حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : هيچ بنده اى عالم نباشد تا اين كه به بالا دست خود حسد نبرد و زير دست خود را خوار نشمارد.


» » ورود الجزایر به محور ایران – روسیه – سوریه

 

ورود الجزایر به محور ایران – روسیه – سوریه

 

 

عربستانی از الجزایری ها گلایه کرده اند که از سیاست های الجزایر این گونه برداشت می کنند که الجزیره درصدد شکاف در اتحادیه عرب در برابر عربستان است و تمایل ندارد با سیاست های ریاض در موضوعات مختلف منطقه ای همراه شود.

...

به گزارش کاوش نیوز، عبدالمالک سلال، نخست وزیر الجزایر در حالی به روسیه سفر کرده و ده ها سند همکاری با طرف روسی در زمینه های انرژی، تسلیحات، صنایع و کشاورزی امضا کرده که در عین حال بر مواضع مشترک دو کشور در زمینه های سیاسی و دیپلماتیک در قضایای متعدد عربی از جمله اوضاع سوریه و یمن و عراق نیز تاکید کرده است. اتفاقی که بیانگر ورود متحدی تازه به محور مسکو – تهران – دمشق و تقویت این محور در برابر پروژه عربستان سعودی در خاورمیانه و خلیج فارس است. پروژه ای که در آن جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه محور آن است و نسبت به همکاری هر کشور یا جریان یا حزبی که با ایران همکاری کند به تندی واکنش نشان می دهد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، روابط الجزیره و ریاض چند ماهی است وارد بحرانی غیرعلنی شده است. به ویژه بعد از آن که الجزیره از درگیر شدن در پیمان نظامی عربی که عربستان چند پیش برای ورود به جنگ یمن تشکیل داد، خودداری کرد. تلاش عربستان برای کاهش قیمت نفت برای رویارویی اقتصادی با ایران و روسیه که منجر به ایجاد بحران نفتی در بازارهای بین المللی شد رنجش الجزایری ها از عربستانی ها را تشدید کرد. علاوه بر آن ایستادن الجزایر در کنار بشار اسد در سوریه و خودداری از ورود به محوری که عربستان و متحدانش علیه او به راه انداختند فاصله دو کشور را از یکدیگر بیش از پیش افزایش داد. تنش در روابط دو کشور زمانی تشدید شد که الجزایر از همراه شدن با تلاش های عربستان برای گنجاندن حزب الله در فهرست گروه های تروریستی خودداری کرد و حاضر نشد در اتحادیه عرب به این طرح رای مثبت دهد.

این در حالی است که عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایرا چند هفته پیش الطیب بلعیز، مشاور ویژه خود را به عربستان فرستاده بود تا مواضع کشورش در قبال پرونده های مختلف را به اطلاع مقامات عربستانی برساند و از پادشاه عربستان دعوت کند که از الجزایر دیدن کند. با این حال عربستانی ها چندان به روی الجزایری ها روی خوش نشان ندادند و گلایه کردند که از سیاست های الجزایر این گونه برداشت می کنند که الجزیره درصدد شکاف در اتحادیه عرب در برابر عربستان و ایجاد جبهه ای مخالف با آن است و تمایل ندارد با سیاست های ریاض در موضوعات مختلف منطقه ای همراه شود.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند که نشست کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با اعضای اتحادیه عرب که در آن بر وحدت و سلامت جغرافیایی مغرب تاکید شد و به طور غیرمستقیم مالکیت مغرب بر صحرا را به رسمیت شناخت الجزایری ها را خشمگین کرد و این مساله سبب شد تا آنها به صف محور مسکو – تهران – دمشق بپیوندند. بعد از آن بود که عبدالقادر مساهل، وزیر امور مغاربه و آفریقایی و عربی الجزایر به دمشق سفر کرد و مدت کوتاهی بعد از آن نخست وزیر الجزایر به مسکو رفت و انتظار می رود به زودی هیئتی از این کشور از تهران نیز دیدن کند.

صحرا، منطقه ای است که سال های طولانی بر سر مالکیت آن میان الجزایر و مغرب اختلاف است. هر کدام از این دو کشور بر مالکیت آن ادعا دارند و این اختلافات سبب شده تا بارها دو کشور تا مرز جنگ نظامی نیز پیش بروند.

عبدالقادر مساهل در سفر خود به دمشق بر حل اختلافات سوریه از طریق راه حل سوری – سوری تاکید کرد و گفت که الجزایر آمادگی دارد در زمینه های امنیتی و مبارزه با تروریسم با سوریه همکاری کند. اما سفر سلال به مسکو ابعاد تازه ای به تحرکات الجزایر در منطقه داد و با امضای قراردادهایی که او در زمینه های انرژی، تسلیحات، نفت، صنعت و کشاورزی انجام داد ثابت کرد که کشورش جبهه سیاسی و دیپلماسی خود را در منطقه فعال کرده و قصد دارد موازنه استراتژیک تازه ای را در منطقه ایجاد کند که می تواند چندان به سود عربستان و متحدانش نباشد.

به نوشته روزنامه روسی کومرسنت، بر اساس قراردادهای امضا شده، روسیه به الجزایر 8 جنگنده سوخو تا پایان سال می دهد و 8 فروند دیگر را نیز ظرف سال های آینده به این کشور تحویل خواهد داد همچنین سامانه دفاع هوایی دوربرد و میان برد مورد نیاز الجزایر را که قرارداد آن در سال 2013 به امضا رسیده است به این کشور تحویل خواهد داد.

الجزایر یکی از بازارهای مهم خریدار تسلیحات روسی محسوب می شود، این کشور پنجمین مشتری سلاح های روسی در جهان است. در ابتدای هزاره جدید دو کشور قراردادهای کلانی را به ارزش دست کم 8 میلیارد دلار در زمینه تسلیحات امضا کرده بودند. ارتش الجزایر دومین ارتش بزرگ جهان عرب و بیست و هفتمین ارتش بزرگ جهان است.

عبدالملک سلال در مسکو اعلام کرد که الجزایر تلاش می کند با همکاری شرکت گازپروم روسیه در زمینه استخراج گاز صخره ای با طرف روسی همکاری کند.

 

منبع: دیپلماسی ایرانی


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.