حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلی مرده است.


» » » » سنت های اصیل چهارشنبه آخر سال به فراموشی سپرده شده است

سنت های اصیل چهارشنبه آخر سال به فراموشی سپرده شده استعضو هیات علمی دانشگاه آزاد زنجان گفت: مراسم چهارشنبه آخر سال در گذشته های نه چندان دور با سنت ها در آمیخته بود و با شور و حال وصف ناشدنی برگزار می شد، اما اکنون این روند بدلیل تغییرات فرهنگی به شکل دیگری اجرا می شود.

...

کاوش نیوز: مهدی قدیمی افزود: ایرانیان آخرین سه شنبه سال را با بر افروختن آتش، پریدن از روی آن و با برگزاری مراسم های مختلف به استقبال نوروز می روند.
وی اظهار کرد: چهارشنبه آخر سال ، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می شود و مردم در این روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهای خود مراسم های متعددی را در اقصی نقاط کشور برگزار می کنند که ریشه آنها به قرن ها پیش باز می گردد.
قدیمی ادامه داد: موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که آتش افروزی در زندگی انسانهای اولیه نقش بسیار مهمی داشت و در واقع تحولاتی شگرف را موجب شد.
این استاد جامعه شناسی اضافه کرد: در سال های نه چندان دور ؛ مردم مناطق شهری و روستایی چهارشنبه آخر سال را در پشت بام ها منازل آتش روشن می کردند و معتقد بودند ارواح به خانه های آنها سرکشی می کند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد زنجان اظهار کرد: پس از تغییر و تحولات فراوان، آتش افروزی چهارشنبه آخر سال از منازل به خیایان ها منتقل شد و در واقع می توان گفت شکل سنتی خود را از دست داده است.
قدیمی افزود: متاسفانه آئین مربوط به چهارشنبه آخر سال با نوعی افراط و واکنشی به مسائل گوناگون مبدل شده و نمی توان چنین وضعیتی را کنترل و یا حتی مانع استفاده آن شد.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به آمار مصدومین حوادث چهار شنبه آخر سال اطلاع رسانی و هشدارهای رسانه های جمعی اهمیت بسزایی دارد و از طرفی حساسیت خانواده ها نسبت به این موضوع مهم نیز امری ضروری است.
سال گذشته 111 نفر شمار مصدومین حوادث چهارشنبه آخر سال استان زنجان گزارش شد که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال ما قبل ان که 103 نفر بود، چهار درصد رشد نشان می داد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.