حدیث روز :
امام رضا (ع) می فرماید : بخيل را آسايشى نيست و حسود را خوشى و لذتى نيست و زمامدار را وفايى نيست و دروغگو را مروت و مردانگى نيست.


» » 10روز مبارک در 10 سال، اختصاص به دختران مسلمان

جایگاه حضرت معصومه(س) الگویی برای دختران است

10روز مبارک در 10 سال، اختصاص به دختران مسلمان

 

تولد کریمه اهل بیت، بانویی از خاندان پیامبر(ص) که لقب کریمه اهل بیت را به خود اختصاص داد و نگین شهر قم شد روزی مبارک برای تمام دختران ایرانی است. دخترانی که در آینده مادران و همسران این سرزمین خواهند بود. کرامات حضرت معصومه(س) چنان است که بر آن تأکید بی شمار شده است؛ به ویژه که امام رضا (ع) و امام جعفر صادق (ع)، زیارت کنندگان آن حضرت را وعده بهشت داده اند.

...

 

رقیه بشارت نیا

به گزارش کاوش نیوز، تولد کریمه اهل بیت، بانویی از خاندان پیامبر(ص) که لقب کریمه اهل بیت را به خود اختصاص داد و نگین شهر قم شد روزی مبارک برای تمام دختران ایرانی است. دخترانی که در آینده مادران و همسران این سرزمین خواهند بود. کرامات حضرت معصومه(س) چنان است که بر آن تأکید بی شمار شده است؛ به ویژه که امام رضا (ع) و امام جعفر صادق (ع)، زیارت کنندگان آن حضرت را وعده بهشت داده اند.

سال 1385  شورای عالی انقلاب فرهنگی، براساس پیشنهاد فرهنگسرای دختران، روز مبارک تولد حضرت فاطمه معصومه(س)، کریمه اهل بیت را به عنوان «روز ملی دختران» اعلام می کند. جایگاه حضرت معصومه (س) و مقام این بانو الگویی ست برای تمامی دختران مسلمان. به یقین درک ابعاد وجودی حضرت معصومه(س) و رسیدن به جایگاه معنوی آن حضرت، ضرورت تعیین راهکارهایی را برای پیاده کردن آن در جامعه مشخص می سازد تا بانوان و به ویژه دختران ما، با الگوبرداری از آن کریمه اهل بیت، مظهر عفاف و تقوا و حیا باشند.

احیا و توسعه مقام و منزلت مادری

امروز دختران ما در هجمه تهاجم فرهنگی قرار دارند و روز ملی دختر نیز بر این اساس است که دختران مسلمان ما با زندگانی این بانوی عفیفه آشنا شوند و بیشتر به ابعاد وجودی این بانو پی ببرند. این تصمیم بسیار ارزشمند است بطوریکه که اعلام شده روز ملی دختر به این دلیل انتخاب شده تا بتواند به احیا، بهبود و تقویت ارزش های فرهنگی ـ اجتماعی مطلوب دختران بپردازد. همچنین با این انتخاب بتوان بهبود و توسعه سلامت روانی ـ اجتماعی دختران را تضمین کرد. احیا و توسعه مقام و منزلت مادری، تعمیق و گسترش آموزه های دینی برای دختران و... از دیگر اهدافی ست که برای نامگذاری این روز اشاره شده است.

پیامبر (ص) می فرمایند: "هر خانه ای که در آن دختر باشد، هر روز دوازده برکت و رحمت از آسمان ارزانی اش می شود و زیارت فرشتگان از آن خانه قطع نمی گردد، در حالی که در هر شبانه روز برای پدر آن دختران عبادت یکسال نوشته می شود." همچنین در این رابطه امام صادق(ع) می فرمایند: "پسران نعمتند و دختران حسنه و نیکی، و خداوند از نعمت ها می پرسد، ولی بر نیکی ها پاداش می دهد." از طرفی جدای از سهم مهم دختران در بافت جمعیتی جامعه، می توان به جایگاه و نقش دختران در فرهنگ عمومی کشورمان اشاره کرد که پیوسته سلامت و توانمندی فرهنگی و اجتماعی خود را به پرورش دختران آگاه، توانمند، الگو و عفیف وابسته می داند.

با گذشت 10سال، 10 روز مبارک اختصاص به دختران مسلمان

آنچه گفته شد در رابطه با ارزشمندی دختران در دین اسلام و جایگاه آنان بعنوان گروهی که نقش آفرینی مهمی در جامعه دارند و بر حسب این ضرورت این روز بزرگ انتخاب می شود، بوده اما سخن دیگر این است در این ده سالی که از انتخاب روز ملی دختر با اهداف بلند می گذرد، آیا توانسته ایم در هر سال به یکی از اهداف مورد نظر برسیم؟؟ آیا  توانسته ایم در جامعه تاثیر گذار باشیم که از بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی چون طلاق، خودکشی، اعتیاد، بد حجابی، و...جلوگیری شود؟ این سوالی است که می توان با یک نگاه آماری به آن پاسخ داد. ده سال گذشته بسیاری از دختران ما در جایگاه مادری و همسری قرار گرفته اند. چقدر روز ملی دختر توانسته تاثیر گذار باشد؟؟ دراین رابطه چقدر از دختران ما توانسته اند از بد حجابی خارج شوند؟ اینها و ده ها سوال دیگر از سوالاتی ست که پاسخی برای آن نمی توان یافت جز اینکه بگوییم نهادهای فرهنگی ما در طی این چند سال، گرامی داشت دختر را  به یک روز اختصاص داده اند و بس!! با گذشت ده سال، ده روز مبارک اختصاص به دختران است!! همان می شود که اکنون بسیاری از دختران امروز و یا دختران دیروز و مادران امروز در الگو پذیری از ماهواره و شبکه های اجتماعی همچون زنان غربی در انظار نمایان می شوند. همین دختران و مادران هستند که فرزندان جامعه اسلامی را تربیت می کنند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.