حدیث روز :
امام رضا (ع) می فرماید : بخيل را آسايشى نيست و حسود را خوشى و لذتى نيست و زمامدار را وفايى نيست و دروغگو را مروت و مردانگى نيست.


» » » » فناور ایرانی انحصار شرکت‌های هلندی و بلژیکی را شکست/ ۱۰ هزار کلونی زنبور مخملی وارد بازار می‌شود

فناور ایرانی انحصار شرکت‌های هلندی و بلژیکی را شکست/ ۱۰ هزار کلونی زنبور مخملی وارد بازار می‌شودفناور برتر ایرانی فعال در استان کهگیلویه و بویراحمد انحصار تولید زنبورهای مخملی که در اختیار کشورهای اروپایی بلژیک و هلند بود را شکست.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری فارس: شرکت فناوری تولید کلونی زنبورهای مخملی گرد افشان گلخانه و باغات در جشنواره استانی علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد جایزه فناور برتر را کسب کرد و از دکتر منفرد به عنوان فناور برتر تجلیل شد.

وی در توضیح این طرح ملی فناور گفت: اهمیت این طرح به دلیل تخمینی بودن آن است ۴۵ سال در دنیا کشوری موفق به تولید این کلونی نشده و ۱۱۰ سال است که در دنیا کارهای تحقیقاتی در این زمینه صورت می‌گیرد و کشور ما تاکنون نتوانسته بود آن را تولید کند.

استاد دانشگاه یاسوج بیان کرد: سازمان پژوهش‌های علم و صنعت ایران تقریبا ۲۰ سال برنامه‌ای در این خصوص داشت و روی این مورد کار کرد، من در دوره دکترای دانشگاه تربیت مدرس طرح را شروع کردم البته همان موقع سازمان پژوهش علم و صنعت ایران به من گفتند این کار شدنی نیست و بهتر است این بنده خدا را اذیت نکنیم و اجازه بدهیم دکترایش را بگیرد و به کار تدریس مشغول شود و همین برای من انگیزه‌ای شد.

منفرد با اشاره به اینکه امروزه در یک طرح کلان فناور ملی کارهای پرورش انبوه این زنبور انجام شده افزود: متاسفانه هنوز در کشور ما این کلونی‌ها از بلژیک وارد می‌شود و چون کالای تحریمی است گرانتر به دست گلخانه‌دار می‌رسد و دوم اینکه مشکلات پارازیت‌ها و میکروب‌هایی که همراه این بسته‌ها وارد کشور می‌شود احتمالا کشاورزی ما را در سال‌های آینده با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

فناور برتر جشنواره علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در سال ۹۵ پس از اینکه چند سالی در روستای علی‌آباد یاسوج در یک زیرزمین کارهای تحقیقاتی را انجام داده و موفق شدیم شرکت را ثبت کردیم و به دلیل اینکه توانستیم  به راز پرورش این زنبورها پی ببریم‌‌ و پرورش انبوه ایجاد کنیم به عنوان فناور برتر ملی جشنواره هفدهم معاونت پژوهش وزارت علوم انتخاب و پس از عقد قرارداد با مرکز طرح‌های کلان معاونت ریاست جمهوری طرح را در علی‌آباد یاسوج آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه کاری که انجام می‌دهیم تولید کلونی زنبور مخملی است، گفت: کلونی زنبور مخملی از خانواده زنبور عسل است اما عسل تولید نمی‌کنند و گردافشانی انجام می‌دهند ۳۴ نمونه از این زنبور در ایران است.یک کلونی با یک ملکه و ۶۰ زنبور در یک جعبه مقوایی در گلخانه‌ها قرار داده می‌شود و باعث افزایش ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی محصول می‌شود.

منفرد با بیان اینکه در کشور ایران تا سال‌های قبل گلخانه‌ها سنتی و  گردافشانی به صورت دستی انجام می‌شد به همین دلیل نیروی کارگری زیادی به کار گرفته می‌شد افزود: ۷۰_۸۰ هکتار از سطح زیرکشت گلخانه‌ها در یزد، اصفهان، آذربایجان و سایر شهرها است که نیاز گردافشانی خود را از خارج تامین می‌کنند که مشکلاتی از جمله خروج ارز از کشور را به همراه دارد.

استاد دانشگاه یاسوج با بیان اینکه سالانه ۳۰ هزار کلونی وارد کشور می‌شود که با قیمت ۲ میلیون پای گلخانه‌دار درمی‌آید، گفت: تجاری سازی و انبوه‌سازی کلونی زنبور مخملی در اختیار شرکت‌های بزرگ بلژیک و هلند است اما ما این انحصار را شکستیم و در حال کار کردن هستیم و آبان سال آینده ۱۰ هزار کلونی وارد بازار ایران خواهیم کرد و یک سوم نیاز کشور برطرف می‌شود.

این فناور ادامه داد: زنبور مخملی بر روی ۳۰ گیاه مختلف در دنیا گرده افشانی می‌کند که مهمترین آنها گوجه فرنگی است و به دلیل گران قیمت بودن قیمت گوجه فرنگی در اروپا این زنبور ارزش اقتصادی بالایی دارد.

وی به راه‌اندازی شرکت تولید کلونی زنبور مخملی در مرکز رشد دانشگاه یاسوج اشاره و عنوان کرد: در منطقه علی‌آباد یاسوج با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و پارک علم و فناوری استان و کمک گرفتن از دانشمندان داخلی توانستیم این کار را انجام دهیم.

منفرد در خصوص برطرف کردن ۱۰۰ درصدی نیاز کشور بیان کرد: کار اصلی که تولید ملکه است را انجام دادیم برای برطرف کردن ۱۰۰ درصدی نیاز کشور نیازمند حمایت هستیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در سنگر مبارزه با تحریم‌ها قرار دارند، خاطرنشان کرد: برای بیان مشکلات دانش‌بنیان‌ها با استاندار و نمایندگان مجلس دیدار کردم اما اقدام خاصی برای رفع مشکلات صورت نگرفت.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.