حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : فضيلتى چون جهاد نيست و جهادى چون مبارزه با هواى نفس نيست.


» » » » مشاهده خروس سینه‎سیاه برای نخستین بار در لرستان

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت یک رکورد جدید پرندگان در فهرست پراکنش حیات وحش استان خبرداد و گفت: گونه خروس کولی سینه سیاه در سطح تالاب گوری بلمک شهرستان پلدختر مشاهده شده است.

...

کاوش نیوز: نبی اله قائدرحمت با اعلام این خبر افزود: ۳۶ فرد از گونه خروس کولی سینه سیاه با نام علمی Vanellus spinosus توسط کارشناس مسئول زیستگاه های این اداره کل در سطح تالاب گوری بلمک شهرستان پلدختر برای نخستین بار مشاهده و ثبت شد.

وی اظهار داشت: با گزارش مشاهده این گونه برای اولین بار در استان، به نظر می رسد که محدوده پراکنش گونه مذکور، گسترده تر از اطلاعات قبلی ثبت شده باشد.

وی ادامه داد: این پرنده با نام علمی Vanellus Spinosus و نام انگلیسی Spur winged Plover به خروس کولی بال سفید نیز معروف و از گونه های حمایت شده می باشد که مشاهده آن در تالاب گوری بلمک نشان دهنده وضعیت مناسب و اهمیت این زیستگاه  است.

 قائدرحمت گفت: به دلیل بارش های مناسب امسال، لانه گزینی و تابستان گذرانی پرندگان در تالاب های لرستان افزایش داشته است و هم اکنون ده ها پرنده از خانواده کشیم ها، چنگر، حواصیل، لک لک، اگرت، مرغابی، اردک از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی در استان حضور دارند.

خروس کولی سینه سیاه در حاشیه آب های شور و شیرین و مناطقی با پوشش گیاهی کم به سر برده و در سواحل شنی تولید مثل می کند و ۲۶ سانتیمتر طول دارد، پرنده ای زیبا، با پاهای بلند، روتنه قهوه ای شنی، سر سیاه و زیر تنه سیاه و سفید است.

این پرنده دو طرف چانه و پهلوهای گردن سفید، سطح روی شاهپرهای بال سیاه، دم سفید با حاشیه ی پهن سیاه رنگی در انتها، سطح زیرین پرهای پرواز و شکم سیاه پوشپرهای زیر بال سفید است که با توجه به اینکه  در عرض های جنوبی به ندرت دیده می شود، ضرورت دارد  جهت اقدامات مناسب حفاظتی، مطالعات علمی دقیقی در خصوص این گونه در استان صورت پذیرد.

هفته گذشته نیز گونه پرنده "دودوک"  در حوالی مله کوه در حوزه شهرستان رومشکان،مشاهده و پس از ارسال تصویر و شناسایی ، برای نخستین بار دراین منطقه به صورت مستند ثبت و رکورد شد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.