بی حجابی تبدیل گردد و به عنوان یک فساد و آسیب اجتماعی و منکر الهی سلامت جامعه، جوانان را به خطر اندازد و بنیان خانواده ها را تهدید نماید نیازمند یک کار سلبی از طرف حکومت اسلامی است. وقتی بی مبالاتی عده ای در جامعه سبب افزایش فساد و اشاعه فحشاء در جامعه گردد و بدین طریق دین و سلامت خانواده و جوانان جامعه به خطر افتد و خانواده ها دچار فروپاشی گردد، آنگاه حکومت اسلامی وظیفه خواهد داشت تا با اتخاذ بهترین رویکرد و شیوه سلبی جلوی هنجار شکنان را بگیرد و ضامن سلامت جامعه باشد.

 

آیت الله حسینی همدانی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان البرز در نماز جمعه هفته اخیر به تبیین و توضیح همین موضوع پرداخته است:

 ما هم قبلا عرض کردیم این­که بعضی­ از مسئولین می­گویند ما نگاهمان به حجاب نگاه جرمی نیست بلکه یک نگاه فرهنگی است. حجاب مسئله ­ای فرهنگی است و جرم نیست و باید ایجابی برخورد کرد. قسمتی از این حرف درست است. حجاب اینگونه است اما بی­ حجابی هنجارشکنی اجتماعی است و مثل بقیه معضلات احتیاج به برخورد دارد.مگر معضلات دیگر اجتماعی را شما با آن برخورد نمی‌کنید.

 ترافیک معضل است چطور برخورد می‌کنید؟ کمربند نبستن معضل است با آن چطور برخورد می‌کنید؟ مواد مخدر معضل است با آن چطور برخورد می‌کنید؟ ناهنجاری اجتماعی که بر روان جامعه تأثیر می‌گذارد بر اخلاق جامعه تأثیر می‌گذارد باید با آن مقابله کرد. مثل بقیه معضلات اجتماعی.  البته اول باید با دستگاه­های متخلف دولتی و غیر دولتی و مراکز آموزشی و درمانی و خرید که رعایت قوانین را نمی­کنند و پرسنل آنها آزادانه عمل می­کنند جلوگیری شود. تا قسمت مهم معظل حل شود. بعد بقیه درست خواهد شد.

 لذا باید برای رفع ناهنجاری های مربوط به حوزه عفاف و حجاب حتما هر دو رویکرد سلبی و ایجابی همزمان لازم و ضروری خواهد بود و حذف هر کدام از بال ها رشد فرهنگ حجاب و عفاف و از طرفی دیگر مقابله با ناهنجاری های ناشی از بی حجابی را دچار اختلال خواهد کرد.

 

منبع: رجا نیوز


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.