حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : فقيه حقيقى، زاهد در دنيا، مايل به آخرت و چنگ زننده به سنّت پيامبر اكرم(ص) است.


» » کوثری: این بی‌عرضگی دولت است که تقصیرها را به گردن دولت قبلی می‌اندازد ...

  

 

اینکه دولتمردان بعد از سه سال مسئولیت کوتاهی‌ها، بی‌توجهی‌های و اعتماد بی‌جای خود به دشمن را به‌منظور توجیه کردن به گردن گذشتگان بیندازند، ظلم بزرگی به کشور است، این مسئله توجیه‌بردار نبوده و برای مردم نیز قابل‌قبول نیست؛ اگر این توجیهات را درمان می‌دانند که قطعا درمان نیست باید دلایل این توجیهات را بیان کنند.

...

گروه سیاسی – کاوش نیوز: اظهارات سید محمود علوی وزیر اطلاعات درباره غارت دو میلیارد دلاری اموال ایران توسط آمریکا و بیان اتهامات تکراری در این پرونده علیه دولت سابق از سوی وزیر اطلاعات، با واکنش‌های برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان مواجه شده است. 

 

به گزارش کاوش نیوز به نقل از رجانیوز، علوی در بخشی از سخنان خود در شورای اداری هرمزکان بدون اشاره به غارت آشکار آمریکا، با فرار رو به جلو و مقصر جلوه دادن دولت نهم گفته بود: «در دولت نهم چهار میلیارد دلار در کشور ایتالیا اوراق قرضه خریدند که سفیر وقت ایران همان‌موقع با گوشزد کردن خطر ناشی از این کار، به آنان گفته بود تبدیل پول به اوراق قرضه، هرچند ممکن است سودی برای ما داشته باشد اما اگر دست آمریکایی‌ها بیاید، می‌توانند روی آن دست بگذارند و آن را مصادره کنند.»

این اظهارات سید محمود علوی واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت.

ظهره‌وند: اوراق در دوره اصلاحات خریداری شده بود

در همین زمینه ابوالفضل ظهره‌وند سفیر ایران در ایتالیا در دولت نهم در باره ادعای خریداری چهارمیلیارد دلار اوراق قرضه از کشور ایتالیا و گوشزد کردن مخاطرات این کار به مسئولین وقت گفت: به هیچ‌وجه چنین نقل قولی که به بنده نسبت داده شده است را تأیید نمی‌کنم؛ چون اساساً اوراق در دوره قبل از دولت نهم خریداری شده بود.

 

ظهره‌وند با تأکید بر این نکته که اصل خریداری این اوراق نیز به دولت اصلاحات مربوط می‌شود و آقای عراقچی هم به این مسئله که اوراق در سال 2003 یعنی زمان دولت اصلاحات خریداری شده، اشاره کرده ادامه داد: در دولت نهم صرفاً بحث سررسید اوراق بوده است و باتوجه به درخواست شعبه سی‌تی بانک برای انتقال به دلیل زمان سررسید، تصمیم گرفته می شود که انتقال به بانک او‌به‌ای در رم صورت پذیرد.

 

کوثری: این بی‌عرضگی دولت است که تقصیرها را به گردن دولت قبلی می‌اندازد

همچنین عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از این رویکرد دولت در این زمینه گفت: دولتمردان فقط می‌توانند حرف بزنند و دولت قبل را بکوبند، اما جرئت ندارند نسبت به غارت دومیلیاردی یک کلمه به آمریکایی‌ها تشر بزنند و این موضوع را پیگیری کنند که بتوانند حق ملت ایران را بگیرند.

 

کوثری اظهار داشت: این بی‌عرضگی همه مسئولین این دولت را می‌رساند که در هر موضوعی که نمی‌توانند پاسخگو باشند آن را به گردن دولت قبل می‌اندازند و آقای علوی نیز یکی از همین مسئولین است.

کوثری با بیان اینکه نزدیک به سه سال از زمان روی کار آمدن این دولت گذشته است عنوان کرد: این دولت ادعا دارد که ما در دیپلماسی خارجی تبحر داریم و خود را خیلی برتر از دیگران می‌داند؛ اگر این دولت به مسائل جهانی مسلط است باید از قبل پیش‌بینی و برای این پول فکری می‌کرد و آن را برداشت و جابجا می‌کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: این سئوال مطرح است که چرا اکنون‌که این اتفاق افتاده و دستبرد به اموال ایران زده‌شده است دولت قبل را در این قضیه مقصر می‌داند؛ درحالی‌که این پول در زمان دولت اصلاحات در امریکا سرمایه‌گذاری است.

 

رسایی: می‌گویند دولت قبل نباید به آمریکا اطمینان می‌کرد، پس چرا این دولت در قمار برجام به آمریکایی‌ها اعتماد کردند؟

در همین رابطه حجت‌الاسلام رسایی نیز با اشاره به خدشه دار شدن عزت ملت ایران در زمان دولت یازدهم اظهار داشت: مهمتر از آن دو میلیارد دلار، عزت ملت ایران است که خدشه دار شده و همچنین ویژگی های جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی در برابر نظام سلطه می باشد که به تاراج رفته است.

 

رسایی ادامه داد: دولتمردان می‌گویند که دولت قبل نباید به آمریکا اطمینان می‌کرد و اوراق قرضه در بانک های آمریکا را خریداری می‌کرد چون آمریکایی ها غیر قابل اعتمادند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این ادعای دولتمردان اظهار داشت: اولاً که بر اساس مستندات شورای عالی امنیت ملی، اصل سرمایه گذاری و خرید این اوراق در دولت اصلاحات صورت گرفته و کارشناسان وزارت اطلاعات همان ایام این موضوع را تذکر داده اند چطور وزیر اطلاعات از این سابقه اطلاع ندارد. علاوه بر این مسئولی که در دولت اصلاحات به خاطر این اقدام برکنار شده بود مجددا در یکی از کشورهای خارجی بکار گرفته شده و مسئولیت می گیرد و اشتباه دولت نهم در سال 85 تمدید و استمرار این روند است.

وی ادامه داد: علاوه بر این باید پرسید که اگر دولت قبل نیز چنین سرمایه گذاری در بانک های آمریکایی کرده و به تعبیر دولتمردان، به آمریکا اعتماد کرده است، پس چرا دولت تدبیر و امید صدها برابر این مبلغ را در قمار برجام روی میز قرار دادند و چنین اعتمادی را به آمریکا و غرب کرده است؟!

 

دخیل عباس: وزیر اطلاعات باید حاکم بر اطلاعات باشد و اطلاعات غلط دیگران را اصلاح کند

دخیل عباس زارع زاده مهریزی سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس نیز از نمایندگانی بود که به اظهارات علوی واکنش نشان داد.

 

وی ضمن بیان این مطلب که این‌گونه اظهارات از شخص وزیر اطلاعات قطعاً ضرر بیشتری دارد گفت: وزیر اطلاعات کشور که سکان‌دار امنیت کشور است باید دقیق‌تر، حساس‌تر و با رصد و اطلاعات عمیق‌تری اظهار نظر کند؛ وزیر اطلاعات باید حاکم بر اطلاعات باشد و اطلاعات غلط دیگران را اصلاح کند.

نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: اینکه دولتمردان بعد از سه سال مسئولیت کوتاهی‌ها، بی‌توجهی‌های و اعتماد بی‌جای خود به دشمن را به‌منظور توجیه کردن به گردن گذشتگان بیندازند، ظلم بزرگی به کشور است، این مسئله توجیه‌بردار نبوده و برای مردم نیز قابل‌قبول نیست؛ اگر این توجیهات را درمان می‌دانند که قطعا درمان نیست باید دلایل این توجیهات را بیان کنند.

زارع زاده یادآور شد: با توجه به اینکه سه سال از عمر این دولت گذشته و این آقایان نیز آمده بودند تا اشتباهات گذشته را اصلاح کنند لذا با توجه به این سال زمان سپری‌شده باید پاسخگوی مردم باشند که چرا به امریکا اعتماد کردند و در مقابل او کوتاه آمدند و می‌خواهند در میدان بازشده امریکا بازی کنند؟ چرا برخورد قوی و مقتدرانه در مقابل او نداشتند و به چه علت هنوز امید دارند تا امریکا برای آن‌ها فرجی حاصل کند؟

 

قاضی زاده: دولت چرا در طول این سه سال فکری برای این اموال نکرد؟

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان این مطلب که بیان این‌گونه حرف‌ها از شخص وزیر اطلاعات که فرد مطلعی است بعید بود تصریح کرد: فارغ از اینکه این پول چه زمانی سرمایه گذاری شده بیان این‌گونه اظهارات فرار به جلوست؛ یعنی دولت فعلی به‌جای اینکه ناکارآمدی خودش را نشان دهد نزدیک به سه سال هم فرصت داشته که برای این اموال فکری کند.

 

منتخب مردم مشهد در انتخابات مجلس دهم بیان کرد: اگر فرض کنیم که دولت قبل یا دولت‌های قبل سهل‌انگاری کرده‌اند؛ خب این دولت از دشمنی امریکا که خبر داشت؛ در طول این سه سال سپری‌شده از روی کار آمدنش می‌توانست تکلیف این اموال را مشخص کند و این سوال مطرح است که چرا این کار را انجام نداده است؟

شایان ذکر است پس از انتشار سخنان وزیر اطلاعات پایگاه اطلاع رسانی دولت و خبرگزاری دولتی ایرنا خبر اظهارات وزیر اطلاعات را حذف کردند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.