حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : به مردم بگوييد بهتر از آن چيزى كه می خواهيد به شما بگويند.


» » » » دلیل اساسی توسعه نیافتگی کشور غیراقتصادی است

 دلیل اساسی توسعه نیافتگی کشور غیراقتصادی استدانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: وجود همه عوامل اقتصادی در کشور نشان می دهد که دلیل عمده و اساسی توسعه نیافتگی کشور، غیراقتصادی (فکری فلسفی و نگرشی) ، و نه اقتصادی است.

...

کاوش نیوز: مرتضی افقه در همایش 'چرا به اینجا رسیدیم' با هدف تحلیل و بررسی وضع موجود اقتصادی کشور در دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: منابع طبیعی فراوان و ارزشمند، نیروی انسانی متخصص و ماهر و با تجربه و سرمایه های فیزیکی و مالی داخلی و خارجی نشان می دهند که برای توسعه اقتصادی کشور به عوامل غیر اقتصادی نیاز داریم.
وی افزود: خواست پیشرفت و زندگی مادی بهتر، ابزار مناسب و آمادگی برای پرداخت هزینه ی رسیدن به آن هدف، سه شرطی است که باید رسیدن به هر هدفی پرداخت کرد ولی در ایران هنوز هیچ یک از این پیش شرط ها وجود ندارد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: در کشور نه تنها خواست توسعه نداریم، بلکه هدفمان نیز توسعه نیست و هنوز پس از چهار دهه در مورد اینکه توسعه چیست و قرار است ما به کجا برسیم تصمیمی گرفته نشده است.
وی گفت: تا موقعی که نگاه حاکم بر تصمیمات ضد تولید و ضد توسعه باشد، امکان تغییر جدی در روند اقتصادی فعلی وجود ندارد.
افقه اضافه کرد: علاوه بر داشتن بینش های ضد توسعه ای که حاضر به کنار گذاشتن آن نیستیم، تلاشی هم برای توسعه نداریم و به عبارت دیگر هنوز آماده نیستیم هزینه های توسعه را بپردازیم.
دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: تنها ابزار برای نیل به پیشرفت (توسعه، رفاه، رشد اقتصادی و...) بهره مندی از علم و دانش در همه ی زمینه ها بوده و انسان تنها موجودی است که می تواند از ابزار شناخت علمی برای به خدمت گرفتن طبیعت در جهت رفع نیازهای مادی و معنوی خود استفاده کند؛ بنابراین حفظ و پرورش استعدادهای انسانی تنها راه نیل به توسعه است.
وی ادامه داد: در ایران هیچیک از پیش نیازهای فوق وجود ندارند یا به طور نسبی وجود دارند و این به این معنی است که در چنین فضای ضد توسعه ای، هیچیک از اقدامات اقتصادی به منجر به توسعه نمی شود.
افقه، درخصوص نقش دولت در نارسانی های کشور گفت:نقش دولت در نارسایی های کنونی و همچنین توسعه نیافتگی برجسته است زیرا دولت ابزار بسیاری برای به حرکت در آوردن توسعه در کشور دارد.
وی ادامه داد: رادیو و تلویزیون نقشی پر رنگ تر، و رسانه ها مهم ترین نقش را دارند و تا زمانی که رسانه های جمعی کشور توسعه نیابند، توسعه اتفاق نمی افتد.
دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز توسعه را واقعیتی فیزیکی و ذهنی خواند که در آن جامعه از طریق مجموعه ای از فرآیندهای اجتماعی، اقتصادی، و نهادی به ابزاری برای تامین یک زندگی بهتر دست می یابد و افزود: هدف اساسی همه ی جوامع از توسعه دستیابی به حداقل سه هدف عمده افزایش دسترسی به کالاها و خدمات اساسی لازم برای بقا، افزایش سطح زندگی و افزایش هر چه بیشتر دامنه انتخاب های اقتصادی و اجتماعی برای همه افراد جامعه است.
وی یادآور شد: نگاهی به تجربه چند کشور اخیرا توسعه یافته مانند مالزی، هند و چین نشان می دهد که یک دوره زمانی 20 ساله کافی است تا کشوری در جاده توسعه قرار گیرد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.