حدیث روز :
امام حسین (ع) می فرماید : كساني كه رضايت مخلوق را به بهاي غضب خالق بخرند ، رستگار نخواهند شد.


» » » » کام کشاورزان چغندرکار دزفول تلخ شد

برداشت چغندرقند از سطح حدود 2 هزار و 100 هکتار از زمین های کشاورزی دزفول در حالی آغاز شده که کشاورزان همچون سال های گذشته با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و شیرینی برداشت این محصول برای آنها به تلخی گراییده است.

...

کاوش نیوز: برداشت محصول باید همواره برای کشاورزان توام با نشاط باشد چراکه کشاورز دسترنج ماه ها تلاش و زحمت خود را برداشت می کند ولی در سال های اخیر به دلیل سیاست های کلان کشور زمان برداشت به زمانی پر استرس و دلهره آور برای کشاورزان تبدیل شده است.

کشاورزانی که ماه ها برای به ثمر نشستن مزارع خود خون دل خورده اند و انواع ناملایمات از جمله کمبود نهاده های کشاورزی، کمبود آب آبیاری و افزایش بی رویه هزینه کاشت را تحمل کرده اند اکنون به جای برداشت بی دردسر محصول باید شاهد باقی ماندن محصولات خود بر روی زمین باشند.

یکی از کشاورزان چغندرکار دزفول در این باره گفت: قیمت خرید چغندرقند 10 درصد افزایش یافته ولی نرخ کرایه حمل بار تا کارخانه 2 برابر شده است.

محمدرضا زارع با بیان اینکه فقط تولیدکننده در این وضعیت ضرر می کند، افزود: برداشت باید از اول اردیبهشت ماه شروع می شد ولی با گذشت روزهای زیاد برداشت هنوز به طور درست آغاز نشده است.

وی ضمن انتقاد از همکاری نکردن مسئولان با کشاورزان هنگام برداشت محصول اظهار داشت: هزینه کاشت با نرخ ارز آزاد انجام می شود در حالی که هنگام خرید محصول تولیدی، نرخ ارز دولتی اعمال می شود.

این کشاورز افزود: امسال به دلیل وضعیت بارندگی های زیاد، چغندرقند تولیدی در هوای مرطوب دچار بیماری های قارچی زیادی شدند که این امر موجب افت تناژ و کاهش تولید شد ضمن اینکه علف های هرز نیز امسال بیشتر بود که انتظار می رفت دولت در این خصوص حامی کشاورزان باشد.

 

** افزایش نرخ شکر از راهکارهای برون رفت کشاورزان از این وضعیت است

زارع اظهار داشت: هزینه های کارخانه، کشت و اجاره بهای زمین کشاورزی بالا رفته است که بالابردن نرخ شکر در بازار می تواند تا حدی شرایط را معتدل کند.

وی درخصوص کمبود کامیون حمل بار گفت: وضعیت حمل بار چغندرقند به کارخانه در حال حاضر بهتر شده است ولی همچنان مشکلاتی وجود دارد و کشاورزان منتظر کامیون هستند البته در صورت پیدا کردن کامیون نیز با توجه به هزینه بالای کرایه، سود ناچیزی عاید کشاورز می شود.

این کشاورز دزفولی افزود: اگر وضعیت به همین گونه ادامه یابد کشاورزان تمایلی به برداشت محصول چغندرقند ندارند و محصول تولیدی فاسد خواهد شد.

یکی از کامیون داران در این باره گفت: بیشتر جایگاه های سوخت، گازوییل ندارند و عوارض و هزینه بارنامه بسیار گران شده است.

وی که خواست نامی از وی برده نشود، افزود: فیلتر هوا و لاستیک خودروی سنگین بسیار گران شده و قیمت یک جفت لاستیک 32 میلیون ریال است که همین لاستیک ها نیز بعد از 2 ماه مستهلک می شوند.

وی همچنین از بی کیفیتی لاستیک های موجود در بازار انتقاد کرد و خواستار حل مشکلات موجود شد.

این کامیون دار معتقد است با وجود مشکلات زیاد به علت غیراستاندارد بودن جاده ها، امنیت جانی هنگام تردد در جاده های برون شهری وجود ندارد و امکان تصادف و تلفات جانی دور از انتظار نیست.

 

** واردات شکر با ارز دولتی حمایت از تولید کننده خارجی است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص وضعیت چغندرقند در بازار گفت: با توجه به اینکه شکر وارداتی با ارز دولتی عرضه می شود و هزینه های تولید بسیار سنگین است اساسا دولت از تولیدکننده خارجی حمایت می کند.

عباس پاپی زاده با بیان اینکه کشاورزان با ارز آزاد توان رقابت با تولیدکننده خارجی را ندارند، افزود: با وجود افزایش قیمت شکر، کشاورزان در سیاست های دولت دچار سردرگمی شده اند چرا که هزینه کاشت با ارز آزاد محاسبه می شود درحالی که محصولات کشاورزی با نرخ مصوب دولتی خریداری می شوند.

وی اظهار داشت: اگر قرار است نهاده های کشاورزی با قیمت آزاد خریداری شوند محصولات نیز باید با نرخ ارز آزاد خریداری شوند تا کشاورزان دچار مشکل نشوند.

پاپی زاده کرایه حمل هر تن چغندرقند را حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال عنوان کرد و افزود: دلیل بالا بودن این نرخ مشکلات حمل و نقل است که پارسال هم با آنها درگیر بودیم ضمن اینکه بخشی از هزینه حمل و نقل چغندرقند قبلا توسط کارخانه ها پرداخت می شد که یارانه آن برداشته شد و کل هزینه ها بر دوش کشاورز افتاد.

وی گفت: برای رفع مشکلات چغندرکاران دزفول، در چند سال گذشته پیگیری هایی برای احداث کارخانه قند دزفول صورت گرفته و اکنون زمینی جنب کارخانه فولاد دزفول برای ساخت کارخانه قند درنظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: مجوز آب و برق این کارخانه صادر شده و امید ااست ساخت آن تا یک سال آینده آغاز شود.

وی اظهار امیدواری کرد با احداث این کارخانه حداقل هزینه حمل چغندر از دوش کشاورزان دزفول برداشته شود.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.